Anentome Helena - smittobärare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Anentome Helena - smittobärare?

    Hej!
    Har ett kar där något är fel - vet dock inte vad. Vissa kliar sig mot gälarna - inte ofta men nån gång då och då. Vissa arter dör (fjärilar - 3 st som fått sår, kuhlii - 3 st som helt plötsligt bara varit döda, rubingurami - 2 st börjar ligga på botten, äter inte efter några dagar och dör sen). Har även kardinaltetror, mosaikgurami, otocinclus och amanoräkor som inte dött, men vissa av fiskarna har kliat sig nån gång ibland. Har behandlat med ektozon och eSHa 2000 utan framgång.

    Saken är den att jag har ett gäng Anentome Helenor för att få bukt med skräpsnäckor. Skräpsnäckorna börjar nu ta slut och Helenorna bli fler. När alla skräpsnäckorna är borta tänkte jag låta Helenorna gå vidare men undrar om de kan smitta nästa kar med vad det nu är jag har i mitt? De har inte visat symptom på något alls. Om det är så att de riskerar att föra smitta vidare - finns det då något sätt att avliva dessa utan att de plågas? Eller ska jag behålla dem och stödmata på något vis och se hur de blir fler och fler? Skulle nämligen vilja ha några snäckor längre fram som käkar alger och så men det går ju inte med helenorna i samma kar.
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    #2
    36 som kollat men ingen som vet?

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #3
      Eftersom ingen svarar har jag nu börjat av liva dem. Skulle någon vara av uppfattningen att de inte är smittborärare (vet ju heller inte vad som är fel i karet) får ni gärna skriva så fort som möjligt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag tror att risken är minimal att de skulle föra någon smittsam sjukdom vidare.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          #5
          Tack för svaret Kjell. Skulle inte kännas bra om man gav bort dom/sålde vidare och någon annan fick nån sjukdom i karet. Har nu lagt dem i en egen balja för en månads isolering - om inget märks på dem då kanske man vågar låta dem gå vidare? Jag är kanske überblödig men att bara ta död på dem känns så grymt om nån annan skulle kunna ha nytta av dem.

          Kommentar

          Arbetssätt...