Info om Geosesarmas sp. orange.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ORANGE88
    • November 2011
    • 5

    Info om Geosesarmas sp. orange.

    Hej, Jag har 3 st unga Krabbor (Geosesarmas sp. orange.), Vi har haft dem nu i ungefär tre veckor. De bor i ett 180 liters akvaterrarium kanske man kan kalla det? (landdelar och 1/3 vatten). De har en temperatur på konstant 24 grader. lyset är på 12 timmar om dygnet och pumpen har vi även kopplat till en slang som vi gjort hål i och skapat ett vattenfall. Sedan har vi 2 växter och finkornig sand som bottenmaterial, gott om inredning Men ingen rot ännu, funderar på att införskaffa det.

    Jag undrar hur ofta de ömsar skal och lite kring deras vardagsbeteenden. Våra krabbor håller sig mest gömda i vattnet bakom pumpen eller i växterna. De är väldigt sällan uppe på land och verkar inte äta den föda som säger sig vara skapad för dem. Maten är Crabs Natural från Sera. Det är helfoder som är formade som ringar och sjunker till botten, Dem hinner alltid mögla så vi blir tvungna att ta upp det. Vi tror att detta beror på att de aldrig hinner upptäcka maten pga att de aldrig utforskar akvariet.

    I början såg vi alla tre samtidigt några gånger men på sistone har vi bara sett två åt gången. Kan det vara så att en av dem grävt ner sig i sanden? Vi har inga platser i akvariet som de kan bli klämda mellan eller gömma sig helt i mörker förutom växten och bakom pumpen och det är oftast där vi ser dem. Kanske kan det bero på att vi har förmånga ljustimmar eller är det kanske för starka lysrör?

    Vi trodde de var skygga i början men det har blivit värre med tiden, speciellt efter första vattenbytet för nån vecka sedan. Vi bytte inte ut allt vatten utan ca en fjärdedel skulle jag tro.

    Tacksam för svar och det kommer säkerligen dyka upp flera frågor.
    Senast redigerad av ORANGE88; 27 November 2011, 14:12.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag matar mina krabbor på land, har du provat det? Jag matar med egengjord räkmix som mina akvariefiskar får, och det ger jag i en liten skål som de kan äta från. Maten är alltid borta efter natten, så det är säkert då de går på födosök. Även mindre insekter och larver äts med stor aptit!
    Att de är grymma på att gömma sig under en sten eller blad är nog något du får acceptera, och de ska tydligen vara duktiga på att gräva gångar med.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ORANGE88
      • November 2011
      • 5

      #3
      Hej, Japp det har vi provat. då har vi gett dem äpple,kyckling och hamburgekött bland annat. De har försvunnit och vi har sett dem äta det också. Måste ta och köpa lite insekter tror ja. Hur ofta ska man mata dem? Det känns som de inte vågar gå upp på land och äta längre. Växterna blev vi varnade för att de skulle demolera eller äta upp. Och de ser lite ut som att krabborna äter på rötterna. Vet du något om de andra problemen jag skrev?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Vattendelen hos mina är ganska liten, och de är bara där någon gång och badar. Jag har bark i botten på karet och på detta sedan mossa, och allt detta är fuktigt. Tempen ligger någonstans runt 24 grader, lite kallare på natten när ljuset är släckt.
        Jag tror ganska bestämt att du inte ska mata dem i vattnet, utan de jagar/letar sitt foder nattetid om de inte blir serverade lite insekter rätt framför näsan, då tar de detta.
        Stenar och rätter är inte fel att ha till dem, de gillar att knö in sig i smala skrevor som de sedan spanar från, så skaffa gärna det. Sedan har jag maten på ett ställe, ett litet keramikfat från blomsteraffären som tål att diskas mellan varven.
        Skalömsningen kan jag inte svara på, jag har inte sett något här hemma, men å andra sidan kan det ligga under mossan eller stenarna...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ORANGE88
          • November 2011
          • 5

          #5
          jaha okej, Har du samma krabbor som mig? För det verkar vara lite konstigt om dina håller sig på land och mina bara är i vattnet. Jag har fått höra att de gillar skuggiga platser och eftersom de gömmer sig bland växterna så kanske skugga är något de vill ha mer av? När vi köpte akvariet så sa de att det var helt okej att ha så mycket vatten som vi har. och rekommenderade havssands-botten.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det finns en tråd om dessa krabbor här på Zoopet: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=148823
            Nej, jag har inte exakt de sorterna du har, jag har Red devil och Vampyrkrabbor. Vampyrerna ser jag väldigt sällan, men Red devil är lite mer framme...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...