Hur vill körbärsräkor ha det för att yngla av sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dublin
    • September 2010
    • 58

    Hur vill körbärsräkor ha det för att yngla av sig?

    Vi har fyra körsbärsräkor i vårt sällskapsakvarium och de skulle gärna få vara lite fler. De har gått där i en 5-6 veckor tillsammans med guppy, neontetror och några kuhliålar. Vattentemp är omkr 25 och värdena bra - guppysarna har fått 2 kullar yngel. Jag hade fått för mig att körsbären lätt fick yngel, men det kanske är nåt som fattas?
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Nej, det är nog inget som fattas, snarare tvärtom!
    Skulle tro att dina körsbär kan ha släppt yngel, men du har fisk som äter upp det som går in i munnen.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Har man ett litet antal är risken stor att du bara har räkor av samma kön. (Hade ett tag gula dvärgräkor, 6 st. Det visade sig att alla var honor.) Räkor vill dessutom gärna vara en lite större grupp för att trivas. Skaffar du några till så får du säkert snart räklingar. Det är lite svårt att undvika med Körsbärsräkor. Räklingarna är verkligen små, så vem vet, du kanske redan har fått? Du har inte sett någon av dem gå med ägg?
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #4
        Jag skulle vilja säga att de vill ha vatten, sen kommer det yngel :P

        Hehe ne men som ovan sagt, fiskar är enorma på att knycka räkbebbar så förmodligen har du redan fått några yngel om dina räkor är i tillräcklig storlek.
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        • Dublin
          • September 2010
          • 58

          #5
          Ursprungligen postat av Dexter
          Har man ett litet antal är risken stor att du bara har räkor av samma kön. (Hade ett tag gula dvärgräkor, 6 st. Det visade sig att alla var honor.) Räkor vill dessutom gärna vara en lite större grupp för att trivas. Skaffar du några till så får du säkert snart räklingar. Det är lite svårt att undvika med Körsbärsräkor. Räklingarna är verkligen små, så vem vet, du kanske redan har fått? Du har inte sett någon av dem gå med ägg?
          Det är ju sant, har ju ingen aning om kön på mina - är det möjligt att se skillnad på dem?

          Kommentar

          • Dexter
            • December 2009
            • 984

            #6
            Ursprungligen postat av Dublin
            Det är ju sant, har ju ingen aning om kön på mina - är det möjligt att se skillnad på dem?
            Det kan vara lite meckigt i början. Honorna är något större. De har oftast starkare röd färg. Hannarna är mindre, har kraftigare framben och har oftast lite ljusare röd färg. Det enklaste sättet att se om det är en hona är dock om de har en "äggfläck" i nacken. (Fast den syns inte hela tiden tyvärr.) Mina gula dvärgräkor, som är en variant av Körsbärsräkan, gick alla med sin äggfläck i nacken samtidigt vid något tillfälle så där var det lätt att se att samtliga var honor. När vi sedan skaffade den vanliga Körsbärsräkan istället, skaffade vi nog 8 stycken om jag inte missminner mig. Sedan dröjde det inte länge innan vi hade betydligt fler. Lycka till!
            Senast redigerad av Dexter; 02 November 2010, 09:48.
            /Dexter

            75 liter mix, 220 liter mix

            Kommentar

            • Dublin
              • September 2010
              • 58

              #7
              Hur ser en "äggfläck" ut?

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #8
                På sida 2 i tråden här finns det en väldigt bra och tydlig bild på hur äggfläcken ser ut; http://www.zoopet.com/forum/showthre...t=%E4ggfl%E4ck
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                Arbetssätt...