Ta hand om äppelsnäcks ägg på bästa sätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J.E
    • June 2009
    • 276

    Ta hand om äppelsnäcks ägg på bästa sätt?

    Som rubriken lyder så upptäckte jag idag en stor kokong med ägg, vad gör man nu?
    Låter man äggen vara tills dom har kläckts och låter allt skötas av moder natur?
    Bifogade filer
    Juwel Lido 120, "räkvasen"
    Juwel Vision 450, projektet!
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    #2
    mina brukar sköta sig självt, brukar inte flytta på kokongen, de små trillar ner då de kläcks, äggen ska vara ovan vattnet
    MammaMia

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      #3
      Ååå grattis =) hoppas det går bra.. har ett gäng vi med som vi hoppas skall yngla av sig. följer med spänning hur det går

      Kommentar

      • Mr J.E
        • June 2009
        • 276

        #4
        Tackar! Funderar dock lite, äggen sitter precis ovanför insuget till pumpen. Tror ni det finns risk att dom sugs in? Är en Juwel pump, finns ju ett skydds galler. Men hur stora är dom när dem kläcks?
        Uppdaterar med lite bilder när/om nått händer
        Juwel Lido 120, "räkvasen"
        Juwel Vision 450, projektet!
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          så här stora var mina äppelsnäckor efter en dag.
          Jag brukar låta det hela sköta sej själv det går så bra.
          Så länge det inte sitter en massa skit i ditt utsug (som snäckorna gärna äter)
          så kommer dom inte dit.

          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • vitter
            • August 2010
            • 219

            #6
            Vad lustigt, jag upptäckte precis två stora klasar här hemma också! Med tanke på att de "vuxenkramats" mer eller mindre konstant sista tiden var det väl ingen överraskning direkt... Men kul!

            Under "Uppfödning" står det massa info här: http://appelsnackor.webs.com/
            Kort och gott verkar hon dock lämna klasarna där de är och låta naturen sköta sig själv, enligt principen starkast överlever. Jag kommer nog köra på det med, har trots allt inte plats för 3-400 fler snäckor. :P

            Bara att vänta några veckor nu då...

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              Ursprungligen postat av vitter
              Vad lustigt, jag upptäckte precis två stora klasar här hemma också! Med tanke på att de "vuxenkramats" mer eller mindre konstant sista tiden var det väl ingen överraskning direkt... Men kul!

              Under "Uppfödning" står det massa info här: http://appelsnackor.webs.com/
              Kort och gott verkar hon dock lämna klasarna där de är och låta naturen sköta sig själv, enligt principen starkast överlever. Jag kommer nog köra på det med, har trots allt inte plats för 3-400 fler snäckor. :P

              Bara att vänta några veckor nu då...
              Kanonbra sida för nybörjare Har själv köpt snäckor därifrån.

              De starkast överlever stämmer bra MEN hos äppelsnäckor stämmer det inte, det är kanske 3 som inte överlever av en kokong på 400 De är en höjdare på att överleva. Om man nu inte vill ha 300-400snäckor per kokong så kan man slänga kokongerna, (koka upp kastrull och släng däri) ge bort småsnäckor eller mata fiskar med småsnäckorna.
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • tulle89
                • March 2006
                • 1183

                #8
                Många brukar ta en glasslåda med vatten i och ställe på ljusrampen för värmens skull. Sedan lägga en bit frigolit som flyter runt och på denna placera kokongen.

                Ta en titt in på redbee.se så får du hur mycket tips som helst där!
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                Kommentar

                • vitter
                  • August 2010
                  • 219

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nubi
                  Kanonbra sida för nybörjare Har själv köpt snäckor därifrån.

                  De starkast överlever stämmer bra MEN hos äppelsnäckor stämmer det inte, det är kanske 3 som inte överlever av en kokong på 400 De är en höjdare på att överleva. Om man nu inte vill ha 300-400snäckor per kokong så kan man slänga kokongerna, (koka upp kastrull och släng däri) ge bort småsnäckor eller mata fiskar med småsnäckorna.
                  Mina kommer därifrån också, och de verkar må hur bra som helst. Blir nog ett par till i annan färg till våren...

                  Ja, allt beror väl på vad man har i karet i övrigt. Har man bara snäckorna blir de nog massivt många. Själv har jag dock några platy, kuhliis och klogrodor, både av det stora och lilla slaget. Misstänker att några av de här invånarna, om inte alla, kommer tycka att det är värt att provsmaka. Skulle de leva till att bli större har jag annars en kulfisk i ett annat kar som nog kommer bli överlycklig för lite sällskap... :P

                  Kommentar

                  • Hellsson
                    • January 2010
                    • 840

                    #10
                    Det var ingen dum sida det inte =) +++++

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #11
                      Ursprungligen postat av vitter
                      Mina kommer därifrån också, och de verkar må hur bra som helst. Blir nog ett par till i annan färg till våren...

                      Ja, allt beror väl på vad man har i karet i övrigt. Har man bara snäckorna blir de nog massivt många. Själv har jag dock några platy, kuhliis och klogrodor, både av det stora och lilla slaget. Misstänker att några av de här invånarna, om inte alla, kommer tycka att det är värt att provsmaka. Skulle de leva till att bli större har jag annars en kulfisk i ett annat kar som nog kommer bli överlycklig för lite sällskap... :P
                      då behöver man inte oroa sig att man får en invasion av äppelsnäckor
                      Jag har glada hungriga regnbågar som smakar på allt som får plats i deras munnar *hihi*
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • tulle89
                        • March 2006
                        • 1183

                        #12
                        Ursprungligen postat av Hellsson
                        Det var ingen dum sida det inte =) +++++
                        Syftar du på redbee.se så nä :P Måste dock höja varningsflaggan för har själv fått uppleva hur lätt det är att halka in på räkor också
                        Med Vänliga Hälsningar Tulle

                        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                        Kommentar

                        • vitter
                          • August 2010
                          • 219

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nubi
                          då behöver man inte oroa sig att man får en invasion av äppelsnäckor
                          Jag har glada hungriga regnbågar som smakar på allt som får plats i deras munnar *hihi*
                          Troligen inte... Kulan fick flytta till att börja med för att han stirrade ut de stora snäckorna hela tiden, och nafsade lite på dem också. Han var alldeles för liten för att faktiskt skada dem, men de gjorde inget annat än att ligga på botten med dörren stängd då han var där, så det är mycket gladare nu då han är borta. Men några av deras barn kommer nog offras till kulfisken, om de överlever.

                          Kommentar

                          • Mr J.E
                            • June 2009
                            • 276

                            #14
                            Ursprungligen postat av karrokaja
                            så här stora var mina äppelsnäckor efter en dag.
                            Jag brukar låta det hela sköta sej själv det går så bra.
                            Så länge det inte sitter en massa skit i ditt utsug (som snäckorna gärna äter)
                            så kommer dom inte dit.

                            Trevliga småå gynnare, man tänker inte riktigt på hur små dom är! Tills du drar fram toppsen Kan tänka mig att ytspänningen utgör samma funktion som Kumlaanstaltens höga murar
                            Juwel Lido 120, "räkvasen"
                            Juwel Vision 450, projektet!
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              Hittade småttingar igår kväll som gick i kökkuben Gissa om mina två helenor vart överlyckliga
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...