Mat till Äppelsnäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eldtuss
    • August 2010
    • 109

    Mat till Äppelsnäckor?

    Jag undrar vad matar NI era äppelsnäckor med?

    Mina äter broccoli, ärtor och brysselkål och algtabletter.


    Skulle vilja ha lite tips på mer bra mat att skämma bort dem med.

    Och hur ofta matar ni dem med grönsaker/låter grönsakerna ligga kvar?
    Kul att veta.
  • Sliaros

    #2
    Broccoli, brysselkål, squash, gurka, ärtor, algtabletter och krabb-foder.

    Men malarna snaskar ju på det oxå.. De får grönsaker en till två gånger i veckan, ligger kvar max ett dygn. Fast då är dom alltid slut, tar bara bort resterna som sitter på skeden.

    Men folk matar väl med allt från mango till potatis och tomat, kanske mest för malar men det borde väl uppskattas av snäckorna oxå?

    Kommentar

    • vitter
      • August 2010
      • 219

      #3
      Mina har alltid nån bit weekendfoder i karet, för lite extra kalk. Försökte med en kalksköldpadda, som skulle vara det bästa, men den rörde de inte... Annars får de broccoli, som ju innehåller massa nyttigt, och det älskar det. Pasta och nudlar är också superpoppis.

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        man ska nog vara försiktig med pasta, nudlar och potatis...
        Rätt mäktiga grejer för både fisk och snäcka har jag för mej...
        Bröd är inte heller nån bra idé. ge naturliga saker


        Gröna grönsaker är väl bäst att hålla sej till... så vet man att det inte är farligt.
        typ broccoli, gurka, squash, zucchini, sallad, ärtor osv osv

        Lägger i gurka eller broccoli ibland... när dom inte får det, så får dom maltabletter (både "kött" och veg) och en massa alger i karet också
        Alla grönsaker ligger i karet max i 12 timmar, men det är ofta slut innan det
        så matar jag fiskarna med räkmix och det hamnar ju hos snäckorna också
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • Eldtuss
          • August 2010
          • 109

          #5
          Mango... det lät spännande :P
          Kan man alltså mata dem med frukt? Kokar de frukten först då precis som med grönsakerna?

          Jag håller mig som sagt var också till gröna grönsaker. Ibland blir det också zucchini förutom de ja nämnde i början.
          En liten makaron får de ibland också och den är mycket, mycket omtyckt!
          Men jag tänkte att det är väl som för människor, mycket energi i pasta men inte så mycket vitaminer osv som de behöver för att må bra.

          Jag tycker inte heller kalksköldpaddan fungerar bra, inte heller äggskal :S
          Ska prova weekendfoder!

          Kommentar

          • Sliaros

            #6
            Krabbfoder innehåller oxå kalk, om du vill variera dig.

            Jag skulle tro att de bara sänker mangon med en tesked. Blir nog inte så mycket kvar om man kokar.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Frukt är inte så bra, det är så sockerrikt att det blir stor påfrestning för filtret att bryta ned det. Men småbitar kan nog funka. Annars käkar våra bland annat kokt ris och gurka utöver vad som redan sagts.

              Kalk får de genom en bit kalksten i karet, plus skalsand som blandats med resten av bottenmaterialet.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Eldtuss
                • August 2010
                • 109

                #8
                Ja det där med kalk....
                Först fick jag reda på att de inte alls kunde plocka upp kalk som fanns i vattnet utan de var tvungen att ÄTA det.
                Men nu har jag fått höra tvärt om, någon som vet vad som gäller?

                Jag har som sagt var kalksten, men jag ser aldrig att de äter det. Men det verkar ju må bra ändå.
                Har tyvärr fått lite skönhetsfläckar på skalet, vissa mer än andra av de vuxna.

                Kommentar

                Arbetssätt...