Anentome helena; kan dom äta levande molly yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    Anentome helena; kan dom äta levande molly yngel?

    Ja kan dom få för sig att fånga och äta levande molly yngel?

    Tjejen såg idag att en av snäckorna käkade på ett yngel i vårat yngelkar. En kvart innan detta var jag tvungen att avliva ett yngel som var missbildad (krokig rygg) och vet därför att det inte var något dött yngel då. Frågan är hur sannolikt det är att ett yngel dör på en kvart... Stress utav håven kan visserligen vara boven i dramat men alla vattenvärden är tipp-topp.

    Så jaa...kan helena snäckor rent teoretiskt få för sig att fånga och äta levande fisk om dessa är mindre eller lika stora som dom själva? Vill väldigt gärna ha folks olika åsikter och spekulationer även om det kanske inte är baserat på fakta.
  • Avendesora
    • October 2004
    • 179

    #2
    Vet inte med yngel men har sett film på en Helena som försökt äta en levande räka. Och de kan ta stora äppelsnäckor, ca 4 cm i skalstorlek.
    /Cattis

    Kommentar

    • cavelzini
      • October 2009
      • 318

      #3
      har ingen erfarenhet av just helenor... men ynglen brukar ju flytta på sig när snäckorna kommer farande så jag har svårt att tänka mig att de skulle kunna ta friska yngel.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nej det är väldigt tveksamt då de inte är speciellt snabba, då är de vuxna Black mollyna en större risk.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • askungen
          • June 2010
          • 107

          #5
          Vet att dem kan äta på döda fiskar men inte levande, har ialf aldrig hörst talas om det, däremot kan dom ta en stor äppelsnigel o äta på den tills stackarn dör av skadorna.
          Anki
          220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
          60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

          Kommentar

          Arbetssätt...