Tips på växter i snäckkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    Tips på växter i snäckkar

    Hej
    Har precis upptäckt charmen med äppelsnäckor och mitt 30L kar som skulle bli räkkar har blivit ett snäckkar istället, antagligen kommer 120L också att förvandlas till snäckkar inom en snar framtid.
    Men skulle behöva lite tips på växter från er andra som har snäckor. De växter jag har för tillfället klarar inte riktigt av stora herr snigels framfart han drar rakt över allt utan hänsyn till att jag omsorgsfullt planterat varje liten växt.
    Känns som om det är fler växter som ligger och flyter uppe vid ytan än det är som sitter fast nere på botten.


    För tillfället finns
    En matta av riccia – funkar bra, fastnar mycket gott åt snäckorna fastnar där där.
    Sötvattenstång fäst på rot – funkar också bra även om jag med jämna mellanrum måste knyta fast det som lyckats rymma
    Pärlgräs – funkar inte alls, framförallt eftersom jag har för dåligt ljus så växterna blir höga och rangliga och därmed lätta för herr snigel att knäcka och dra ner när han far över dem.
    Glossostigma elatinoides – funkar inte heller så bra, växterna får aldrig chansen att fastna ordentligt och växa till sig eftersom snigeln drar över dem med jämna mellanrum.
    En ensam lite polysperma hygrophilia rosanervig som räddats från andra karet, en morgon saknades dock hela toppen på växten som precis börjat ta sig igen. Kan tänka mig att den råkat komma emellan snigeln och glaset på akvariet och därmed strök med.

    Så tips på tåliga växter som klarar av snäckor som far över dem, klättrar över dem, sitter på dem, gräver ner sig bredvid dem osv osv...

    Vad har ni i era snäckkar?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Här har vi Anubias surrad på en sten, javamossa surrad på en rot och en Cryptocoryne willisii.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    Arbetssätt...