Malaysisk Sandsnäcka och icke-invasion

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Malaysisk Sandsnäcka och icke-invasion

    Jag blev varnad för att införskaffa Malaysis Sandsnäcka just för att de förökar sig så enormt och i vissa fall är snudd på omöjliga att bli av med när de väl fått fäste.

    Trots det så skaffade jag alltså en 10-15 stycken som ägaren på Guldfisken Zoo gladeligen skänkte mig, och har haft dem i flera veckor so far.

    Totalt har jag väl sett tre stycken under den här tiden, och det gäller både dagar och sena kvällar när tanken är släckt.

    Kan det vara så att Channor äter såna snäckor? Någon som vet?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag är ju stor förspråkare för malayerna. kan inte tänka mig att starta ett kar utan dom. de är världens bästa städpatrull. håller bottnen sop-ren och luftar bottnen. ser knappt någon på dagen. o har säkerligen ca 700 ( om inte mer) i kuben. på kvällen kryper de fram.

    jag tror de är kvar nån stans där i sanden.

    jag började med 2 st.

    de är kanonbra att ha i ett kar. nyttodjur!

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      jag är ju stor förspråkare för malayerna. kan inte tänka mig att starta ett kar utan dom. de är världens bästa städpatrull. håller bottnen sop-ren och luftar bottnen. ser knappt någon på dagen. o har säkerligen ca 700 ( om inte mer) i kuben. på kvällen kryper de fram.

      jag tror de är kvar nån stans där i sanden.

      jag började med 2 st.

      de är kanonbra att ha i ett kar. nyttodjur!
      - Jo jag vill ha dem, och min botten är också ren, men det är väl märkligt att de inte synts till vare sig dag eller kväll/natt?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        äh de kommer nog fram ska du se

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Jag va inne på herkules zoo i förrgår och han tyckte nästan jag va knäpp när jag sa det om sandsnäckor. Frågade mest för att jag ville veta om dom hade då, då va svaret: "Det har vi som tur är inte", "Men på hornbach har dom nog en hel del" (vi hade pratat lite angående hornbach's akvarium och dess kvalité innan)

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Som sagt, malaysiska sandsnäckor är det första jag lägger ner i mina akvarier och dessa utmärkta städare har gjort att jag aldrig tröttnat på akvarier utan bara fortsätter och fortsätter...................................

            Det bästa akvariedjur som finns
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              #7
              Känns stabilt när både hannes och kjell står bakom sandsnäckorna, då kommer jag garanterat våga

              Ser till att jag kommer förbi nästa vecka hannesc! Har inte varit i jpk än, men sticker dit mån/tis någon gång

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                hör av dig

                Kommentar

                • malenmalin
                  • May 2009
                  • 14

                  #9
                  Håller fullständigt med er, "världens bästa städpatrull"!
                  Även jag har stått och tiggt till mig dessa i zoobutiken, expediten tyckte jag var helt vrickad
                  Jag tiggde till mig fem, sex stycken, ett år senare hade jag ohyggliga mängder, och en väldigt välluckrad botten.
                  Jag verkligen älskar dem! kruxet är väl att det gör mina praktbotier också..... (trodde deras ätande skulle decimera stammen något, inte närapå utrota den) Så jag satt precis och funderade på allvar på om jag rentav skulle dra igång ett litet kar enbart för att odla ett gäng.

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Var glad att det inte är dvärgbotior, snäckslaktarna från Asien.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Tre veckor är ingenting; du kanske inte ens fått din första kull än. De föder levande ungar, så de har relativt små kullar och förökar sig rätt långsamt, och tillbringar sin mesta tid nedgrävda. Det tar månader innan populationen blivit så stor att den verkligen märks.

                      Vill du ha snabb förökning ska du nog snarare skaffa äggsnäckor (Physa sp) och mata dem ordentligt.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • ecco
                        • November 2010
                        • 500

                        #12
                        Ursprungligen postat av malenmalin
                        Jag verkligen älskar dem! kruxet är väl att det gör mina praktbotier också..... (trodde deras ätande skulle decimera stammen något, inte närapå utrota den) Så jag satt precis och funderade på allvar på om jag rentav skulle dra igång ett litet kar enbart för att odla ett gäng.
                        Precis detta har jag och sambon råkat ut för.
                        Så nu odlar vi snäckorna i ett annat kar och släpper ner vuxna individer så att dom har en större chans att bli flera.
                        Finns fasen inga bättre städare i sand än dessa enligt mej.
                        Sambons blogg om våra akvarium.
                        http://mizan3.bloggsida.se/
                        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          Nu när dom har gått i mitt kar ett tag så kan jag ju inte annat än säga att ni alla självklart har rätt om att de är otroliga städare. Innan hade jag massa svart på sanden för att skiten inte kom ner i sanden ordentligt. Numera behöver jag inte röra sanden alls, den är tokren!

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Hmm, jag har ett gäng sandsnäckor i mitt 100-liters såg jag häromdagen, som jag släppte i innan jag bytte sand har jag för mig. Funderade på att släppa i några i mitt 112-liters, men kom på nu när jag kollade i den här tråden, jag har ju dvärgbotior i 112-literskaret
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #15
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Hmm, jag har ett gäng sandsnäckor i mitt 100-liters såg jag häromdagen, som jag släppte i innan jag bytte sand har jag för mig. Funderade på att släppa i några i mitt 112-liters, men kom på nu när jag kollade i den här tråden, jag har ju dvärgbotior i 112-literskaret
                              Har haft en mängd olika sorters botior. De verkar inte rå på sandsnäckorna, så kör på. Har haft sandsnäckor i alla mina kar, även i de kar jag har kulfiskar i. Någon ryker när man har kulfiskar, men de har vett att hålla sig undan på dagen så.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...