Hur hantera äppelsnäckor vid vattenbehandling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kajs
    • March 2010
    • 23

    Hur hantera äppelsnäckor vid vattenbehandling?

    För att få bort ett gäng tråkiga alger tänker jag ta ur äppelsnäckorna ur akvariumet och hårdbehandla vattnet.
    Hur ska jag göra med snäckorna? Klarar de sig ett tag i en bunke med vatten och isf hur länge?
    När kan man släppa i dem igen efter att ha EasyCarbobehandlat vattnet ordentligt?
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Easycarbo är "kol-gödning" till dina växter och det kommer inte dina snäckor att ta skada av. Följ anvisningarna på flaskan i förhållande till den växtmängd du har i akvariet. Kolla även över hur det står till i ditt akvarium med just växtmängd, ljusförhållande, fiskmängd/näring osv för att försöka undvika/minska dina algbekymmer (finns massor av nyttiga trådar i detta ämne här på Zoopet).

    För snäckornas del är det alltså inga problem ;-).

    Hälsningar
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Nja, EC kan ha negativ effekt på snäckor. Råkade spruta det rent på en Physa-snäcka en gång, och den tvärdog. Äppelsnäckor jag haft i kar med halv EC-dos har vuxit långsamt jämfört med kar utan EC, så det påverkar troligen så också.
      Men äpplena klarar sig fint i en bunke vatten under lång tid...eftersom de är luftandande, behöver de inte ens någon pump. Se bara till att det inte blir för kallt.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      Arbetssätt...