Måste jag mata äppelsnäckorna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SarahE
    • August 2011
    • 199

    Måste jag mata äppelsnäckorna?

    Hej alla!
    Jag vet ju att de har stor aptit men jag har ganska mycket alger på både växter och på glaset i mitt 60-liters som de bor i. Jag vill att de ska äta upp algerna så att det blir snyggt. Därför har jag har planer på att helt sonika låta dem leva på alger tills de tar slut. Så vad säger ni, kan man göra så? Kommer de svälta ihjäl? De är ganska stora, ca 4 cm.

    Förresten tycker jag att de skitar ner mer än de städar. Men fina är de!

    För övrigt matar jag ju mina tetror varje dag så lite överbliven fiskmat får de nog i sig också...

    Tacksam för svar!
  • Carina_
    • August 2010
    • 207

    #2
    Jag hade stöd matat med morots slantar det förstör ju inte vatten värdet o kan ligga man behöver varken skala eller koka dem.
    Och ja jag måste hålla med att de skräpar ner mycket o fort men söta är de. Vilken färg har de?
    Jag tyckte inte mina åt så mycket alger så jag gav dem även lite tabletter vid behov ca 1 gång i veckan men jag kan ha varit generös med min matning

    Kommentar

    • SemlaoLuffsen
      • November 2011
      • 100

      #3
      Vissa alger äter de inte mina rör inte tex toffsalger. Jag mat ju iof mina dagligen fodertabletter o grönsaker flera gånger i veckan, men de bör vara kokade för de behöver rätt mjuk mat. Mina favorit är broccoli o spenat

      Kommentar

      • SarahE
        • August 2011
        • 199

        #4
        Ursprungligen postat av Carina_
        Jag hade stöd matat med morots slantar det förstör ju inte vatten värdet o kan ligga man behöver varken skala eller koka dem.
        Och ja jag måste hålla med att de skräpar ner mycket o fort men söta är de. Vilken färg har de?
        Jag tyckte inte mina åt så mycket alger så jag gav dem även lite tabletter vid behov ca 1 gång i veckan men jag kan ha varit generös med min matning
        Har gett dem mat varannan dag ungefär hittills, men det verkar vara så olika vad folk tycker om matningen. Jag har två blå, två elfenbensvita och två lilarandiga.

        Kommentar

        • SarahE
          • August 2011
          • 199

          #5
          Ursprungligen postat av SemlaoLuffsen
          Vissa alger äter de inte mina rör inte tex toffsalger. Jag mat ju iof mina dagligen fodertabletter o grönsaker flera gånger i veckan, men de bör vara kokade för de behöver rätt mjuk mat. Mina favorit är broccoli o spenat
          Ja det där med alger kan jag inte så bra. Men det gröna på rutan är väl inte tofsalger? De äter dem och de äter även algerna på växterna, men jag har ingen aning om vilken sorts alger det är. Men om jag ger dem lite stödmat en gång i veckan borde det räcka kanske? Har rätt mycket alger just nu.

          Kommentar

          • SemlaoLuffsen
            • November 2011
            • 100

            #6
            vad jag hört så äter de sin vikt i mat varje dag så bara stdmata 1 gång i veckan tycer jag verkar rätt lite.
            jag har 4 vuxna (från o med idag 5 vuxna) o dessa får ju dagligen. De brukar äta ungifär 1 algtablett o 2 vanliga bottentabletter + det överskott av fiskarnas foder som hamnar på botten.

            När jag ger grönsker ger jag 2 st olika samtidigt, några blad spenat + en stor bit broccoli tex o det ges ju var 3e dag o äts upp på mindre än ett dygn.

            Nu går det även bebisar i lilla karet och där finns konstant mat, men det är ju för att de små ska kunna växa ordenlitgt.

            Kommentar

            • SarahE
              • August 2011
              • 199

              #7
              Ujuj, vad svårt med alla olika bud att ta ställning till. Har hört alla möjliga varianter på olika håll. Men tack för svar. Tar gärna emot flera dock

              Kommentar

              • Sabina
                • January 2003
                • 481

                #8
                En viktig fråga är vilken art av äppelsnäcka du har, är det Pomacea bridgesi eller canaliculata? För den ovane kan det vara svårt att se skillnad på dem, men du kanske vet vad det stod i butiken där du köpte dem?

                Canaliculata är en glupsk äppelsnäcka som har annorlunda tanduppsättning och därför även kan äta råa grönsaker. Det innebär också att den kan äta upp samtliga växter i akvariumet (med några få undantag).

                Bridgesin har inte tänder så att de klarar råa grönsaker, den kan däremot klara att äta vissna blad och växter men kan inte överleva på denna typ av mat.

                Oavsett vilken art du har så bör du definitivt stödmata dem. De skall vara aktiva mycket och ständigt göra strapatser i ditt akvarium, utan tillräckligt med mat så kommer de att bli slöa och gömma sig större delen av dagen i sina skal. Läs av deras beteende och se hur de verkar må.

                Om de är relativt aktiva och du ser att de äter lite av en del av algerna, så kan det nog räcka med stödutfodring 2-3 ggr per vecka (se då till att samtliga får i sig mat). Sjunktabletter för algätare, frysta ärtor (med bortpillat skal), delade frysta bönor, grönkål (som doppats i kokhett vatten) m.m. Undvik dock helst spenaten, den innehåller mycket oxalsyra som gör att snäckan inte kan tillgodogöra sig kalciumet i spenaten.

                Lycka till med nykomlingarna!
                Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                Kommentar

                • SarahE
                  • August 2011
                  • 199

                  #9
                  Det är pomacea diffusa, och jag stödmatar dem och de verkar må bra. Tyvärr hittade jag äggklasen på botten av karet så det bidde inga bebisar.

                  Kommentar

                  • Sabina
                    • January 2003
                    • 481

                    #10
                    Vilken otur med äggklasen. Har du ett bra mellanrum mellan täckglas och vattenytan? Om du har ett utrymme om minst 5 cm så har honan lättare för att klara av äggläggningen på en bra plats utan att klasen kasar ner i vattnet.

                    Vad som kan vara bra att veta som parantes är att diffusa är den rätta benämningen på det som tidigare såldes som bridgesi ute i handeln, gläder mig att du har en bra zoobutik som har rätt benämning ;-). Tidigare trodde man att dessa snäckor tillhörde samma art, men numera vet man att det är 2 distinkt olika arter varav bridgesin är den ovanligare sorten som inte förekommer i handeln.
                    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                    Kommentar

                    • SarahE
                      • August 2011
                      • 199

                      #11
                      Mja, några cm har jag, 4-5 skulle jag tro. Egentligen har jag inte utrymme för massa snäcklingar men just denna klasen var väldigt liten och då tänkte jag att det skulle vara kul att ta en kull. Det är så fascinerande att någonting kan leva och fortplanta sig i ett så slutet och "konstgjort" system som ett akvarium!

                      Faktum är att jag köpt dem av en privatperson. Hon är en mycket betrodd uppfödare och känd bla på forumet AkvariefiskIfokus. Hon har en jättebra hemsida för sin uppfödning. Jag har aldrig sett äppelsnäckor i ngn zoobutik. Kanske inget som folk i allmänhet gillar, sniglar är ju äckliga vettja! Men jag gilla mina små sötnosar!

                      God och fridfull jul!

                      www.appelsnackor.webs.com


                      Kommentar

                      Arbetssätt...