Räkor i nytt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillräkan
    • June 2010
    • 9

    Räkor i nytt akvarium?

    Hej!
    För en vecka startade jag upp mitt nya 300 liters akvarium som jag bara ska ha räkor i, möjligtvis några snäckor också. Jag hällde i "bio nitrivec" från Sera vid uppstarten.
    Nu till frågorna; Hur snart kan jag släppa i räkorna och hur många kan jag börja med? Ska jag göra ett vattenbyte innan jag släpper i dem? Jag har en stor rot i som har färgat vattnet en del, det stör inte mig direkt men är det på något vis dåligt för räkorna?
    Det jag funderar lite på är också om växterna på något vis förgifta mina räkor? Man hör ju hela tiden om att akvarieväxter är så besprutade. Jag sköljde växterna noga men är det tillräckligt?
  • starcastle
    • June 2008
    • 234

    #2
    Ett nytt akvarium får nästan alltid en nitritspik någonstans mellan 2-6 veckor efter uppstart.
    Och räkor är känsliga mot den där nitritspiken. Så om du lägger i räkor redan innan nitritspiken kommit så bör du rätt så regelbundet mäta både ammonium och nitrit för att kunna åtgärda via vattenbyten när så sker.

    Jag brukar ha nya växter i en hink med vatten ett dygn eller två med flera totala vattenbyten i hinken innan jag sätter dom i ett räkakvarium.

    Nu är 300 liter mycket större än de kar jag använder mig av, jag vet inte, men det är möjligt att en nitritspik p g a den naturliga processen vid uppstart märks mycket mindre och är betydligt mer utspädd i ett kar på 300 liter än dom jag använder som är 20 - 70 liter.
    Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
    Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

    Kommentar

    • Lillräkan
      • June 2010
      • 9

      #3
      Starcastle, är snäckor mindre känsliga?

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        Men å andra sidan får du ingen nitrit i karet om man inte har invånare som bajsar.
        Så för att få igång karet måste du i med några som kan bajsa in karet åt dig.
        Skulle råda dig till att slänga i några tåliga småfiskar som piloter och sen ta bort dom när karet är igång och sen i med räkorna.
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • starcastle
          • June 2008
          • 234

          #5
          Ursprungligen postat av Lillräkan
          Starcastle, är snäckor mindre känsliga?
          Allt är relativt, det beror på vad du jämför dom med.
          Men dom verkar dom mindre känsliga än vad räkorna är.

          Om du inte använder glittrig svart sand förstås, det är ganska effektivt mot posthorn, dom klarar sig som regel inte en vecka...

          Men jag har ofta använt posthornssnäckor för att gå in ett kar nån månad innan jag stoppar i räkor.
          Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
          Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

          Kommentar

          • Lillräkan
            • June 2010
            • 9

            #6
            Ursprungligen postat av J.Milton
            Men å andra sidan får du ingen nitrit i karet om man inte har invånare som bajsar.
            Så för att få igång karet måste du i med några som kan bajsa in karet åt dig.
            Skulle råda dig till att slänga i några tåliga småfiskar som piloter och sen ta bort dom när karet är igång och sen i med räkorna.
            Jo, visst vore det praktiskt att låta några fiskar gå där först, men saken är ju den att jag inte vill ha några fiskar... Annars hade jag givetvis gjort så.

            Kommentar

            • Lillräkan
              • June 2010
              • 9

              #7
              Ursprungligen postat av starcastle
              Allt är relativt, det beror på vad du jämför dom med.
              Men dom verkar dom mindre känsliga än vad räkorna är.

              Om du inte använder glittrig svart sand förstås, det är ganska effektivt mot posthorn, dom klarar sig som regel inte en vecka...

              Men jag har ofta använt posthornssnäckor för att gå in ett kar nån månad innan jag stoppar i räkor.

              Hur är det med snäckor och nya växter? Då man ibland råkar få med snäckor på växterna så borde de inte vara så känsliga för besprutning, eller?

              Kommentar

              Arbetssätt...