Helena tilsammans med äppelsnäcka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raiju5
    • June 2010
    • 87

    Helena tilsammans med äppelsnäcka?

    Hej! jag undrar bara om det skulle funka att ha Helena snäckor tillsammans med äppelsnäckor i ett 260L akvarie? Jag har läst att det ska gå bra med fullvuxna äppelsnäckor men helena verkar ju som en riktig mördare
    Lite hjälp?
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    #2
    jag skulle då inte släppa ihop dom, synd att offra stora snäckor-kan kanske gå men kan lika väl gå illa
    MammaMia

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      Jo det går... Små äppelsnäckor kan råka illa ut..men större snäckor går det bra med
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Mollusker är inte mitt område men jag blev lite nyfiken... Helenor prederar även på varandra (alltså mindre ind. av sin egen sort, inkl. ägg ) va?
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • starcastle
          • June 2008
          • 234

          #5
          Mina Helenor äter varken posthornsbebisar eller vuxna posthorn, dom koncentrerar sig bara på snäckorna som är runt en halv centimeter och lite större.
          Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
          Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

          Kommentar

          • Krickan
            • May 2008
            • 72

            #6
            Har du otur kan de ta kål på dina äppelsnäckor (personligen skulle jag ej ha dessa i samma kar).

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #7
              Ingen som har nån erfarenhet av det?
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Tveksamt, jag har sett säkerligen minst 1000 AH-snäckor hos en grossist tillsammans i ett kar, och det vore en lustig sammansättning om de käkar upp varann....
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  Har inte heller sett helenor köra på varandra... däremot såg jag en 10-12 st som satte sej på en stor GAMMAL äppelsnäcka
                  (den skulle dö vilken dag som helst) och det var ganska brutalt sammarbete.

                  Men har man bara lagom stora (typ 1cm eller mer) äppelsnäckor så ser jag absolut inget proeblem med dessa och helenor.
                  Men Det kan ju vara svårt att få tillökning på äpplen, eftersom småttingarna ligger ILLA till
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Har AH tillsammans med Äppelsnäckor. Alla snäckor som är i samma storleks om AH, ger de sig på, De större verkar vara "för mycket" för AH att ge sig på.
                    Vill man ha en "kontrollerad" antal äppelsnäckor ska man ha ett par AH tillsammans med äppelsnäckorna

                    Har mina AH och äppelsnäckor (och 4 små ancistrus malar ) i ett 40l kar. populationen av snäckor har inte sjunkit dramatist.
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Rooster
                      • March 2006
                      • 1468

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Tveksamt, jag har sett säkerligen minst 1000 AH-snäckor hos en grossist tillsammans i ett kar, och det vore en lustig sammansättning om de käkar upp varann....
                      Ja det vore det verkligen så sett! ok ja där ser man man lär sig nått nytt varje dag...
                      Fish for Life!!!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...