Räklingar överlever inte, vad beror det på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mackeliten
    • March 2010
    • 5

    Räklingar överlever inte, vad beror det på?

    Hallå

    Jag undrar om ni killar / tjejer kan hjälpa mig med mitt stora problem jag har, haft räkor i ca 2 år nu men aldrig fått räklingar och nu är jag trött på det här.

    Här är min setup i min 4 kar.
    Ebisoil
    Massor av växter och gömställen
    Räksäkrafilter
    ingen fisk
    Mat: Spirulina-pulver, wafers, shrimpsticks, blad och grönsaker (kokt)

    Använder alltid Easylife när jag byter 20% vatten i veckan, och nu de senaste 4 veckorna har jag använt kolfiltrerat kallvatten vid vattenbytena.
    En sak jag märkt är att mina crystals förlorar sin färg och dör utan anledning

    De räkor jag har:
    Röd / black crystals
    Sakuras
    Tigrar och BluePearl


    Gjort en del tester och här är resultaten.

    GH: 3
    KH: 0
    Tel: 6,0-6,5
    nitrit: 0
    temp: ~ 22


    Vad kan jag göra för att få räklingarna överleva?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag har haft samma problem som du tidigare, men sedan jag bytte ut Ebisoilen mot korallsand i ett av karen fick mina Sakuraräkor räklingar samt att de även överlever i mängder. Efter det slängde jag ut all sådan soil i mina småkuber och har nu nytt bottenmaterial i alla dessa och räkorna ser ut att klara sig mycket bättre.
    det är bara ett par veckor sedan jag gjorde detta, så det har inte hunnit bli några säklingar födda i de andra karen ännu, men det ser bra ut än så länge iaf.
    Det kan kanske bero på ett visst vatten som inte funkar ihop med soilen, när pH:t smyger ner under 7, bara en gissning....

    Jag skulle bytt ut soilen i ett av karen och testat, om jag vore i dina kläder.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • mackeliten
      • March 2010
      • 5

      #3
      Har ett nystartat kar med rådasand.. dock blir ph lite högt.. ca 8-8.5. Vågar man slänga i några sakuras där i?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Mina går i sådant vatten, och från honom jag köpte dem av går de i så högt pH. Nackdelen kan vara att karet är nystartat, men överbelastar du det inte så bör det inte vara något problem.
        Tänk även på att stödmata räkorna, eftersom det inte ännu hunnit bli alger och bakterier som räkorna annars går och käkar av.
        Är du lite orolig så kan du ju testa med några räkor först...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          #5
          Råda sanden höjer inte ph:t i sig utan du borde ha ett basiskt kranvatten.
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Som tidigare - kolla pH innan ljuset tänds och strax innan det släcks. Du har mjukt vatten och lågt pH - beroende på växtmassan kan du få rejäla pH-svängningar under dygnet, och det gillar de inte.
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • mackeliten
              • March 2010
              • 5

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Som tidigare - kolla pH innan ljuset tänds och strax innan det släcks. Du har mjukt vatten och lågt pH - beroende på växtmassan kan du få rejäla pH-svängningar under dygnet, och det gillar de inte.
              Hej

              Ja, använder Seras Ph test och tycker de är väldigt svåra att avläsa testerna exakt på.
              Testerna såg ut som 6.0~ under natten och på dagen ca 6.5~..

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #8
                Då har du troligen en pH-svängning under dygnet. Ut med växtmassan under vattnet (mossor och ormbunkar kan du spara, de växer långsamt och brukar inte påverka pH särdeles). Dra i lite flytväxter, om du inte redan har det. Detta minskar pH-svängningarna betydligt.
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  En pH-svängning på 0,5 tror jag knappast är problemet, utan att det bottnar nog någon annanstans...Ett pH på 6-6,5 och Sakura och tigerräkor är i mina ögon för lågt och kanske där man bör ta tag i problemet.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #10
                    Det var la crystals i det också och de som var problemet... annars är jag helt med på (och förespråkar) att det man kan köra i normalt kranvatten med lite högre hårdhet, det kör man också i sådant vatten.Enkelt är bra. Sakura & tigrar verkar gilla högre pH/hårdhet, så det papperet skriver jag på.

                    Även bra med olika förslag på lösningar. Jag vet iaf att jag fått problem med smått när jag haft pH-svängningar, och det löste sig när jag rev ut växtmassan och ersatte med flytväxter. Vad man nu än testar så låt det gå ett par-tre veckor efter en förändring. Då får man bättre pejl på om det var den ändringen som gjorde susen. Ändrar man många saker på en gång så kan problemet mycket väl försvinna, men vilken ändring gav resultatet?
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • Kristmansson
                      • December 2010
                      • 39

                      #11
                      Jag har samma problem och har antagit att det är ph-svängningen som är problemet. Små små räklingar är ju ganska känsliga. funderade på att köpa http://www.aquaristic.net/Seachem-pH....html?qwizer=1 för att lättare se svängningarna under dagen, frågan är om det är för dålig precision på den?

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo

                        Även bra med olika förslag på lösningar. Jag vet iaf att jag fått problem med smått när jag haft pH-svängningar, och det löste sig när jag rev ut växtmassan och ersatte med flytväxter. Vad man nu än testar så låt det gå ett par-tre veckor efter en förändring. Då får man bättre pejl på om det var den ändringen som gjorde susen. Ändrar man många saker på en gång så kan problemet mycket väl försvinna, men vilken ändring gav resultatet?
                        Håller med till 100%, men att man gärna kan vänta ytterligare en tid så man ser om räklingarna överlever...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Kristmansson
                          • December 2010
                          • 39

                          #13
                          Om det är växtmassan och ph-svängning som är problemet så testa att släcka belysningen 4 timmar mitt på dagen, det borde hjälpa.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...