Små sniglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnteMcDuff
    • October 2010
    • 2

    Små sniglar

    Hej på er!

    Mitt första inlägg här så jag var lite osäker i vilken kategori det skulle ligga i så...

    Jag har problem med små sniglar i mitt 540 kar, dessa skulle jag vilja ha bort!
    Hur gör jag det lättast?
    Skulle vilja få bort dom med hjälp av medel (vill inte ha mer fisk i det), men problemet är att jag även har äppelsnäckor i det och är rädd för att de skulle ta skada av ev. kemikalier...

    Är det någon som har något tips???
  • Grothras
    • July 2009
    • 401

    #2
    Får inte bort dem helt enkelt. Möjligtsvis skulle du kunna skaffa snäckätande sniglar. Anatone Helene eller något heter de^^

    Annars skaffar du ciklider de slaktar sniglarna ganska snabbt^^

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      Den vanligaste orsaken till att man har för mkt snäckor är att det finns för mkt mat.

      Hur ofta matar du?

      Jag matar varannan till var tredje dag och då lite fast flera gånger, så att det inte är så mkt mat hamnar på botten.
      Så pröva att mata mindre då funkar det säkert.
      Annars kan du (som redan nämndes) skaffa snäckätande snäckor Anentome Helena.
      Eller malaysisk sandsnäcka. dessa snäckor äter inte andra snäckor, men dom är experter på att äta andras ägg

      Och jag ska genast avråda dej från snäckmedel!
      Ingen bra idé!
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jag håller med karro här om kemilkalier. inte bra. du skrev ju att du inte villa ha mer fisk i men praktbotior käkar ju sniglar.

        malaysiska sandsnäckor kan ju funka men det komer nog sluta med att du har massor av som isstället. jag har massor av dom men jag tycker det är bra. de käkar alger, luckrar upp sanden o rengör botten. men jag får plocka bort en del ibland.

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Acceptera att snäckor hör till i ett akvarium!!
          De städar både alger och överbliven mat.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            bli av med snäckor kan man ju inte! Om man inte har typ kulfisk eller nåt som verkligen käkar snäckor.
            Men samtidigt vill man inte ha för många, om man inte heter karrokaja, eftersom jag älskar dessa små söta amöbor som hänger små kluttar i karet.

            Så några snäckor får man faktiskt, som mumin säger, acceptera. Men sen beror det ju på vilken mängd
            Och dom är speciallierade på olika sätt, så några av varje fyller en riktigt bra funktion för vattnet, balansen.
            och bra vatten och balans är lika med välmående fiskar
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • KORSARKOFF
              • August 2010
              • 327

              #7
              Skicka dom till Kjell, han vill ha dom har jag hört...
              40L Yngel
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
              240L Sällskap
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

              Kommentar

              • Eldtuss
                • August 2010
                • 109

                #8
                Jag har haft samma problem!
                fick när jag köpte mossa... Men inga sånna kanelbullesnäckor, har haft dem när jag var yngre i mitt akvarium då.
                Utan nå andra. Och eftersom jag har äppelsnäckor och gillar dem, så blev jag glad när jag såg en annan snäcka och tänkte "oh vad roligt!"
                Som på 2 veckor blev huuuuuur många som helst. Och det var inte alls roligt....

                Men har plockat ut alla mina äppelsnäckor idag och köpt två Anentome helena och stoppat i.
                Har plockat skit-snäckor till dööödens nu när jag varit hemma och varit sjuk 3 dagar. Så hoppas på att dessa snäckor tar kål på dem.
                Jag kan höra av mig om det fungerar så kan jag skicka dessa till dig (vart du nu bor) då jag inte kommer vilja ha kvar dem sen.. Måste hitta nytt hem åt dem.
                Fast det lär väl vara för kallt nu att posta snäckor antar jag...

                Kommentar

                • KORSARKOFF
                  • August 2010
                  • 327

                  #9

                  40L Yngel
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
                  240L Sällskap
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

                  Kommentar

                  Arbetssätt...