Tylomelani sp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Tylomelani sp

    Är det någon som håller/hållit Tylomelaniasnäckan framgångsrikt i lite kallare temperaturer än 26-28 grader?
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #2
    Jag har haft dom i 20-25 grader med räkor.. Men då får jag inte bebisar med dom..

    I det karet jag odlar tylomelania har jag 28-30.

    Dock är dom inte lika aktiva i 20-25 men dom lider inte av den tempen.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Majki01
      Dock är dom inte lika aktiva i 20-25 men dom lider inte av den tempen.
      Och hur vet du det

      Jag har hållit dom i 25-27 grader och då ynglade dom, men de skulle säkert ha reproducerat sig ännu mer om jag haft dom ytterligare några grader varmare.

      Under kortare perioder är det säkert inga problem att hålla dom lite svalare - men de skall ha varmt vatten så har man inte detta så är det bättre att avstå
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #4
        Hur jag vet det? för jag har haft tylomelania ja så länge jag kan minnas och odlar dom stort

        Dom lever lika länge i svalt vatten som varmt i alla fall här nere. och dom äter och frodas bra.
        Dom är bara inte lika aktiva .''

        Så alltså borde dom inte må sämre av det?


        Ska man verkligen vara exakt så ska ju dessa snäckor leva på samma sätt som "kardinalräkan" Jag vet folk som håller den 20-25 grader och lyckas bra med.
        Senast redigerad av Majki01; 25 October 2010, 11:49.

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          okej tack för era svar.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Majki01
            Hur jag vet det? för jag har haft tylomelania ja så länge jag kan minnas och odlar dom stort

            Dom lever lika länge i svalt vatten som varmt i alla fall här nere. och dom äter och frodas bra.
            Dom är bara inte lika aktiva .''

            Så alltså borde dom inte må sämre av det?


            Ska man verkligen vara exakt så ska ju dessa snäckor leva på samma sätt som "kardinalräkan" Jag vet folk som håller den 20-25 grader och lyckas bra med.
            Om dom nu inte är lika aktiva så kan det ju vara ett tecken på att de inte trivs så bra, eller hur.

            Sedan kan det ju mycket väl vara som så att en del av dessa Tylomenia-arterna också återfinns i floderna som rinner ut i Sulawesisjöarna (Matanao, Poso, Towuti) och där är det ju betydligt svalare vatten - men detta har jag inte hört av någon som varit på plats och tills dess vi vet så tycker jag nog att man bör hålla en art någorlunda optimalt. Bara för att en art tål att hållas fel - så skall man inte göra det sa Helmut Pinter en gång och det tycker jag är ett bra "ordspråk"
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #7
              Jo det är ju klart du har helt rätt i det.
              Men samtidigt så vet ingen av oss alls vad fisken/snäckan mår bäst av..

              Jag kan köpa det om man du åker och fångar dom själv och håller dom så.

              Men en snäcka/fisk fram avlad i generationer i akvarie.. Vi vet absolut inte vad det bästa för den snäckan är.. För inget säger att det fortfarande är det bästa att hålla dom som dom är i det vilda.. när det är en snäcka som inte är framavlad i det vilda.

              Så kan jag tycka

              Jag kan ha tylomelania i ett 25 liters kar och så blir där bebisar.. sen något år har jag 24 och då blir där bebisar sen deras bebisar bebisar bebisar trivs säkerligen mycket bättre i 23-24 graders vatten än 28-29...
              så ser jag lite mer på det

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av Majki01
                Men en snäcka/fisk fram avlad i generationer i akvarie.. Vi vet absolut inte vad det bästa för den snäckan är.. För inget säger att det fortfarande är det bästa att hålla dom som dom är i det vilda.. när det är en snäcka som inte är framavlad i det vilda.
                Nu är fortfarande de allra flesta av Tylomelanisnäckorna fortfarande vildfångade så varför ha dem i lite kallare vatten när de bevisligen trivs bättre i vatten runt 28 grader?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #9
                  det ovan stämmer ju inte? jag har själv tylomelania sen MÅNGA generationer i akvaribruk så det är nog färre procent som fortfarande är vildfångade än sådana som är framavlade helt i akvariebruk..

                  affärerna här nere i skåne ja jag kan ju inte tala för alla men dom jag besöker säljer också dessa snäckor framavlade i många generationer i akvarie.
                  ...

                  Vad är det för bevis då?

                  om en snäcka förökar sig och äter och lever och allt detta i 24-25 grader och lika så i 28 ? vad är dina bevis på att det är bättre i 28?..

                  Självklart 20 grader är kanske att ta i.. Men det funkar ... och frågan va ju om det går att hålla dom lägre än 26 och svaret på den frågan är absolut JA.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...