Räkor spelar död...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaMo
    • November 2008
    • 198

    Räkor spelar död...

    Hej har haft räkor i några månader i ett 45 liters... Flyttade runt häromdagen och bytte sand i karet...
    tog bort lite malawiyngel och lät räkorna gå ensamma med några ancistrusbebisar.
    Har ej ändrat vatten eller temperatur. Samma pump....nytt grus bara.

    Grabben köpte en ny klippräka idag och när den kom i karet blev den blågrön...skumt?
    Köpte oxå en chrystal black...de ligger upp och ner ser döda ut men tar man ner handen hoppar de iväg.

    Vad har vi gjort för fel.
    Jag saltade i karet som lite medicin...

    Nån som har nåt tips?? Vi är minst sagt förvirrade.....Annika
  • Marten_med_e
    • May 2011
    • 20

    #2
    Ursprungligen postat av AnnikaMo
    ...de ligger upp och ner ser döda ut men tar man ner handen hoppar de iväg.
    Mina röda körsbär gjorde det för två veckor sen också, plockar jag upp dom med håven är dom "döda" men om jag "nyper" dom med pincetten så hoppar/flyger dom iväg en bit för att sedan segla ner och ligger kvar i den ställningen dom landar, precis som får som blir skrämda.
    Mycket märkligt men det är inte så att dom blir skrämda då det i akvariet finns (fanns) ca 30 körsbärs räkor och 6st små platy yngel och massor av växter och gömställen.

    Jo, alla rom bärande honor ynglade (?) av sig någon/några dagar innan detta började, vi blev super glada i någon dag eller två sen strök alla räklingar med.

    Jag har testat att flytta dom till ett annat akvarium och då har dom flesta slutat med det (spela döda), trots att jag bara tagit dom i håven upp ur ena och ner i andra, det skiljer en massa i vatten kemin mellan dom, då det "andra" är saltat med 3msk/30liter. Ingen försiktig inkoppning eller så, det är också några graders temp skillnad mellan dom.

    Nu har jag inte sett någon som spelat död på några dagar, det jag gjorde var att slänga i aktivt kol i filtret, jo sen tog jag bort all Engeria Densa också då denna började se dålig ut, gula (ruttnande) blad och stjälkarna blev svarta.

    //Mårten

    I have some ideas on how to fix that. They're not very good ideas, but at least they're ideas!
    Adam Savage

    Kommentar

    • AnnikaMo
      • November 2008
      • 198

      #3
      Hmmm...jag saltade ju lite och nästa dag var det bara en som hade dött. Jo höjde temperaturen väldigt lite.
      Satte ner en plastväxt och försökte möblera om till mer gömmen.
      Nu verkar de trivas igen. Lustigt men grabben är ju inte ledsen de lever ju....
      Tack för nåt svar. Annika.

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        Hur varmt har du i karet? Räkor kan vara känsliga för hög temp.
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • AnnikaMo
          • November 2008
          • 198

          #5
          Tror det ligger på 24-26grader...definitivt inte uppåt 28-30...
          Nu peppar...ta i trä...verkar det vara ok...inge mer lik....upp och ner lekar heller...A.

          Kommentar

          Arbetssätt...