Afrikanska jättefiltrerar räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • biggen
    • October 2011
    • 5

    Afrikanska jättefiltrerar räkor

    Hej finns det någon med erfarenhet av afrikanska jättefiltrerar räkor? . Jag har två st, och de har alltid varit lite mörka i färgen samt ljusblå precis efter skalömsningen men den största av dem (som jag tror är en hane ) har under ca tre veckor varit alldeles vit och de små klorna på de största benen är borta och sedan två dagar verkar han ha problem med att äta för han fäller inte ut sina solfjädershänder utan viftar bara lite med dem ihopfällda och jag är jätteorolig för Svampbob. mvh Liza
  • biggen
    • October 2011
    • 5

    #2
    Jag tänkte bara tala om att Svampbob gick bort idag men jag undrar ändå om det var av ålder eller om han var sjuk. Vi hade haft honom ca2 år och jag vet ju inte hur gammal han var när han kom till oss men han var mindre och bytte "kläder" många gånger. mvh Liza.

    Kommentar

    • Grottbert
      • November 2009
      • 340

      #3
      Har du sett om svampbob gick och letade mat på marken eller bara satt i en grotta och filtrerade?

      Kommentar

      • toggaj
        • November 2009
        • 220

        #4
        Jag har hört att filtrerarräkor har svårt med att få i sig mat i akvarier. Jag hade tre stycken som dog en efter en där jag nu iefterhand misstänker att det kan ha varit näringsbrist.

        Kommentar

        • biggen
          • October 2011
          • 5

          #5
          Båda två satt mest och filtrerade! men ibland gick de omkring och plockade upp mat och Bläckbert gör så fortfarande och vi har ändå haft räkorna i ca två år och hade de haft näringsbrist så tycker jag att de hade dött för länge sedan! så jag tror inte att det kan ha varit näringsbrist utan det såg ut som om han inte kunde fälla ut händerna på slutet utan bara vispade runt lite snabbt med dem stackars Svampbob som för övrigt ska begravas idag i trädgården. och jag hoppas att Bläckbert får leva länge till ( ska försöka hitta en kompis till honom/henne ) men det verkar inte vara så lätt att hitta och när vi köpte båda två på Djurmagazinet i Norrköping så sa de att det var Amanoräkor och kostade 29 kr st. men jag visste att det inte var Amano för jag har ett gäng såna hemma men Svampbob och Bläckbert blev billiga (och sååå söta ) mvh Liza

          Kommentar

          • Grottbert
            • November 2009
            • 340

            #6
            Filtrerarräkor förnyar sina solfjädrar så länge dom byter skal. Efter ett par år när dom inte växer i samma takt längre så kan dom slitas fortare än dom ömsar och därmed få näringsbrist.

            Jag t.ex handmatade mina med spruta för att se att mina fick tillräckligt men det hjälpte fortfarande inte.

            En filtrerarräka som får i sig tillräckligt med mat sitter på samma ställe och filtrerar bara, går dom runt så får dom för lite.
            En bra tumregel.

            Det är synd att dom är lite svåra för dom är väldigt vackra.

            EDIT: det kan ju ha varit något annat fel på svampbob med som gjorde att han dog i förtid. Har för mig att dom flesta lever över 5 år annars.

            Kommentar

            • biggen
              • October 2011
              • 5

              #7
              Hjälp!vad ska jag då göra med Bläckbert om han börjar att gå runt mer ? för han går inte ofta tror jag som står och tittar in i akvariet ca 10 gånger om dagen eller mer men man vet ju aldrig han kanske knatar runt som en galning när inte jag står och spionerar! jag kan tillägga att det är några små ( snälla ) fiskar i akvariet och jag matar morg/kväll men det räcker kanske inte när du handmatade utan resultat? mvh Liza

              Kommentar

              • Grottbert
                • November 2009
                • 340

                #8
                Alltså går han inte runt så mycket så skulle jag nog vara lugn. Jag tror jag började handmata försent med.
                Sen var det inte exakt afrikansk solfjäder jag hade heller utan mountainrock.
                Har det fungerat för dig tidigare så var lugn, men ha ändå i åtanke det jag sa.
                Se till att räkan verkligen får mat varje gång du matar, lägg lite mat framför den så ska du se att det fixar sig.

                Kommentar

                • biggen
                  • October 2011
                  • 5

                  #9
                  Då kanske jag inte behöver oroa mig ! och just nu sitter Bläckbert under en rot och filtrerar för glatta livet.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...