Räkdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillräkan
    • June 2010
    • 9

    Räkdöd

    För ca 2 veckor sedan köpte jag lite nya räkor till mitt akvarium. Jag köpte 5 CR och en bamburäka (asiatisk filterräka). Sedan tidigare har jag 4 amano och 3 äppelsnäckor däri. Första veckan gick allt bra, räkorna plockade på allt och var ofta framme. Sedan verkade de ha försvunnit och jag trodde att de bara gömde sig men vid städningen för några dagar sedan hittade jag 3 av de nya räkorna (två CR och bamburäkan) samt alla äppelsnäckor döda. Resterande CR är spårlöst försvunna och troligen döda (har inte sett till dem). Mina 3 Amano-räkorna mår hur bra som helst.

    Lite info om karet:
    200L
    Ingen nitrit
    temp 25 grader
    tillsätter inget vattenmedel/gödning osv
    har varit igång i några månader
    inga nyinköpta växter
    Ph 7.5

    Vad beror räkdöden (och snäckdöden) på?
  • j@nne
    • September 2008
    • 71

    #2
    Hur luktar det i karet?
    Har det dött ett antal äppelsnäckor borde det osa surt som attan i karet och räkorna har har säkert blivit förgiftade av det vattnet.
    Vad som gått snett från början är svårt att svara på utan att veta mer.
    There be shrimp!
    www.shrimpzone.com

    Kommentar

    • doppingen
      • April 2008
      • 1079

      #3
      Ursprungligen postat av j@nne
      Hur luktar det i karet?
      Har det dött ett antal äppelsnäckor borde det osa surt som attan i karet och räkorna har har säkert blivit förgiftade av det vattnet.
      Vad som gått snett från början är svårt att svara på utan att veta mer.
      har haft massor av äppelsnäckor varav flera st kan dö samma dag men det har aldrig luktat något eller påverkat vattnet, har hört flera där de hittat flertal tomma stora skal å inte märkts av nåt alls(mer än tomma skal då) jag har 100 lit så 3 äpplen i 200 borde inte gjort vattnet skadligt(har flertal tomma skal i mitt kar)men det klart-jag har åxo ancistrusar som säkert tar hand om "liken"
      Senast redigerad av doppingen; 09 November 2010, 18:05.
      MammaMia

      Kommentar

      Arbetssätt...