Krabba

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Strössel
    • December 2010
    • 10

Krabba

hej! jag vill gjärna ha en krabba i mitt akvarium fast som inte nyper eller äter fiskarna
    vet några krabbor som inte ger sig på fiskarna?
    och vad äter krabbor?
    ingenting är omöjligt!

• Auratusen
    • March 2010
    • 874

Tanganyika eller Malawikrabba funkar nog. Är det söt eller salt? För dessa är sötvattenlevande

Kommentar

• PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

Just Malawi- (en art) eller Tanganyikakrabbor (troligen minst tio olika arter) funkar nog sällsynt dåligt, menar jag. Alla dessa blir rätt stora, kan mycket väl klippa långsam fisk och/eller växter (de senare mest för att det är kul verkar det som). Krabbor överlag verkar dessutom vara expertrymmare, och med lite storlek på krabban så hjälper inte ens täckglas. De är tillräckligt starka för att lyfta det, om de är stora. Sten ovanpå gäller. Att tro att de inte kommer ut är klassiskt, men enbart silikonfogarna i hörnen gäller som motorväg för dem. Överhäng av glas kan vara lite svårare, men med lite tid (och storlek) brukar de fixa det med. De är dessutom alla, vad jag sett hittills, grymt aggro mot varandra. Kannibaler är underdrift.

Rena sötvattenskrabbor, som dessutom är snälla, är sällsynta. Långt de flesta arter vi ser i butikerna gillar/behöver landdel. Där jag jobbar har vi enbart landat i en variant som kallas för "Krabba Black". Enligt uppgift ska det vara en Dromia, men det stämmer inte. Överhuvudtaget svårt att hitta korrekta namn på krabbor i akvariehandeln. I vilket fall, "Krabba Black" är rent sötvattenslevande, verkar inte behöva landdel, rymmer inte lika ofta och klipper inte lika mycket fisk (men en del långsamma firrar strök med innan vi greppade) som t ex den som kallas Mangrovekrabba (den med röda klor med vitaktiga spetsar, den "vanliga"). "Krabba Black" verkar heller inte bli så stor (den största jag sett var ca 4 cm över skölden), men där reserverar jag mig eftersom jag aldrig haft arten i längre tid.

Ett undantag finns dock vad jag vet (finns troligen fler, men denna är iaf någorlunda känd), Limnopilos naiyanetri. Det är en mycket liten, rent sötvattenslevande krabba som är så snäll att man tvärtom får tänka sig för med sällskap till den. Stora fiskar går bort (med stora fiskar räknar jag allt över 5 cm här). Räcker med rätt litet akvarium till den, men med massor med växter. Brukar tydligen bli yngel från den av sig självt om man kör den så. Aldrig haft den själv, men varit sugen, och därmed läst på.

Personligen ser jag krabbor generellt som sällsynt dåligt lämpade till normala akvarium. För att trivas behöver de oftast mycket mer än vad en normal burk kan tillgodose dem med.

Strössel,
      jag vill verkligen inte krossa några drömmar här, men ovanstående är min erfarenhet av krabbor. De jag möjligen kan tänka mig är alltså den som går under handelsnamnet "Krabba Black", eller Limnopilos, i rätt sällskap. För att inte "baktala" krabbor mer, så har de ju förutom klorna till sitt försvar, att de är ruggigt fräcka. Därom inget tvivel. Finns en del landlevande dvärgkrabbor, t ex Mandarin och Vampire, som rätt nyligen introducerats i hobbyn. De behöver iof ett terrarium (med några vattenskålar) i stället för akvarium, men är så fräcka och färggranna att de är väl värda att satsa på.

I matväg är krabbor opportunister, vad jag vet. De äter allt de kommer över, och är inte kräsna i något avseende. Med krabbor är mat det minsta problemet.

Hilsen,

/P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 30 December 2010, 18:26.
      Bara döda fiskar flyta medströms

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Patrik, vet du vad Mandarin och Vampyrkrabbor käkar? Funderar på att köpa sådana, men infon är mer eller mindre noll vad jag har kunnat hitta...
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Strössel
          • December 2010
          • 10

jag har sötvatten
          ingenting är omöjligt!

Kommentar

• PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

ansjo,
            mycket vegetariskt. Normalt fiskfoder ska de ta, men det är viktigt att köra löv av olika slag (ek/bok/ketapang/lövträd), om jag greppat det rätt. Brysselkål, sallad, Broccoli unt so weiter. Vad jag hört så ser man dem sällan äta och fodret verkar bara bli dåligt. Ändå blir det poff bang yngel av dem. Mata på med ovanstående, byt ut det mot fräscht med täta mellanrum så är du säkert hemma.

Köpte några av dessa till en polare senast vi var i Tyskland, och han trodde de var på väg att dö - när han fick första kullen. Verkar alltså vara rätt lättskötta faktiskt.

Hilsen,

/P

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

Jo, det är lite Jannes krabbor jag sett och han har gett mig lite sug efter dessa. När jag sedan sa det till dottern min så var det ju kört...kanske de går att hitta i Hannover nu nästa månad.
              Hur många köpte du?
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

Tror säkert de går att hitta i Hannover, skulle förvåna mig annars. Krux med könsfördelningen bara, kollade runt lite och det var en del säljare som försökte blåsa mig. Honor mindre med bred stjärt, hannar större med smal stjärt. Ja, som hos oss människor... *s* Köpte fyra, noga utvalda till två par, till Janne. Gick ju tydligen bra...

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Jepp, och det är även samma som med krabbor som man äter...de bråkar inget sinsemellan då?
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

Där är jag osäker, som jag greppat det förekommer visst gnabb men inte alls på samma sätt som med "vattenkrabborna". Kanske handlar om att de landlevande även i enklare miljö gräver ut en egen håla och därmed undgår kannibalismen vid ömsningen. Just ömsning är det verkligt känsliga för många krabbor (och för kräftor också). Kan de inte gömma sig då är de helt mjuka och blir lätt uppätna av de "hårdare". Här vet jag dock inte något, bara spånar. Janne har dock fått sina att överleva utan att äta upp varandra, i rätt enkel miljö. Plus "ynglingar". Känns bra i grunden.

Hilsen,

/P

Kommentar

• PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

Strössel,
                      sorry om vi spårar ur. Inte meningen egentligen, men det hände sig så. För mitt svar, så läs ovanstående. Vill inte krossa några drömmar, men krabbor är svårare än man tror om det ska funka bra. De är dock grymt fräcka och väl värda att fundera över att hålla på bra sätt.

Hilsen,

/P

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Jepp, sorry för vi snodde din tråd lite, men kanske även du blir lite sugen på dessa fräckisar!
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• DaRe
                          • June 2009
                          • 2227

Det finns också denna art som ska vara ok att ha i akvarium, panterkrabba:

Jag har två av dessa och de är rätt underhållande då man matar med maltabletter. De tar tabletten med klorna springer iväg en bit och käkar på denna macka i 30 minuter.

Jag har ingen landdel, och är osäker på vilka konsekvenser det får.

Vet ej om den tar fisk nattetid, jag har massor av sajica yngel som jag inte håller räkningen på.
                          Checking out...

Kommentar

• PatrikMalmo
                            • July 2010
                            • 1072

Dre,
                            den där har jag spanat lite på eftersom den finns tillgänglig i Sverige. Rätt dyr dock, vill jag minnas. Inga erfarenheter av den, men den är rackarns snygg (klart därför jag spanat in den... *s*). Av det lilla jag kollat så verkar den dock vara en sötvattensart, så långt så väl.

Hilsen,

/P

Kommentar

• DaRe
                              • June 2009
                              • 2227

Jag betalade 90 spänn st tror jag. Riktigt kraftigt oranga färger och prickig. De 2 jag håller är i ett 430 liters med sandbotten och de är duktiga på att skyffla sand som de drar framför sig då de backar med klorna som släpande skopor.

de håller till i varsin hörna på akvariet och en bodde ett tag under en sten till en grotta där min Guianacara Geayi lade rom och drev upp yngel. inge konflikter eller problem då i alla fall.

Jag håller ögonen öppna för att se om de får för sig något exempelvis ta en fisk nattetid för att krubba på.
                              Checking out...

Kommentar

Arbetssätt...