Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jo, det gör det - och därför kommer pumpen att ligga innesluten i ett litet nät från en slaktad håv - som sista försiktighetsåtgärd. Men, det kommer också att bli en liten "vall" av filtermedia innan vattnet sugs in i skallen!
    ska du ha lite filtermatta i glipan under "poolväggen" eller litar du på att krabborna inte gräver ner sej i sanden där?
    Jag tänker att små krabbor kan ta sej under där, från vattensidan och sedan fastna och dö.. men det är bara vad jag tror, är lite nojig
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Spara lite sådant till bänken som ska fixas på tisdag, Mats!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av karrokaja
        ska du ha lite filtermatta i glipan under "poolväggen" eller litar du på att krabborna inte gräver ner sej i sanden där?
        Jag tänker att små krabbor kan ta sej under där, från vattensidan och sedan fastna och dö.. men det är bara vad jag tror, är lite nojig
        Det är lite lustigt... men, jag har nämnt flera gånger att jag kommer att ha stor kornstorlek just vid "pölstoppet", för vattenrinningen och att det inte skall gå att gräva sig ner där det blir som mest kritiskt - liten kornstorlek vid bakgrunden - stor vid vattenpolen - därav no chance att småttingar kan gräva sig under stoppet till pölen.



        Jag har en plan!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Man skall trycka på tuben - då kommer det!
          Aaahh, när det gäller såhär små mängder silicon så använder inte jag min silicon-fitt-kuk-spruta alls, den la jag silicon-fitt-kuk ner direkt och körde ett stenhårt silicon-fitt-kuk-sprut direkt ur tuben - på bit som skulle limmas och sedan smetade jag silicon-fitt-kuk-siliconet på grejerna, silicon-fitt-kuk-direkt med sili... fingrarna!
          Och... inga småkrabbor kommer i närheten av pumpskallen - det kan jag garantera, vänta bara på fler bilder... längre fram, i S-F-K-tiden!
          haha! men du tror inte att jag kämpade tills jag fick blodsmak i fingrarna??
          nu är det fitt-kuk-silikon på mina kläder, på köksborde, på spisen, på diskbänken, ja överallt förutom där det ska vara.
          prövade stå på den där jävla tuben, men det kom inget. och jo den är full och nej det hade inte torkat i tuben, körde ner en liten kuk-pinne i tuben och där var mjuk fräsch ohärdad silikon, men tuben fick liksom inte "utlösning"

          Jag blir helt jävla galen när såna här superenkla grejer inte funkar.
          gnislar tänder och biter mej i läppen, kastar grejer osv... fyfan!!! åhhhhhh!!!!

          Köper en ny, gör om, gör rätt, blir nöjd... hoppas jag
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Det är lite lustigt... men, jag har nämnt flera gånger att jag kommer att ha stor kornstorlek just vid "pölstoppet", för vattenrinningen och att det inte skall gå att gräva sig ner där det blir som mest kritiskt - liten kornstorlek vid bakgrunden - stor vid vattenpolen - därav no chance att småttingar kan gräva sig under stoppet till pölen.



            Jag har en plan!
            har jag missat det då?
            glömt bort det kanske...

            Men du... hur ska du göra för att krabborna inte ska ta sej under den där "poolväggen"
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Spara lite sådant till bänken som ska fixas på tisdag, Mats!
              Jappe-doodely-daisy!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av karrokaja
                har jag missat det då?
                glömt bort det kanske...

                Men du... hur ska du göra för att krabborna inte ska ta sej under den där "poolväggen"

                Elementary my dear karro-watson - poolväggen är limmad i botten av karet - med en glipa undertill på kanske 2 mm - framför poolväggen kommer ju allt soil att ligga. Det är ju här singlet kommer att ligga, innan/under soilet... det blir en "mark" av mossor ända fram till poolkanten - hur skall de kunna gräva sig ner där? Speciellt när det ligger ett fett lager singel vid båda kanterna av poolväggen..?
                Skall vi ta en grogg till?

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Elementary my dear karro-watson - poolväggen är limmad i botten av karet - med en glipa undertill på kanske 2 mm - framför poolväggen kommer ju allt soil att ligga. Det är ju här singlet kommer att ligga, innan/under soilet... det blir en "mark" av mossor ända fram till poolkanten - hur skall de kunna gräva sig ner där? Speciellt när det ligger ett fett lager singel vid båda kanterna av poolväggen..?
                  Skall vi ta en grogg till?
                  Det är så du menar!! Dear Abbeylainen-Holmes
                  vi tar en grogg till tror jag.

                  Men jag fattade, men samtidigt glömde jag bort det hela. typ, änna, ungefär, whatevah! S-F-K!!
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    Det är så du menar!! Dear Abbeylainen-Holmes
                    vi tar en grogg till tror jag.

                    Men jag fattade, men samtidigt glömde jag bort det hela. typ, änna, ungefär, whatevah! S-F-K!!
                    Minns du de gamla fina serieklassikerna? De fanns i slutet av 60- och början av 70-talet? Nä, kanske inte - men det var då papper fanns och man gjorde tecknade serietidningar med rutor där man följde handlingen framåt i form av bild och pratbubblor - jävla fint medium!
                    Det tog sin tid att "jobba" sig igenom 84 sidor serierutor med svensk text i pratbubblor - man såg en bild och så fick man läsa vad dom sa på bilden i runda "moln" och så gick hjärnan igång med en visuell "film" med hjälp av dessa bilder i kronoligisk ordning och - hör och häpna - rättstavad svensk text utan särskrivningar och korrekt punkt- och kommatering - ååååhhh ljuva tid!

                    Nå, vad jag vill säga med detta är att på omslaget till Serieklassikerna (som tog de allra mest kända historierna i seriefom - Greven av Monte Christo o.s.v) fanns en devis som löd; " En bild säger mer än tusen ord". Fantastiskt bra, med tanke på att vi 60-talister, som var den sista generationen som fick lära oss att räkna, skriva och stava ordentligt, fick både bild och text i ett alldeles formidabelt "gränssnitt" - ett verktyg att göra oss hörda och förstådda med...
                    Så, jag kommer att sätta in tydliga bilder på vad jag kommer att göra i karet - så kommer det hela att bli uppenbart!
                    Nu tar vi en grogg till, va? Karro?

                    Kommentar

                    • hult87
                      • February 2010
                      • 1287

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Man skall trycka på tuben - då kommer det!
                      Aaahh, när det gäller såhär små mängder silicon så använder inte jag min silicon-fitt-kuk-spruta alls, den la jag silicon-fitt-kuk ner direkt och körde ett stenhårt silicon-fitt-kuk-sprut direkt ur tuben - på bit som skulle limmas och sedan smetade jag silicon-fitt-kuk-siliconet på grejerna, med silicon-fitt-kuk-fingrarna!
                      Och... inga småkrabbor kommer i närheten av pumpskallen - det kan jag garantera, vänta bara på fler bilder... längre fram, i S-F-K-tiden!

                      hahahaha XD mycket bra beskrivning!

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Minns du de gamla fina serieklassikerna? De fanns i slutet av 60- och början av 70-talet? Nä, kanske inte - men det var då papper fanns och man gjorde tecknade serietidningar med rutor där man följde handlingen framåt i form av bild och pratbubblor - jävla fint medium!
                        Det tog sin tid att "jobba" sig igenom 84 sidor serierutor med svensk text i pratbubblor - man såg en bild och så fick man läsa vad dom sa på bilden i runda "moln" och så gick hjärnan igång med en visuell "film" med hjälp av dessa bilder i kronoligisk ordning och - hör och häpna - rättstavad svensk text utan särskrivningar och korrekt punkt- och kommatering - ååååhhh ljuva tid!

                        Nå, vad jag vill säga med detta är att på omslaget till Serieklassikerna (som tog de allra mest kända historierna i seriefom - Greven av Monte Christo o.s.v) fanns en devis som löd; " En bild säger mer än tusen ord". Fantastiskt bra, med tanke på att vi 60-talister, som var den sista generationen som fick lära oss att räkna, skriva och stava ordentligt, fick både bild och text i ett alldeles formidabelt "gränssnitt" - ett verktyg att göra oss hörda och förstådda med...
                        Så, jag kommer att sätta in tydliga bilder på vad jag kommer att göra i karet - så kommer det hela att bli uppenbart!
                        Nu tar vi en grogg till, va? Karro?
                        Jag är Tintin-fan... räknas det??

                        en bild säger mer än tusen ord... mkt bra, jag väntar på bilder
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av karrokaja
                          Jag är Tintin-fan... räknas det??

                          en bild säger mer än tusen ord... mkt bra, jag väntar på bilder
                          Det kommer - Dr. Kalkyl fixar!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ett första litet vattentest idag. Jag köpte en T-koppling också, om man nu vill ha en liten porlande bäck i karet, men slangarna får vara ungefär lika långa för att den grejen skall funka, så i nuläget är det bara sippret på bakgrunden som har testats.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Om du inte sätter en strypning på den ena slangen...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Om du inte sätter en strypning på den ena slangen...
                                Japp!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...