Skölldpadda i 200L???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simros96

    Skölldpadda i 200L???

    Avslutar medlemskap
    Senast redigerad av Gäst; 21 June 2013, 10:33.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    200 liter kommer bli för litet ganska fort för din sköldpadda, särskilt om du dessutom matar den med fisk!
    Vattensköldpaddor är rovdjur och kommer äta det som går in i munnen på den.
    Sköldpaddors behov uttrycks i kvadratdecimeter och inte i antalet liter, detta eftersom de behöver yta att simma på snarare än djupt vatten.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • simros96

      #3
      --
      Senast redigerad av Gäst; 21 June 2013, 10:34.

      Kommentar

      • malfunkshun
        • September 2008
        • 394

        #4
        Ursprungligen postat av simros96
        Men då skaffar jag inte en sköldpadda får nöja mig med fiskar!
        Klokt.

        Kommentar

        • robidobban
          • March 2009
          • 652

          #5
          Vilken art hade du tänkt dig?
          Det finns ju några att välja på, t.ex rödörad funkar ju inte då den blir för stor för det karet, men sen finns det ju mindre arter som funkar i ett så litet, jag kommer dock inte ihåg vad någon heter.

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            gulörad vattensköldpadda blir väl inte lika stor som rödörad så den borde väl funka?
            eller är ja helt ute å cyklar?

            rödörad går ju helt bort, dom kan ju bli fruktansvärt stora, hade en hona för många år sedan som mätte över 20cm på skalet :/ å hon skulle nog kunna blitt större om hon hade fått mera plats att växa på.

            annars finns de ju nån som heter treknölsköldpadda eller nått liknande, dom brukar vara rätt vanliga i djuraffärer.
            dom blir väl inte heller så fruktansvärt stora.


            edit: hitta nåra länkar om trekölssköldpadda.



            Hur man inreder akvariet så att det blir så naturligt och varierat som möjligt för Reeves kärrsköldpadda.
            Senast redigerad av MrH; 06 November 2011, 21:48.
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Gulbukssköldpada blir för stor för 200 liter och äter också fisk. simros96 har nog fattat alldeles rätt beslut.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Gulörad finns inte men skriver man det så brukar det handla om gulbukad. Det är samma art som rödörad och blir ungefär lika stor.

                TreKÖLssköldpaddor (aka reeves kärrsköldpadda) är på sitt sätt trevliga och lämpliga sköldpaddor men det finns en hake. Många av dem stannar på 10 - 12 cm och det är ju en storlek som kan kännas sympatisk för den som vill ha sköldpaddor utan att dra på sig för mycket krav. Problemet är att vissa av dem drar iväg långt större, jag har en som stannat under 10 cm men jag har också ett gäng i 20 + klassen. Sannolikt är det så att treköl från olika områden har klart olika potential när det gäller storlek. Visste man vilket som var vad skulle ju inte det vara nåt problem men jag vet inget sätt för närvarande att säga hur stor en trekölsunge kommer att bli.

                200 liter och fisk, nej, det känns som att vara inne på fel spår. Sköldpaddor är nåt som man nog bör se som ett separatprojekt.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bygert
                  Gulörad finns inte men skriver man det så brukar det handla om gulbukad. Det är samma art som rödörad och blir ungefär lika stor.

                  TreKÖLssköldpaddor (aka reeves kärrsköldpadda) är på sitt sätt trevliga och lämpliga sköldpaddor men det finns en hake. Många av dem stannar på 10 - 12 cm och det är ju en storlek som kan kännas sympatisk för den som vill ha sköldpaddor utan att dra på sig för mycket krav. Problemet är att vissa av dem drar iväg långt större, jag har en som stannat under 10 cm men jag har också ett gäng i 20 + klassen. Sannolikt är det så att treköl från olika områden har klart olika potential när det gäller storlek. Visste man vilket som var vad skulle ju inte det vara nåt problem men jag vet inget sätt för närvarande att säga hur stor en trekölsunge kommer att bli.

                  200 liter och fisk, nej, det känns som att vara inne på fel spår. Sköldpaddor är nåt som man nog bör se som ett separatprojekt.

                  oj det hade ja inte en aning om att dom kunde skilja så mycket i storlek :/ har aldrig sett någon över 10cm.

                  men som du även säger, så ska man nog ha sköldpaddor å fiskar i varsitt akvarium, om man nu inte vill ge sköldpaddan väldigt fin middagvarge dag vill säga :P
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  Arbetssätt...