Funderar på Mal. sandsnäcka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    #31
    Hmm, över två månader sen jag la i de malaysiska sandsnäckorna nu och jag kan inte komma på att jag sett till någon alls på nån vecka. Har de dött ut då? Matar jag för lite i karet så att de inte får nåt att äta?

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #32
      manman ser dom sällan du. o har de dött så brukar skalen komma fram. så de lever nog.

      Kommentar

      • jenmad
        • March 2009
        • 579

        #33
        Ursprungligen postat av fremar
        Hmm, över två månader sen jag la i de malaysiska sandsnäckorna nu och jag kan inte komma på att jag sett till någon alls på nån vecka. Har de dött ut då? Matar jag för lite i karet så att de inte får nåt att äta?
        Testa att lägga i en bit broccoli eller nåt sånt. Släck på kvällen och kolla efter en timme. Då brukar det i alla fall krylla i mina kar!
        Lustigt, i platykaret och skalarkaret ser jag en och annan malays även på dagen men i dvärgkulfiskkaret syns de aldrig! Kan det bero på att de har självbevarelsedrift och att de som vågar sticka fram nosen blir uppätna direkt?

        Hälsningar
        Jennifer

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #34
          Har inte sett att de har varit framme på gurkan eller broccolin när jag matar L052orna med det. Gjorde en liten provgrävning i sanden i ett hörn 10x30 cm å där hittade jag i alla fall inga snäckor. Å ingen hade kommit fram där Nyckelhålscikliderna grävt sina gropar idag heller så jag vet inte?

          Kommentar

          • jenmad
            • March 2009
            • 579

            #35
            Kollat efter att det varit mörkt en stund och maten varit framme ett tag? I så fall är det nog inga kvar...

            Hälsningar
            Jennifer

            Kommentar

            • Guldancistrus
              • January 2011
              • 261

              #36
              Är det såna där små snäckor eller de som brukar kallas för elefantsnäckor ni pratar om?
              Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

              Kommentar

              • fremar
                • August 2003
                • 1287

                #37
                Kollade i akvariet nu 1½ timme efter att ljuset släckts å då hittade jag iaf en lite större å 5 pytte små Så då har de jag satte i växt och förökat sig.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #38
                  Ursprungligen postat av Guldancistrus
                  Är det såna där små snäckor eller de som brukar kallas för elefantsnäckor ni pratar om?
                  nej s¨ånna här!
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Guldancistrus
                    • January 2011
                    • 261

                    #39
                    Gullig
                    Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                    Kommentar

                    • Guldancistrus
                      • January 2011
                      • 261

                      #40
                      Hur stor är den på bilden?
                      Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                      Kommentar

                      • fremar
                        • August 2003
                        • 1287

                        #41
                        Mina ser lite annorlunda ut i skalet tror jag? Plockade upp 5 småttingar å la ner i Dennerlekuben nu ikväll. Så här såg mina ut, ca 0,5 cm lång bara. http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2915.JPG

                        Kommentar

                        • fremar
                          • August 2003
                          • 1287

                          #42
                          De snäckorna jag la ner i räkkuben verkar ha ändrat sitt beteende helt och bryr sig inte om att gräva ner sig i soilen när ljuset tänds. Istället så kryper de runt på glaset och verkar äta alger där

                          Kommentar

                          • fremar
                            • August 2003
                            • 1287

                            #43
                            När jag bytte vatten i mitt SA kar idag så hörde jag att det var ett konstigt ljud från ytterfiltret. Lät som att en sten hade kommit in i impellerhuset. Öppnade det för att kolla och hittade Malaysiska sandsnäckor där i. Två stycken i impellerhuset, sen gjorde jag rent förfiltret och där hittade jag 20-30 stycken. De som levde i filtret var mycket mörkare än de som lever i akvariet, men de är väl inte så bra att ha dem i filtret så de förstör impellern?
                            As a leading dynamic DNS provider, Dyn eliminates the headache and human error associated with tracking ever-changing IP addresses and purchasing pricey static IPs.

                            As a leading dynamic DNS provider, Dyn eliminates the headache and human error associated with tracking ever-changing IP addresses and purchasing pricey static IPs.

                            As a leading dynamic DNS provider, Dyn eliminates the headache and human error associated with tracking ever-changing IP addresses and purchasing pricey static IPs.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #44
                              Ursprungligen postat av Falconer
                              Tror du det blir invasion trots en helena?
                              Nej det blir det inte och det blir inte heller någon invasion utan helenor om du inte vansköter akvariet.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #45
                                Ursprungligen postat av fremar
                                När jag bytte vatten i mitt SA kar idag så hörde jag att det var ett konstigt ljud från ytterfiltret. Lät som att en sten hade kommit in i impellerhuset. Öppnade det för att kolla och hittade Malaysiska sandsnäckor där i. Två stycken i impellerhuset, sen gjorde jag rent förfiltret och där hittade jag 20-30 stycken. De som levde i filtret var mycket mörkare än de som lever i akvariet, men de är väl inte så bra att ha dem i filtret så de förstör impellern?
                                As a leading dynamic DNS provider, Dyn eliminates the headache and human error associated with tracking ever-changing IP addresses and purchasing pricey static IPs.

                                As a leading dynamic DNS provider, Dyn eliminates the headache and human error associated with tracking ever-changing IP addresses and purchasing pricey static IPs.

                                http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3230.JPG
                                Förstör är väl att ta i - men de kan stoppa pumpen.
                                Risken för detta ser jag egentligen som den enda nackdelen med att ha sandsnäckor i akvariet
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...