Afrikansk dvärgklogroda och äppelsnäckbebisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kampgurami
    • October 2011
    • 22

    Afrikansk dvärgklogroda och äppelsnäckbebisar

    Jag har hittat en äggklase i tanken där min afrikanska dvärgklogroda går, kommer han käka upp bebisarna när dom kläcks eller kan jag låta honom vara kvar?
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Du kan vara lugn, dina äppelsnäckbebisar kommer att klara sig. Det som dock är värt att tänka på att en stor del av dina nykläckta bebisar kommer att gå under i ett akvarium där konkurrensen om maten är hård, så fundera lite på hur det är i ditt akvarium. Om äggklasen sitter så att den riskerar att torka ut, ex direkt på täckglaset under ljusrampen, så är det bättre att försiktigt plocka bort den med ex en skrapa. Lägg den då i en liten luftad plastburk med vatten i botten, lägg själva äggklasen på något som gör att äggklasen är precis ovanför vattenytan. Efter ca 2 veckor kläcks klasen och om du noterar detta så kan du i samband med kläckningen "skölja" ur klasen så att bebisarna hamnar direkt i det akvarium där du vill föda upp dem.

    Lycka till!
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • Kampgurami
      • October 2011
      • 22

      #3
      Tack för svaret, dvärgklogrodan jag har lägger sig på all mat och vaktar den så ingen får komma nära, så han kanske inte är så bra bebis sällskap...
      Flyttade på klasen nyss, tog en yngelbalja och satte i mitt yngelkar, där jag har fiskyngel och malaysiska sandsnäcklingar, kokongen ligger nu på ett galler och resten av yngelbaljan är under vattnet, är den här modellen http://www.webshop.maxipet.se/images/uploads/83577.jpg Där borde dom väl kunna klara sig? Efterdom jag tror att dom torkar ut skitlätt la jag även en liten växt över för skugga.. men den kanske jag ska flytta på fort fort?

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Äggklasen skall ligga torrt, men fuktigt (dvs inte i vattnet) och gör den det med din uppställning så kommer det att gå bra. Jag tror inte du behöver skugga äggen, om det blir kondens under bladet så kokongen blir blöt så bör du ta bort bladet men annars kan du låta bladet vara kvar nu när du har lagt det där. Problemet för kokongerna brukar inte vara att de blir för torra (förutom direkt under lysrampen på täckglaset då), utan att snäckbebisarna drunknar om kokongen är för blöt.

        Det låter bra att låta dem växa upp i yngelakvariumet, om det passar för dina övriga invånare i yngelakvariet så är det bra om du har lite hårdare vatten till snäckbebisarna. Kanske om du kan ha lite kalkhaltigt bottenmaterial? Snäckornas skal blir lätt skadat när de är små och en bra vattenkvalitet kan hindra detta.
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • Kampgurami
          • October 2011
          • 22

          #5
          Kokongen hamnade liite för nära lysröret för min smak, men ändå inte direkt under så det orde egentligen inte vara nån fara, men jag är lite hönsmamma :P
          Jag tycker dom orde ha större chanser i yngelakvariet, där städar jag o matar lite oftare än i de andra tankarna så åde massvis med mat och fräscht vatten finns det.
          Krossade snäckskal, du vet sånt där man ger till fåglarna, räcker det till snäcklingarna eller måste jag köpa nån mer typ utav kalk till dom?

          Kommentar

          Arbetssätt...