Musselmat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #16
    Liquifry kanske är något att handmata med?
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Guldancistrus
      • January 2011
      • 261

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Nitrit finns väl knappast i någon gödning, eller - nitrat däremot förekommer i en del.

      Om så är fallet verkar det helt vansinnigt att hälla det i akvariet eftersom nitrit är giftigt även för fiskar etc.
      Jag tänkte inte hälla ned det i akvariet utan bara spruta in lite i musslans intag!
      Men vad ska jag använda för akvarieväxtnäring? kan inget om det eftersom jag aldrig har behövt det.
      Vad är Liquifry?
      Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

      Kommentar

      • Guldancistrus
        • January 2011
        • 261

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Nitrit finns väl knappast i någon gödning, eller - nitrat däremot förekommer i en del.
        Oj nu måste jag ha blandat i hop nitrat och nitrit för jag menade nitrat!
        Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #19
          Nitrat är inga problem. Liquifry är fiskmat för fiskyngel, och kan nog också funka som musselmat. Det lär dock bli svindyrt att köpa sådant i längden.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #20
            Tror inte man behöver mata ofta. Om man kör med liqufry max en gång i veckan borde det gå finemang. Jag tror även att en mussla överlever i ett fungerande akvarium... Den kanske inte växer så mycket, men den överlever.
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av DAHLBERG
              Tror inte man behöver mata ofta. Om man kör med liqufry max en gång i veckan borde det gå finemang. Jag tror även att en mussla överlever i ett fungerande akvarium... Den kanske inte växer så mycket, men den överlever.
              Det beror nog på vilka musslor det handlar om - de större musslorna (som t.ex. den som det just nu finns med en artbeskrivning på) är mycket svåra att hålla vid liv.
              En del mindre arter som Scabies crispata (se BTN Nanoboken) lär däremot funka rätt Ok om man gör ungefär som du skriver
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Guldancistrus
                • January 2011
                • 261

                #22
                Ok det blir nog inte den som är på artbeskrivningen för den är nog för stor och för svår att ta hand om.
                Innehåller liquifry svävaralger?
                Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                Kommentar

                • Guldancistrus
                  • January 2011
                  • 261

                  #23
                  Det blir nog Scabies crispata om ingen har ett bättre förslag.
                  Jag såg också att den gick att beställa på akvarielagret för 41kr.
                  Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #24
                    Liquifry verkar vara en mycket finfördelad matblandning som utöver att den matar direkt också skapar just infusorier...vilket är det som också skapas i höblandningen jag pratade om förut. Mer om infusorieodling: http://www.bettasrus.net/bcorner/pages/infusoria.htm
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #25
                      Det finns ett foder som används till musslor i saltvattenskar, tillverkaren är FaunaMarine produkten heter Ultra Clam och marknadsförs av Tritonakvarium i sverige.
                      Sen om det gör någon nytta vet jag inte

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • Guldancistrus
                        • January 2011
                        • 261

                        #26
                        Ursprungligen postat av Jens A.
                        Liquifry verkar vara en mycket finfördelad matblandning som utöver att den matar direkt också skapar just infusorier...vilket är det som också skapas i höblandningen jag pratade om förut. Mer om infusorieodling: http://www.bettasrus.net/bcorner/pages/infusoria.htm
                        Tack. tyvvär kan jag inte engelska så bra ännu.
                        Senast redigerad av Guldancistrus; 23 March 2011, 15:17.
                        Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av DAHLBERG
                          Tror inte man behöver mata ofta. Om man kör med liqufry max en gång i veckan borde det gå finemang. Jag tror även att en mussla överlever i ett fungerande akvarium... Den kanske inte växer så mycket, men den överlever.
                          De stora övelever inte - jag har genom årens lopp testat flera arter och i längden har de inte klarat sig.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • stefanr72
                            • November 2010
                            • 1028

                            #28
                            Phytoplankton kanske funkar? http://www.mikromarine.se/ .

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #29
                              Musslor äter uteslutande encelligt smått plankton, dvs i praktiken växtplankton. Man kan försöka med uppslammad öljäst (liquifry är en uppslamning av öljäst och ägg-gula), men det kan förstöra vattenkvaliteten, och egentligen är det växtplankton som behövs. Jag vet att det finns folk som lyckats hålla musslor vid liv i åtminstone två år, och ju större akvarium man har desto bättre odds har man - men vi pratar om djur som i naturen lever i många årtionden, och det normala är att i akvarium svälter de ihjäl på några månader.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              • eriahl
                                • April 2004
                                • 5681

                                #30
                                Hur skulle det funka att flytta till ett litetakvarium ett par gånger i månaden med mycket gottit i för dom? Vatten från akvariet dom går i oxå. Kanske bara blir stressade i längden men en tanke som dök upp.
                                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                                Kommentar

                                Arbetssätt...