Krabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LottaNW
    • May 2011
    • 1

    Krabbor

    Hej, Jag har 2 st krabbor i mitt 375 l akvarium + en massa fisk. Men nu är de så att jag har suttit en stor del av dagen och försökt hitta info om hur krabbor vill ha det.. Kan knappt hitta nått alls och skulle vilja ha lite tips om hur man gör ett så bra hem som möjligt för dom små. har iaf fattat att dom vill ha en liten bit land som dom kan va på men mer än så kan ja inte hitta :/ Kanske har kollat på helt fel ställen men men...

    Undrar även vad ni skulle tro att min ena krabba var för sort, den är väldigt lila och ena klon är lite större än den andra, den kanske är 2-3 cm över ryggen, tror inte att den är fullvuxen än. Den är alltså inte röd utan lila. klorna är oxå lila, har kollat en del på röda krabbor men ingen liknar min lilla "sebastian" hehe

    sry om jag är otydlig men mina frågor är alltså hur vill krabbor bo och vad finns de för krabbor som är lila?

    Mvh Lotta
  • pernilla78
    • November 2010
    • 303

    #2
    skickar di ett varningens finger då ja me fick krabbor med dessa va typ gula me svarta fläckar å de fick ja göra mi av med..har 310 liters å dom tog allt som kom i vägen så kolla vad för firrar du har..en av mina corrysar kom utan halva ansiktet som sagt å dom ä rovdjur men detta va lite väl..så har du fiskar som corrysar ska du tänka om tyvärr el att dom får ett eget kyffe..
    corydoras ancistrus äppelsnäckor
    segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
    310 L SA
    10 L nano räkkar med white pearl

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #3
      Väldigt olika krav för olika krabbor. Somliga är näst intill helt landlevande, somliga lever helt under vatten. De flesta arter uppskattar och behöver en landdel. Många grottor med stängd bakvägg, det ska bara finnas en väg in i grottan. Krabbor kan vara rätt elaka mot varandra, vanligt att de käkar upp varandra efter ömsning (då skalet är mjukt). Med grottor som är stängda har en krabba som ömsat iaf en hyfsad chans att klara sig.

      Rekommenderar rätt fin sand, ca 1-2 mm kornstorlek eller mindre. Många krabbor gräver lite, gillar att gräva ut sin egen grotta. Som ovan, de kan vara aggro mot fisk. Snabba fiskar verkar ha störst chans för överlevnad. Krabbor kan även dra upp och/eller klippa sönder växter, verkar göra det mest för att de kan.

      Generellt är de också expertrymmare, tar sig lätt ur de flesta akvarium. Silikonsträngen i hörnan är motorväg för dem. Tättslutande lock/täckglas på alltså. Med större krabbor (säg skal på en diameter runt 5 cm och uppåt) kan du behöva tynga ned locket, de är såpass starka att de kan lyfta det själva.

      Sammanfattat: rätt olämpliga akvariedjur, ffa till sällskapsakvarium. De är dock fräcka, så vill du verkligen ha krabbor så ge dem en egen burk, inredd som ovan. Vet inte vad du har för art, känner igen de lila klorna du beskriver men kan inte namnet. Tippar på någon variant av mangrovekrabba - de är mest landlevande.

      Hilsen,

      /P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 30 May 2011, 06:38.
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • Midde
        • August 2008
        • 250

        #4
        Kan det vara denna krabba - Geosesarma spec. "Vampir" ? http://www.fraku-aquaristik.de/xanar...d0dcda2f99b45a

        Den behöver landdel men gillar att vara mycket i vatten. Honorna gillar att gräva så det bästa är att landdelen har sand eller jord.
        Senast redigerad av Midde; 30 May 2011, 22:00.
        Det är fult att inte ha akvarium

        Kommentar

        • pinoccio
          • May 2011
          • 3

          #5
          Kan det vara en Halloweenkrabba du har? (Gecarcinus quadratus)

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            lite gammal tråd pinoccio. sisådär 3 månader gammal

            Kommentar

            • pinoccio
              • May 2011
              • 3

              #7
              Oooops... Sorry...

              Kommentar

              Arbetssätt...