Jag vill inte ha fler sniglar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • YellowFish
    • April 2010
    • 213

    Jag vill inte ha fler sniglar!

    Sedan jag köpte en ny växt på ett zoo så har jag fått en massa små sniglar (de har inte ens något skal än) och jag vill verkligen inte ha de pga. av väldigt litet akvarium! Så jag slängde växten, bytte vatten, rengjorde stenarna på botten och ja, allt det dära. Men nu efter två veckor så finns de fortfarande kvar, och nu är de såpass stora att de har fått ett skal!

    Vad ska jag göra? Finns det något medel mot sniglar?
    Senast redigerad av YellowFish; 25 September 2010, 09:04.
    YellowFish

  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #2
    Dvärgkulor köp några sådana Mycket coola och äter alltid upp alla snäckor

    Kommentar

    • Maackan
      • May 2009
      • 50

      #3
      Köp en malaysisk snigelätande snäcka :P

      Kommentar

      • blopp
        • June 2005
        • 121

        #4
        Det som jag upplevt som mest effektivt är att plocka bort dem så fort man får syn på någon. Det kan ta ett tag men tillslut brukar problemet minimeras eller helt försvinna. Får de vara kvar längre perioder finns ju risken att de hunnit föröka sig.
        /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

        Kommentar

        • robidobban
          • March 2009
          • 652

          #5
          lånar tråden lite. jag har också fått masa sniglar i mitt minsta kar (ca 50-60L) som jag vill bli av med. har titat på olika botior men dom blir för stora. någon nämde kulfiskar skulle jag kuna ha dom där i? kan någon kunig skriva lite fakta om dom. vill inte ha malisiska sniglar (gilar inte sniglar)

          Kommentar

          • Raiju5
            • June 2010
            • 87

            #6
            Robidobban; Easycarbo

            Kommentar

            • Hellsson
              • January 2010
              • 840

              #7
              Nystart!? Kanske sista alternativmen efektivt!

              Lycka till!

              Kommentar

              • Getingen
                • August 2010
                • 325

                #8
                Lära sig att leva med dom, varje gång man köper en ny växt riskerar man att få sniglar.

                Kommentar

                • robidobban
                  • March 2009
                  • 652

                  #9
                  Ursprungligen postat av Raiju5
                  Robidobban; Easycarbo
                  vad är eseycarba? var kan man köpa det?

                  Kommentar

                  • robidobban
                    • March 2009
                    • 652

                    #10
                    Ursprungligen postat av Getingen
                    Lära sig att leva med dom, varje gång man köper en ny växt riskerar man att få sniglar.
                    jag sköljer och gnuggar alltid nya växter ifall det finns några sniglar/snigelägg

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Det är i stort sett omöjligt att undvika snäckor i akvarier, och i lagom antal så gör de stor nytta genom att de äter alger, växtdelar, överblivet foder mm.
                      Får man för många så beror det på en enda sak och det är att man övermatar. Dra ner på matningen så försvinner de så småningom.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • robidobban
                        • March 2009
                        • 652

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mumin
                        Det är i stort sett omöjligt att undvika snäckor i akvarier, och i lagom antal så gör de stor nytta genom att de äter alger, växtdelar, överblivet foder mm.
                        Får man för många så beror det på en enda sak och det är att man övermatar. Dra ner på matningen så försvinner de så småningom.
                        jag har inte matat på typ en vecka. jag har gett räkorna som bor där i en flinga två gånger och sniglarna blir bara mer!

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Det är snäckor du har, sniglar har inga skal.
                          De har säkert kommit in som ägg på växterna, och matar du inte så mycket så kommer de inte bli så många heller.
                          Det är i stort sett omöjligt att undvika snäckor i ett akvarium, så det bästa du kan öra är faktiskt att vänja dig vid dem.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av robidobban
                            jag har inte matat på typ en vecka. jag har gett räkorna som bor där i en flinga två gånger och sniglarna blir bara mer!
                            Dom blir inte fler. Däremot blir de fler om det har funnits ett överskott av mat i akvariet och om man då drar ner på matningen och börjar göra fler vattenbyten så blir det mindre med mat. De snäckor som då redan finns i akvariet lämnar då gruset där de gömt sig och ger sig ut i akvariet för att leta efter mat. Så de har inte blivit fler utan istället har de blivit synliga men finns det ingen mat så kommer antalet att minska allt efterhand. För att snabba på takten kan du plocka bort manuellt och ev. skaffa några räkätande fiskar eller räkor.

                            Snäckorna är som redan sagts nyttodjur i akvariet som lever av matrester etc. och jag ser alltid till att lägga i några stycken i mina akvarier så att de kan hjälpa till med rengöringen.
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 September 2010, 07:07.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • esoxlucius74
                              • October 2009
                              • 493

                              #15
                              Jag letar snäckor i varenda zooaffär jag hittar... om ni har snäckor över så betalar jag för att få!!
                              360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                              16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                              Kommentar

                              Arbetssätt...