Enentome Helena

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    Enentome Helena

    Skaffade tre såna hær før några veckor sedan och ser redan en vældigt massiv økning av små krælanade søta snæckor. Det ær ju trevligt men jag børjar æven bli orolig att de ska ta øver akvariet om de førøkar sig i den hær takten.

    Någon mer kunnig om detta som har erfarenhet av dessa?
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Eftersom de är lätta att särskilja så är det inga problem med att de förökar sig, kolla med din butik om de vill ta emot och kanske byta med något annat.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Eftersom de är lätta att särskilja så är det inga problem med att de förökar sig, kolla med din butik om de vill ta emot och kanske byta med något annat.
      Men tænker mest på att det kanske blir væææældigt många om de førøker sig i en sån hær takt (har bara 3 och ser redan små snæckor øverallt, i filter etc).

      Inte så lætt att særskilja de små heller, vet inte hur lång tid de tar på sig att bli vuxna men de verkar væxa vældigt snabbt iaf.
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det låter inte riktigt som A.helenasnäckor, är de en kopia på de stora med ränder och allt? Det brukar ta ett bra tag från att de fyrkantiga äggen kläckts tills de kommit upp i storlek så det syns att de är helenor...de brukar heller inte föröka sig i sådana mängder som du beskriver utan det låter som det är en annan snäcka du har fått in i karet.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • icehacker
          • December 2010
          • 1046

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det låter inte riktigt som A.helenasnäckor, är de en kopia på de stora med ränder och allt? Det brukar ta ett bra tag från att de fyrkantiga äggen kläckts tills de kommit upp i storlek så det syns att de är helenor...de brukar heller inte föröka sig i sådana mängder som du beskriver utan det låter som det är en annan snäcka du har fått in i karet.
          De stora har ju rænder och så men de små ser mer svarta ut. Men de ær ju som sagt små så antar att de får rænderna først nær de blir lite større?

          Men om det ær andra snæckor borde væl Helenorna kæka upp dom? Låter lite underligt mtp att dessa kom ngra veckor efter Helenorna flyttade in bara.
          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag har haft Anentome helena (så stavas det) i ca. 5 år och visst blir det en del snäckyngel - men de massproducerar sig definitivt inte. Så om dina snäckor gör det så är det en annan art
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av icehacker
              De stora har ju rænder och så men de små ser mer svarta ut. Men de ær ju som sagt små så antar att de får rænderna først nær de blir lite større?

              Men om det ær andra snæckor borde væl Helenorna kæka upp dom? Låter lite underligt mtp att dessa kom ngra veckor efter Helenorna flyttade in bara.
              Nej, de små jag har är redan randiga redan från början och de är några mm stora, så då är de troligen någon annan sorts snäcka du fått in i karet.
              De kommer säkerligen att bli uppkäkade av helenorna, och du har kanske haft dem i karet bara att de inte synts till tidigare?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • icehacker
                • December 2010
                • 1046

                #8
                Hmm, ja det ær ju møjligt iofs.

                Då kanske jag borde skaffa fler Helenor æn de tre jag har? En av dom har dessutom inte flyttat sig ur flæcken på ngn vecka så den ær nog død..
                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det kan vara en bra idé, och skulle du nu ha dåligt med snäckor som de käkar, så äter de även fodertabletter och liknande.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • icehacker
                    • December 2010
                    • 1046

                    #10
                    Ska se om jag kan fotografera några av de små ikvæll så kan ni få kolla før sækerhets skull.
                    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                    Kommentar

                    • BillyL.
                      • March 2010
                      • 62

                      #11
                      Jag märkte en sak med mina Helenor. Efter att de hade lagt äggen så verkade det som om de struntade i att ta små skräpsnäckor. Kan det vara så att de sparar dessa till sina avkommor?

                      Kommentar

                      • Dexter
                        • December 2009
                        • 984

                        #12
                        Håller med de andra. Tror det är andra snäckor du fått många av. Äggen som Helenorna lägger, små vita "tepåsar", svåra att missa, tar 3-4 veckor på sig att "kläckas" och bli små snäckor. De växer inte särskilt fort. Får du Helenabebisar brukar Zoo-affärerna däremot gärna vilja ha om man frågar.
                        /Dexter

                        75 liter mix, 220 liter mix

                        Kommentar

                        • icehacker
                          • December 2010
                          • 1046

                          #13
                          Ursprungligen postat av Dexter
                          Håller med de andra. Tror det är andra snäckor du fått många av. Äggen som Helenorna lägger, små vita "tepåsar", svåra att missa, tar 3-4 veckor på sig att "kläckas" och bli små snäckor. De växer inte särskilt fort. Får du Helenabebisar brukar Zoo-affärerna däremot gärna vilja ha om man frågar.
                          Ja då ær det verkligen inte helenasnæckor då, jag som blev så glad øver dem først att ja la øver några små i det lilla akvariet. Det var kanske inte så vidare smart gjort nu då i efterhand :S

                          Får dra och køpa ett gæng nya och slænga i båda nu då, inte lætt att se skillnad på kønen misstænker jag heller?
                          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                          Kommentar

                          • icehacker
                            • December 2010
                            • 1046

                            #14
                            Klicka på bilden för större version

Namn: fisl 019.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,6 KB
ID: 2130650
                            Tog en bild på ett par små här, kanske någon som vet vad det är för snäckor?


                            Jag har även filmat en snutt när en kryper. Dom är väldigt snabba!
                            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Det ser ut som Physasnäckor...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...