Äppelsnäckor och blästersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bellie
    • May 2011
    • 17

    Äppelsnäckor och blästersand

    När jag skaffade min första äppelsnäcka för några månader sedan så hade jag ett grovt grus i botten. Eller snarare mer som småsten. Runt och mjukt. Snäckan raceade runt i akvariet mest hela dagarna. Ett par veckor senare fick jag hem 3 snäckor till som även de var hyffsat aktiva, om än inte riktigt lika galna som den första.
    Gruset jag haft har jag alltid avskytt för jag tycker det är så fult, var min mammas gamla så är inte säker men skulle gissa på att det var engelsk sjösten av något slag. Så för en dryg månad sedan bytte jag ut gruset mot julas blästersand. Sedan dess has snäckorna varit väldigt inaktiva. Var väl halvt ok aktivitet första tiden men senaste veckorna har de inte alls rört sig så som de gjorde på gruset. Den första gula har gått och dött dessutom upptäckte jag för någon dag sedan, men svårt att veta alls hur gammal den var när jag köpte den iof.

    Iallafall så undrar jag hur andras snäckor trivs med blästersanden? Vad jag läst så verkar ingen ha några problem. Känns lite konstigt om det skulle vara bottenmaterialet de inte tycker om då så många använder just julas blästersand. Har snäckorna olika perioder i hur aktiva de är? De äter inte heller så mycket som de brukade. Vattenvärden och så är ok och jag har inte använt några medel av något slag. EC slutade jag med då jag skaffade snäckorna.
    Visserligen så var mina platys rätt skygga av sig under en period av någon anledning så snäckorna fick vara ifred. Nu är de framme jämt igen och kan vara nyfikna på snäckorna ibland. Visst att snäckorna anpassarsigoch gömmer sig men vet inte om det spelar in i hur aktiva de är?
    Kanske dumma funderingar men vill inte de ska må dåligt de små stackarna om det nu är det de gör.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det beror på vbad som är i blästersanden. Innehåller den någon form av metallförening? Snäckorna är väldigt känsliga för vissa metaller, som t ex koppar. Sedan är även de väldigt beroende av att ha kalk tillgängligt - de behöver det för att kunna bygga upp sina skal, samt att kalken håller pH-värdet uppe, vilket gör att inte skalen börjar frätas på.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • chricka
      • February 2009
      • 198

      #3
      Hej jag har äppelsnäckor i just julas blästersand och det funkar jätte bra inte märkt av något konstigt.

      Kommentar

      Arbetssätt...