En vild signalkräfta i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Myon
    • November 2011
    • 1

    En vild signalkräfta i akvariet?

    En vän tyckte att han skulle ha en signalkräfta i sitt akvarie och la ner en sådan. Den verkar må bra, kryper runt och så vidare. Men var det en så bra idé? Kan den ta med sig bakterier eller parasiter från sjön? Det har tydligen börjat lukta konstigt (han la i den i går). Är det någon som vet vad som händer?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Den har knappast några sjukdomar som kan smitta dina fiskar. Den luktar inte heller, om den lever. Däremot kan den slita sönder växter, möjligen fånga fisk, och definitivt klättra ut ur akvariet om det inte är helt tätt.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Svetsaren
      • July 2009
      • 193

      #3
      Möjligen kan man få med sig karplöss, planarier eller hydra om det vill sig illa. Däremot vet i tusan om den klarar sig hur länge som helst. Har genom åren haft både elritsa, gäddyngel och små mört i akvarier. Men är det rumsvarmt får de svamp eller andra åkommor efter ett tag och dukar under. Kallvattendjur är knepiga i rumsvärme eller därutöver.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Dom fiskarna är inte extra känsliga för tempen. Gäddan har glupskhet och storlek som nackdel såklart. Kräftan har iofs helst en svalare period. Lite mer vattenbyten kanske hade hjälpt för dom. Går lössen på kräftor? Är inga problem att peta av löss så isf får man peta av lössen
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av eriahl
          Dom fiskarna är inte extra känsliga för tempen. -- Lite mer vattenbyten kanske hade hjälpt för dom.
          Jag tror svenska fiskar ofta behandlas rätt illa i akvarium. Dels pga att de är gratis, dels pga att folk tror att bara för att de är svenska kan de utfodras med falukorv och leva i skitigt vatten.

          Går lössen på kräftor?
          Nej.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...