För varmt för Körsbärsräkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    För varmt för Körsbärsräkor?

    Hej, jag har hållit mina körsbär i 25 grader och de har stormtrivts. Alla har väldigt vacker röd färg och spridit sig bra. Men nu har jag höjt till 27 grader eftersom jag har skaffat fjärilar. Blir det för varmt för räkorna ? Känner mig lite tveksam. Jag hittade en död räka idag, men det också bero på att fjärilarna har varit på och jagat räkorna en del. De andra ser ut och må bra.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag hade runt 28 grader i mitt växtkar med diskus som jag släppte i körsbärsräkor som foder, men dessa överlevde och blev bara fler och fler...det funkade hemma hos mig, men om det gör detsamma hos dig får nog tiden visa...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Spongeduck
      • June 2009
      • 366

      #3
      Vore synd om de dog. Har körbär i 30 liters också som går i kallare vatten ( det var därifrån jag ursprungligen tog mina räkor till 100 litraren), men de är inte alls lika fina. Dessa är verkligen helt röda.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det var likadant hos mig, de som gick i det varmare karet blev jättaröda medans de siom gick kvar i räkkaret inte var lika bra färgade. Kanske värmen som har så stor betydelse?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Spongeduck
          • June 2009
          • 366

          #5
          Spännande! :P
          Värmen får räkorna att växa snabbare, så det måste ju ligga någonting i det.
          Men jag tror inte att jag behöver oroa mig för räkorna om du lyckades driva dem i 28 gradigt vatten. Har också upptäckts att räkorna inte är lika känsliga som många säger. Jag har en del drös som verkar leva hela sitt liv inne i mina filter.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Där fins det mycket bakterier de kan käka, så det är jag inte alls förvånad över.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Spongeduck
              • June 2009
              • 366

              #7
              Äter de upp nitrifikationsbakterierna ? Isåfall är det inget bra...

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det behöver du inte oroa dig över, de äter både överblivet foder och annat gott de kan plocka och skulle det slinka ner lite braåhabakterier finns där fler.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • stefanr72
                  • November 2010
                  • 1028

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det var likadant hos mig, de som gick i det varmare karet blev jättaröda medans de siom gick kvar i räkkaret inte var lika bra färgade. Kanske värmen som har så stor betydelse?
                  Det vet väll alla att kokta räkor blir röda...

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av stefanr72
                    Det vet väll alla att kokta räkor blir röda...
                    Ah, det har du ju rätt i...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • hult87
                      • February 2010
                      • 1287

                      #11
                      har körsbär i ett kar med 28 grader, märkte att ett gäng dog när de ömsade skal, men de som överlevde de första dagarna mår fint, tror nog de anpassar sig efter temp, och samma för mig färgen, de lyser rött

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av stefanr72
                        det vet väll alla att kokta räkor blir röda...
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av hult87
                          har körsbär i ett kar med 28 grader, märkte att ett gäng dog när de ömsade skal, men de som överlevde de första dagarna mår fint, tror nog de anpassar sig efter temp, och samma för mig färgen, de lyser rött
                          Nja, ämnesomsättningen ökar också om temperaturen höjs och det är säkert orsaken till att de inte klarade att ömsa skal. Men visst - med det naturliga urvalet så blir ju de som anpassar sig som överlever.

                          Dock en ökad ämnesomsättning gör ju också att de får ett kortare liv - så optimalt är det knappast
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • micke556
                            • August 2011
                            • 97

                            #14
                            Har ökad ämnesomsättning ihop med kortare liv? Det har jag svårt att tro, räknovis som jag är...

                            Ämnesomsättningen på t ex människor skiljer från individ till individ, vissa kan vräka i sig mat och
                            ändå vara trådsmala, andra tar en kaka för mycket, och vågen visar genast mer.
                            Skulle de med den högre ämnesomsättningen få ett kortare liv?

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Blanda inte ihop varmblodiga djur med kallblodiga, det är två helt olika saker vill jag lova.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...