Ryggradslöst för asiastiskt bräckvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosse
    • April 2003
    • 62

    Ryggradslöst för asiastiskt bräckvatten?

    Jag är helt ny på det här med ryggradslösa varelser för akvariet, men tänkte starta upp ett 120 liters bräckvattensakvarium (salthalt ca 1.005) med arter från asien - vilka räkor, krabbor osv. skulle kunna funka i det?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Så runt 10 promille salt alltså? Det första jag tänker på är förstås Rödkload mangrovekrabba (Sesarma bidens) och Zebrasnäcka (Neritina sp.). Mangrovekrabban är egentligen halvt landlevande, den gräver gångar i leran i mangroveträsk, och behöver kunna gå upp på land ibland. Zebrasnäckan är en väldigt bra algätare.

    Brackvattensräkor är det rätt tunt om. Caridina gracilirostris (rednose shrimp) sägs vara brackvattenlevande, men jag har inte testat. Vanlig amano-räka är INTE en brackvattenart, men kan möjligen överleva i 10 promille. Halocaridina rubra är en intressant brackvattenlevande dvärgart, men enda sättet jag vet att få tag i några är att köpa en Ecophere och knäcka upp den (plus att den kommer från Hawaii). Vi har några väldigt fina arter här i östersjön som skulle funka bra, framförallt vanliga tångräkor (Palaemon adspersus och Palaemon elegans) men asiatiska är de ju inte....
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Rosse
      • April 2003
      • 62

      #3
      Tack för snabbt svar!

      Ja jag hittade zebrasnäckan bland artbeskrivningarna, vore ju shysst att ha nån som äter alger! Är bara lite rädd att få snäckinvasion i hela akvariet och sen sitter man där och kan bara skylla sig själv. Är risken stor för detta?

      Vinkar/mangrovekrabbor är ju tuffa men jag tycker inte riktigt det känns rätt att hålla dem utan lerig landdel. Vi kommer bara ha lite grenar/rötter som sticker upp, känns inte tillräckligt... så det skulle vara om det finns nån krabba som är helakvatisk.

      Jag läste nånstans att amanoräka skulle funka i bräckt, funderar på att testa då det vore väldigt kul att ha nån räka. Caridina gracilirostris verkar intressant annars, hur svår är den att få tag på i handeln?

      Tillägg: Hur stora fiskar vågar man förresten ha med en 3-4 cm stor räka? Vi har inte bestämt vilka fiskar vi ska ha än men är lite rädd att räkorna blir betraktade som skrovmål...
      Senast redigerad av Rosse; 07 November 2011, 14:50.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av Rosse
        Är bara lite rädd att få snäckinvasion i hela akvariet och sen sitter man där och kan bara skylla sig själv. Är risken stor för detta?
        Nej, den är noll. Såvitt jag vet har ännu ingen lyckats odla zebrasnäcka i fångenskap.

        Vinkar/mangrovekrabbor är ju tuffa men jag tycker inte riktigt det känns rätt att hålla dem utan lerig landdel. Vi kommer bara ha lite grenar/rötter som sticker upp, känns inte tillräckligt... så det skulle vara om det finns nån krabba som är helakvatisk.
        Håller med, men jag känner inte till nån sån krabba som brukar finnas i handeln.

        Jag läste nånstans att amanoräka skulle funka i bräckt, funderar på att testa då det vore väldigt kul att ha nån räka. Caridina gracilirostris verkar intressant annars, hur svår är den att få tag på i handeln?
        Amano-räkor lever i bergsbäckar, men larverna spolas ut i havet och vandrar efter metamorfos tillbaka upp i bäckarna igen. Larverna tål fullt marin salthalt, medan de vuxna räkorna förmodligen klarar 10 promille med ett nödrop. Du kan ju prova med en räka först.
        C. gracilirostris brukade vara väldigt vanlig i handeln, men jag tror den har dalat i populäritet sen man kom på att den vill ha brackvatten så jag vet inte hur knepig den är att hitta nu.

        Tillägg: Hur stora fiskar vågar man förresten ha med en 3-4 cm stor räka? Vi har inte bestämt vilka fiskar vi ska ha än men är lite rädd att räkorna blir betraktade som skrovmål...
        Beror på fisken! Normalt sett brukar inte amano-räkor ha några problem att värja sig mot fisk som inte kan svälja den hel, dvs allt utom stora ciklider och malar brukar funka.
        Senast redigerad av Azur; 07 November 2011, 18:19.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Rosse
          • April 2003
          • 62

          #5
          Ang. snäckorna så hittade jag denna kommentaren under artbeskrivningen på zoopet:
          "En mycket vacker snäcka som tyvärr förlorar mycket på att äggen inte är svåra att få bort - utan näst intill omöjliga. Glas, rötter, stenar och även mina äppelsnäckor har mängder av ägg på sig."

          Så även om de kanske inte utvecklas till vuxna snäckor så är det ju mindre kul att ha ägg överallt i karet. :/

          Tack så mycket för infon annars, tror jag skippar amano om de inte lever i bräckt i vuxen ålder. Ska fråga om nån butik i stan kan ta hem C. gracilirostris istället

          Tillägg: Sökfunktionen påstår att även mandarinräka och pyjamasräka kommer från asien och tål bräckvatten. Är dock inte Goldmedlem så kan inte läsa om dem :/
          Senast redigerad av Rosse; 08 November 2011, 11:48.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det är möjligt - jag är inte heller goldmedlem och har inte en susning vad pyjamasräka och mandarinräka är för arter. Ett snabbsök på nätet antyder att pyjamasräka är Macrobrachium gracilirostre och mandarinräka är Caridina propinqua.
            Caridina propinqua är en mycket liten art ur mangroveträsk, så den borde tåla brackvatten men kan på grund av sin storlek kanske vara svår att blanda med fisk. Macrobrachium gracilirostre vet jag ingenting om, men det verkar vara en art som lever i bäckar på Nya Kaledonien och Fiji. Ett problem med många Macrobrachium är att de är rovgiriga och kan fånga fisk. Jag kan inte påminna mig jag har sett nån av de här arterna till försäljning.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Grottbert
              • November 2009
              • 340

              #7
              Anledning att man inte förökar zebrasnäckan är ju för att äggen behöver bräckt vatten för att kläckas . Finns ju risk att dom kläcks om TS kör den snäckan i sitt kar.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Nej, folk har försökt föröka den i bräckt vatten, och den har extremt små frisimmande larver (veliger-larver) som ingen hitintills har lyckats hålla vid liv till dess att de (efter X dagar/veckor/månader som plankton) settlar som små snäckor.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Rosse
                  • April 2003
                  • 62

                  #9
                  Nu har akvariets första invånare flyttat in, och det blev ett gäng zebrasnäckor!


                  Jag är lite förälskad i solfjädersräkor, Atyoida pilipes eller A. moluccensis, går de att hålla i bräckt?
                  Senast redigerad av Rosse; 18 November 2011, 09:23.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...