Panter krabba eller helphusa pantherina (Osäker på om det är rätt latinskt namn)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Warmar
    • January 2010
    • 25

    Panter krabba eller helphusa pantherina (Osäker på om det är rätt latinskt namn)

    Hej

    Jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet av dessa små gynnare. Panter krabba.(helphusa pantherina.
    Såg dem i affären bromma zoo och blev lite sugen. Jag tyckte däremot att fakta jag fick om dem
    var dålig. ( Inte förvånad för att vara i den butiken). Men iaf de sa att den var fredlig och inte härjade runt med växter eller fiskar. Vad äter de? vad för krav har de?
    Någon som har en bra länk med info?

    Tack på förhand
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Nedan finns lite mer info.

    Jag köpte också 2st och känner mig faktiskt lite lurad då det här står att de kräver en liten landdel. I butiken lät det som om de helt gick under vatten, hmm. Dessutom flydde båda över BTN modulen och bakom. Den ena har jag hittat och bytt akvarium till.

    Checking out...

    Kommentar

    • PaulaH
      • September 2006
      • 15

      #3
      Skönt att slippa..

      Hej! (Har ca 1 mån erfarenhet)
      Jag lämnade tillbaka mina 2 Panter krabbor(Parathelphusa pantherina) igår till affären för dom käkade upp fiskar nattetid. På nästan 4 veckor försvann 2 helt friska Scalarer och 1 Kardinaltetra Dom ska tydligen vara växt och as ätare, men mina 2 Hjälpte naturens gång på traven i allafall. Den första av Scalarena flöt död uppe på ytan med stjärt, bukfena och dom 2 långa känsel spröten avklippta som med sax, den andre och tetran syntes det inte röken av, bara borta efter en natt.(ej samma natt)
      Kan tänka mig att dom kan gå med större fiskar som har kraft att göra sig fria när/om krabban är på gång.
      Dom 2 gillade inte varandra utan dom försökte att alltid "hänga" i olika grottor, för annars blev det fart, den fege fick fly.
      Jag är rätt petig med vart jag vill att det ska vara växter så det var drygt när dom plockade upp växter så det flöt runt hur som helst, dock inte vilka växter som helst utan det tenderade va tunn stjälkade som inte gav mycket motstånd att dra upp..
      Men det va drygt att frenetiskt försöka trycka i massa sjunk foder till natten för att förhindra att någon fisk skulle gå en fasansfylld död till mötes..men..det hjälpte inte.
      Det va en lättnad och ändå tråkigt att lämna tillbaka dom för dom va intressanta att titta på under dagen, och sååå vackra med sina svarta prickar. :-( Men man tappa suget efter deras dyra middagar.

      Mvh Paula H.
      Senast redigerad av PaulaH; 10 November 2010, 18:11.
      PaulaH

      375l fisksoppa

      Kommentar

      Arbetssätt...