Ang UVB ljus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pink
    • March 2010
    • 14

    Ang UVB ljus.

    Hejsan!
    Jag har planerat inköp av vattensköldpadda.
    Jag har ett juvel akvarium.
    Lysrampen är dock 741mm och det verkar som det ej finns UVB rör att köpa i denna storlek.
    Det enda dom hittade som dom kunde beställa till djuräffärn är ett rör med måtten 75cm.
    Tror ni att det går att pressa in?
    Hur löser man detta är detta annars är det bara att lägga ner tanken på sköldpaddor i akvariet
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Hur stort är akvariet när du pratar om en ramp på ca 70 cm? Jag misstänker att det är alldeles för litet för att i längden funka till vattensköldpaddor när rampen har de måtten.

    Sen när det gäller rör så finns det en del specialmått som det inte finns UVB-rör till, det är ju tråkigt ibland men det spelar egentligen inte så stor roll. Rampen kan du kanske använda för att få allmänbelysning i akvariet men när det gäller vattensköldpaddor så måste du hantera annat också. Sköldpaddan skall ha en landdel och det är där den har glädje av UVB och den behöver också där strålningsvärme. Ett lysrör funkar dåligt till det, det ger alldeles för lite värme och lägger på mycket av UV över vattnet där det inte är så stor glädje med det. Dessutom måste du tänka på att det är absolut bortkastat att ha en UVB-källa över glas, glas filtrerar bort UVB. Du kan alltså inte ha täckglas.

    Bortsett från om akvariet som jag tror är för litet, det du behöver är inte ett lysrör med UV utan snarare en värmespot och en UVB-lampa som t ex Repti Glo av lågenergityp. De bägge skall riktas mot en solplats på land där paddan kan ligga och steka, det är med det upplägget som det blir nån glädje med det hela.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • pink
      • March 2010
      • 14

      #3
      Hejsan akvariet är på 280l.
      Rampen är alltså inbyggd så den täcker inte sida från sida på akvariumet, svårt att förklara.
      Enligt djuraffären skulle man ha ett akvarium på över 100l för att ha en vattensköldpadda.
      Jag har en landdel med värme lampa för reptiler så den sköldis ska kunna sola och torka.
      Men enligt zoo affären ska man även ha ett UVB lysrör över hela akvariumet.
      Men det skulle alltså fungera att köpa en till glödlampa precis som jag har för värmelampan men då med UVB?

      Kommentar

      • pink
        • March 2010
        • 14

        #4
        För att förtydliga bara så har jag ett 720l akvarium oxå, men det känns lite väl att ha en liten bebis sköldpadda i det måste vell funka med 280l åtminstonde tills den växer till sig lite ?

        Kommentar

        Arbetssätt...