Anentome helena

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    Anentome helena

    Mina snigelätande sniglar har förökat sig kraftigt, de finns i alla storlekar i mitt kar. Min fråga är om dessa kan ge sig på rom som diverse ciklider lägger på stenar och blad. I så fall måste jag börja rensa lite....
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Är lite osäker på vad de egentligen käkar när andra snäckor är slut. Mina har spridit sig mellan olika akvarium/sumpen och de klarar sig fint även där jag inte matar. De verkar glada för saker med mycket protein, så jag tror att de ger sig på rom rätt fort. Om snäckorna är dagaktiva och sover på natten så kommer cikliderna att kunna mota bort dem. Nå, vänta och se - försvinner rommen för tidigare stabila par så kan du nog misstänka helenorna.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      De brukar ge sig på varandra när de andra snäckorna är slut.
      Eftersom de har ett yttre skal är de inga sniglar utan snäckor.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Stefan_olausson
        • August 2011
        • 97

        #4
        Är nyfiken på dessa till mitt nya 400l, är de svåra att hitta i handel (bor i Uppsala) Sedan undrar jag om de ger sig på äppelsniglar?

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Små snäcklingar är definitivt i farozonen men inte när de blir större, över centimetern får de nog vara i fred.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Stefan_olausson
            • August 2011
            • 97

            #6
            Då blir det till att beställa två - tre stycken för att hålla små sniglarna under kontroll (min äppel är stor som en golfboll så han/hon är nog utan fara=) )

            Kommentar

            • Grottbert
              • November 2009
              • 340

              #7
              Du har ju djurhobby, akvariehobby, akvariemiljö i uppsala som bör ha hemma. Större kedjorna med kanske.

              Kommentar

              • Stefan_olausson
                • August 2011
                • 97

                #8
                Den gottsunda hade det inte. Får se om de får in på onsdag. Annars väntar jag till 5 dec när nya karet startas ordenkligt.

                Kommentar

                • Stefan_olausson
                  • August 2011
                  • 97

                  #9
                  Har nu köpt två i bolands city. Fina gynnare måste jag erkänna.

                  Kommentar

                  • Stefan_olausson
                    • August 2011
                    • 97

                    #10
                    Fråga: Vad kan man mata dem med när snäckorna är slut? Skall strax byta akvarium och med det de flesta växter och sand så kommer vara ont av snäckor att äta.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...