Maylasiska Sandsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luddson
    • August 2011
    • 529

    Maylasiska Sandsnäckor

    Hallå har nu under en längre tid letat efter Maylasiska sandsnäckor, hittade dom nu i en affär här i Stockholm.
    Men han som jobbade där sa att om snäckan/snäckorna dör så dör alla fiskar i karet? Stämmer detta?
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Hannesc hade ett helt gäng med döda i sitt akvarie och inte hade alla hans fiskar dött iaf... Så det tror jag inte på

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Nej, det stämmer inte.

      De dör inte utan vidare, men pytsar man i nåt snäckgift så dör och ruttnar de förstås, och har man då enormt många kan de förstöra vattenkvaliteten.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Wilhelm
        • October 2002
        • 604

        #4
        Ursprungligen postat av Luddson
        Hallå har nu under en längre tid letat efter Maylasiska sandsnäckor, hittade dom nu i en affär här i Stockholm.
        Men han som jobbade där sa att om snäckan/snäckorna dör så dör alla fiskar i karet? Stämmer detta?
        Vilken affär var det?
        Wilhelm
        Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
        www.ciklid.org www.aquafish.info

        Kommentar

        • Luddson
          • August 2011
          • 529

          #5
          Här är en bild på dom jag köpte, dom är oerhört små
          Är detta Malaysiska Sandsnäckor?
          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1027

            #6
            Svar ja

            Kommentar

            • klavertrampet
              • June 2009
              • 16

              #7
              Min son har (vad vi har hört) malaysiska sandsnäckor, och dom är helt omöjliga att rensa/håva slut på. Vi kommer bli tvungna att flytta över hans fisk till ett annat akvarium, sen koka sanden och filtrera den. kasta växterna, koka rötter å sand. Om, och jag menar om, det är såna så kan dom föröka sig hysteriskt.
              Mvh johan

              Kommentar

              • Grottbert
                • November 2009
                • 340

                #8
                Johan, tänk på att dom är nyttodjur i grunden och förökar sig inte mer än vad det finns tillgång på mat.
                Många här har en väldigt positiv syn på dessa snäckor och dessa invånare är alltid det första som åker i mina kar.

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #9
                  Ursprungligen postat av Grottbert
                  Johan, tänk på att dom är nyttodjur i grunden och förökar sig inte mer än vad det finns tillgång på mat.
                  Många här har en väldigt positiv syn på dessa snäckor och dessa invånare är alltid det första som åker i mina kar.
                  Detta va precis det jag skulle skriva Ta åt dig det Johan! För om det urartar på det sättet du beskriver är risken stor att det kommer lite väl mycket mat till dom

                  Kommentar

                  • esoxlucius74
                    • October 2009
                    • 493

                    #10
                    Jag har precis gjort en liten installation med ett skymmnings och nattljus i mitt 360L akvarium.
                    Jag fick en chock när jag slog på det i morse, det fanns 1624879st Malayer som satt överallt!! Jag ser någon eller ett par stora på dagen men de andra är bara framme på natten!

                    Jag ska berätta att jag har 8 glada Praktbotior som säkert gör allt de kan för att käka upp snäckor också...

                    Jag är jätteglad att de snäckorna som finns fortsätter att städa nattetid!!
                    360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                    16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Nej, det stämmer inte.

                      De dör inte utan vidare, men pytsar man i nåt snäckgift så dör och ruttnar de förstås, och har man då enormt många kan de förstöra vattenkvaliteten.
                      Det måste vara detta som affären syftade på.

                      Dvs sandsnäckorna är i sig nyttodjur som man bör ha i sina akvarier och sköter man sitt akvarium blir det aldrig för många av dom. Jag lägger alltid i dom i nya akvarier - de är de bästa nyttodjur man kan ha i akvariet.

                      Men OM man vill ha bort dom så skall man aldrig använda några kemiska preparat för då dör ju alla samtidigt och då kan vattnet bli dåligt som azur skriver och då finns risken att fiskarna stryker med på kuppen.

                      Zoopetartbeskrivning på denna snäcka http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=38
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • ecco
                        • November 2010
                        • 500

                        #12
                        Själv gillar man dom så pass mycket att jag börjat odla dom i ett eget kar.
                        Gör att man kan släppa ner stora mängder av dom i både karet med kulfiskar samt i det med botier.
                        Större chans att några av dom hinner borra ner sej i sanden och göra sitt jobb...
                        Sambons blogg om våra akvarium.
                        http://mizan3.bloggsida.se/
                        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                        Kommentar

                        • Luddson
                          • August 2011
                          • 529

                          #13
                          Jag har nu 7 maylasiska sandsnäckor, kastade ner 3 st i mitt 58 liters och 4 st i mitt 90 liters.
                          Hur lång tid tar det innan dom blir större? dom är sjuuukt små nu http://imageshack.us/f/818/snckor.jpg/

                          Kommentar

                          • Constantine
                            • September 2009
                            • 431

                            #14
                            Ursprungligen postat av Luddson
                            Jag har nu 7 maylasiska sandsnäckor, kastade ner 3 st i mitt 58 liters och 4 st i mitt 90 liters.
                            Hur lång tid tar det innan dom blir större? dom är sjuuukt små nu http://imageshack.us/f/818/snckor.jpg/
                            Dom blir inte så mycket större MEN fler däremot hehe
                            450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                            170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                            Kommentar

                            • Luddson
                              • August 2011
                              • 529

                              #15
                              Ne dom blir väl 3 cm?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...