Vilka räkor är bra att starta med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Vilka räkor är bra att starta med?

    Ska starta upp en räkvas på ca 20 liter snart och undrar vilka räksorter som är enklast att hålla? Har tittat lite på körsbär och crystal red. Kan man ha dom ihop? Såg en räka som heter kardinalräka, är den lätt lr svår?
    Mvh J
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Körsbär och crystal red är bra starträkor. De går och ha ihop.

    Crystal black är en svart form av crystal red och fungerar också med körsbärs.

    Kardinal har jag ingen erfarenhet av tyvärr.
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      håller med tulle. amano är enkla o tåliga med har jag märkt

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #4
        jag har kardinaler.. och det är absolut ingen räka du kan hålla i en vas . Kardinalräkan i mitt tycke tillhör en av dom mycket svårare räkorna.. Måste ha 30 grader varmt i vattnet alltid.. Hög kh hög ph. inte mycket ljus MASSA gömställen då den är "skygg" alltså håller sig i grotorna och direkt det är rörelse utanför akvariet så försvinner dom.. Sen kan man inte ha dom med andra räkor efter som kardinalerna inte "slåss" om maten. Dom kryper ut ibland och kollar finns där ingen ledig mat så äter dom inte. så som ovanstående skrivit är perfekt..

        Körsbär absolut lättaste . samma med gulräka, white pearl, blue pearl, då dessa är samma sort men olika färgor. så rek jag dom.. dock inte att ha tillsammans.
        crystalred är dock lite känsligare.

        amanon är också en relativt lätt räka dock kan du inte få yngel i sötvatten

        Kommentar

        • tildus69
          • September 2010
          • 10

          #5
          Jag köpte 5 crystal red räkor i måndags men dem dog 6 timmar senare! han som äger affären hade själv räkor men han hade aldrig varit med om det förut och han är väldigt kunnig.
          jag tror på någon slags förgiftning vad tror ni? vågar inte testa igen, dem är ju inte gratis!

          Kommentar

          • tildus69
            • September 2010
            • 10

            #6
            och innan jag köpte dem så kollade han vattnett och det var helt OK
            Ursprungligen postat av tildus69
            Jag köpte 5 crystal red räkor i måndags men dem dog 6 timmar senare! han som äger affären hade själv räkor men han hade aldrig varit med om det förut och han är väldigt kunnig.
            jag tror på någon slags förgiftning vad tror ni? vågar inte testa igen, dem är ju inte gratis!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              fic kdu inte nya om de dog inom 6 timamr o han i affären kollade vattnet? det var ju taskit av han. ja menar dör en fisk inom nån dag att man fått hem den o du har bra värden så får jag alltid nya. inget snack.

              Kommentar

              • tildus69
                • September 2010
                • 10

                #8
                mm :/

                Kommentar

                • Christerhedberg
                  • August 2008
                  • 624

                  #9
                  Ett tips är att köra igång karet först med någon/några små fiskar. Sedan köra med någon Neocaridina, som är lättare än CR. Exempelvis körsbär, blue pearl...

                  Men för mig funkade CR bra första gången, de får räklingar till och med. Men kör du på Neocaridina lägger du ett säkrare kort.

                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    #10
                    Rainbow räkor é ju lätta att hålla...
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    • Falconer
                      • November 2005
                      • 786

                      #11
                      Är det lätt att få räklingar med neocaridinaräkor? :P
                      Funderar också på nån minifisk som sällskap. Vad tros om Dario dario, galaxyrasbora eller nån annan borara eller allt vad dom nu heter.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...