Maskar på snäcka.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gur4m1
    • June 2011
    • 96

    Maskar på snäcka.

    Var till en damm i skogen (utan fisk men mycket väl möjligt att den har vattensalamander) för att se om det fanns några vattenloppor och larver. Tog med mig en burk och lite flytväxter följde med och med dem följde små snäckor.

    De ser ut som kanelbullar men med rödbruna skal och aningen större. Nu har jag dem i en burk där de glider omkring med vattenloppor och ett fåtal insekter som följde med.

    När jag tittar noga så ser jag "tentakler" sticka ut från kroppen. flera stycken. Det är nån typ av maskar som liknar de man brukar få på akvarierutan- som fäst sig på snäckans kropp och flaxar runt. Vad är detta för parasit? Hur farligt(smittsamt är det för mina äppelsnäckor i mitt akvarium (Matat min gurami med en insekt från detta vatten och i sin tur tagit vatten från det akvariet till ett annat- där jag har snäckor).

    Hoppas att någon sitter på erfarenhet och kunskap nog att lugna mig- eller förbereda mig på snäckdöden. :/ Eller iallafall berätta att dessa maskar ser vidriga ut men inte gör skada på sina värdar. Eller ännu viktigare- inte är farliga för mina fiskar eller yngel.
    Nothing fancy, no tricks...
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Gör en sökning på "planaria" och se om de stämmer i utseendet. Azur är duktig på sådant här, så därifrån får du nog mer kött på benen.
    Sedan är det inte det bästa att ta in djur/växter utifrån som du gjorde då risken att något oönskat följer med är ganska stor, men det vet du nog nu...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Kan det vara någon igel, tro? Får hoppas att Azur tittar in i tråden...
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Gur4m1
        • June 2011
        • 96

        #4
        #2 Jag har hört att det ska vara "okej" med "viss risk" om man tar djuren från en fiskfri pöl men räknade inte med snigel-iglar :P Vet vad planaria är- sådana har jag sett- men aldri sett dem på mina snäckor. Kanske de bara äter av slemmet men ja.de såg ut som vita, små..planarior i storlek som snäckans antenner :>

        Jag såg dem idag, inte sett det förut Varit ganska noga med att inte andra saker ska följa med då jag tog insekterna men de är ju så små så det är ju lätt hänt att de följer med :/ och jag vill veta om det är dags att bli hysterisk eller helt lugnt.
        Nothing fancy, no tricks...

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag hade planarier i mina nanokar och dessa små jäklar var innanför skalen på snäckorna. Jag skulle skicka ett gäng snäckor och såg efter infångandet en massa planarier i burken, och dessa höll hus därinne....
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Gur4m1
            • June 2011
            • 96

            #6
            Men planarier är väl i alllmänhet ofarliga- bara de inte blir för många? Men nu när jag tittade närmare- så...dessa "armar" är kanske inte planarior :>
            Det är kankse snäckans tentakler- men isf har den typ 3-4 tentakler på avrdera sida. De rör sig som "letande" armar över ytan när snäckan rör sig frammåt. En igel borde bara chilla på snäckan och käka.
            Nothing fancy, no tricks...

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag tror inte heller det är planarier, och har du även haft dessa tidigare så vet du ju hur de ser ut.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • pelle
                • January 2002
                • 419

                #8
                Hydror kanske, de sätter sig på vad som helst. Inte farliga alls, om du inte har väldigt små yngel (typ gurami yngel tex)
                Per

                Kommentar

                • Gur4m1
                  • June 2011
                  • 96

                  #9
                  Är guramisar jag har främst :> Men jag har sett hydror. De brukar sitta på akvarieglaset i min växtbunke. Men dessa är "fetare" och rörligare. KAN det vara så att dessa snäckor från damme helt enkelt har flera tentakler? :> *önsketänkande*
                  Nu när jag tittade närmare (och var mer sansad) så ser det så symetriskt ut. Tre på vardera sida förutom "antennerna". Det är nån typ av "skivsnäcka" med rödbrunt skal, storlek "kanelbulle" men aningen större.

                  Önskar att min kamera kunde ta bilder på så små varelser.

                  De är kanske mutanter : De kommer från en damm mitt i ett skogsområde i en större stad i Sverige :]
                  Nothing fancy, no tricks...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...