Är det såhär svårt i alla städer med att hitta räkor och snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millancolin
    • July 2007
    • 52

    Är det såhär svårt i alla städer med att hitta räkor och snäckor?

    Köpte en räkvas för en vecka sedan. Har besökt 4 djuraffärer häromkring mig, och det var bara en affär som hade räkor, och det var amano. Lika var det när jag letade efter äppelsnäckor...INGEN affär som hade. Som tur var fanns det ju många snäckodlare här på zoopet som kunde skicka.
    Men - är det såhär överallt eller är det just i min lilla stad? Man tycker ju att åtminstone red crystal och körsbärsräkor är ganska vanliga och borde gå och hitta.
    (lite OT i denna forumsdel, men lika med endlers-guppy, jag har letat och letat..men utan att hitta).

    Nu är det visserligen inte så brottom med räkorna, för vasen är under uppstart. Men ändå, blir ju lite nyfiken..vad beror det på egentligen? Kan det vara sån liten efterfrågan att dom inte tar in? Det lär ju knappast vara utrotningshotade liksom

    Tillägg: Kanske någon som kan rekommendera någon lite större rolig djurbutik som säljer lite sånthär i närheten av mig? Själv bor jag i Sandviken (gävleborgslän) men har inget emot att åka en liten bit bara jag får se något annat än butikerna kring mig. Falun, Borlänge, Gävle? Eller kanske Uppsala & västerås brukar jag kunna styra min kos till ibland
    Senast redigerad av Millancolin; 15 June 2010, 20:16. Anledning: Tillägg
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

    #2
    http://www.blocket.se kan man köpa räkor billigt iaf.

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      annonser finns massor på redbee.se väldigt serösa odlare och rätt ok priser (halva priset mot zoo affären)
      Och är inga problem att skicka räkor , så spelar ingen roll var odlaren eller du bor.
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        #4
        Håller med!! Jag har precis fått hem 10 st Chrystal red, 10 st Körsbärsräkor, 2 st äppelsnäckor och 2 st posthornssnäckor från en som annonserade på Redbee.se och jag är såååå nöjd!!!! Friska fina räkor :-)
        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • alg_oa1
          • May 2007
          • 473

          #5
          Ursprungligen postat av Millancolin
          Köpte en räkvas för en vecka sedan. Har besökt 4 djuraffärer häromkring mig, och det var bara en affär som hade räkor, och det var amano. Lika var det när jag letade efter äppelsnäckor...INGEN affär som hade. Som tur var fanns det ju många snäckodlare här på zoopet som kunde skicka.
          Men - är det såhär överallt eller är det just i min lilla stad? Man tycker ju att åtminstone red crystal och körsbärsräkor är ganska vanliga och borde gå och hitta.
          (lite OT i denna forumsdel, men lika med endlers-guppy, jag har letat och letat..men utan att hitta).

          Nu är det visserligen inte så brottom med räkorna, för vasen är under uppstart. Men ändå, blir ju lite nyfiken..vad beror det på egentligen? Kan det vara sån liten efterfrågan att dom inte tar in? Det lär ju knappast vara utrotningshotade liksom

          Tillägg: Kanske någon som kan rekommendera någon lite större rolig djurbutik som säljer lite sånthär i närheten av mig? Själv bor jag i Sandviken (gävleborgslän) men har inget emot att åka en liten bit bara jag får se något annat än butikerna kring mig. Falun, Borlänge, Gävle? Eller kanske Uppsala & västerås brukar jag kunna styra min kos till ibland
          Har du kollat på Söders zoo i Gävle? Jag har själv köpt Körsbärsräkor därifrån. I Borlänge och Falun är det Djurmagazinet som huserar och dom brukar aldrig ha det man söker...
          Akvarielagret i Bromma är kanon, men då får man ju åka en bit.
          "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

          Kommentar

          • Krickan
            • May 2008
            • 72

            #6
            Bor i Valbo. På djurkompaniet har de Amano räkor. På djurmagasinet springer mina körsbärsräkor och äppelsnäckor. Thomas på Söder Zoo har också mina körsbärsräkor till salu. han har även Amano, Lase (stavas det så?) och några till. Tyvärr så är det dåligt med Snäckor i alla affärer här omkring. De dör ganska snabbt har jag märkt när jag pratat med zoo innehavarna. Men räkor brukar de ha ständigt. Hade en tjej från Borlänge som var och köpte mina sista 300 körsbärsräkor för ett tag sedan (hon tyckte tyvärr att Borlänge hade ett dåligt utbud). Jag kan även säga att djurmagasinet i Mora har ett väldigt dåligt utbud, de hade ca 7 Amano och 2 körsbärs sist jag var förbi. Kan vara värt att åka söderöver. Verkar vara en gråzon runt Gävle då jag även haft folk från Edsbyn som varit förbi och handlat. Nej, kan nog rekommendera att pröva att åka neråt.

            Kommentar

            • Millancolin
              • July 2007
              • 52

              #7
              alg_oa1: Då var lördagsaktiviteten bokad! Söders zoo

              Krickan: Åh, jag var på djurmagasinet för nån dag sen, jag såg bara amano (är mest intresserad av körsbärs och red crystal). Dock tror jag det var körsbärs i det där designakvariet med glaslock, men trodde inte dom var till salu. Får åka dit igen och kika, kanske missade något!
              Åh, äppelsnäckor också? Jag är urbota dålig på latinska namn, och de snäckor jag såg stog det på skylten att det var zebrasnäckor. Jag frågade om det var äppelsnäckor och hon jag pratade med sa nåt Latinskt namn, och jag fattade inte riktigt :S Kan det vara samma?
              Du kanske vill slänga ut en annons på zoopet eller PMa om du har lite räkor eller kanske lite större äppelsnäckor till salu någongång vid tillfälle

              Kommentar

              • Krickan
                • May 2008
                • 72

                #8
                Ursprungligen postat av Millancolin
                alg_oa1: Då var lördagsaktiviteten bokad! Söders zoo

                Krickan: Åh, jag var på djurmagasinet för nån dag sen, jag såg bara amano (är mest intresserad av körsbärs och red crystal). Dock tror jag det var körsbärs i det där designakvariet med glaslock, men trodde inte dom var till salu. Får åka dit igen och kika, kanske missade något!
                Åh, äppelsnäckor också? Jag är urbota dålig på latinska namn, och de snäckor jag såg stog det på skylten att det var zebrasnäckor. Jag frågade om det var äppelsnäckor och hon jag pratade med sa nåt Latinskt namn, och jag fattade inte riktigt :S Kan det vara samma?
                Du kanske vill slänga ut en annons på zoopet eller PMa om du har lite räkor eller kanske lite större äppelsnäckor till salu någongång vid tillfälle

                På djurmagasinet så brukar de sälja de i designakvariumet (prata med Linus, han är den kunniga på det zoo). Jodå, de har Zebrasnäckor också, men vet att mina äppelsnäckor har sprungit där,
                (de är inte samma snäckor) nu har jag inte varit in på 2 veckor, kan ha gått åt. Lämnade in 60 st för 2 månader sedan. Crystal Red har Tomas på Söder haft, men sist jag var in så hade han bara några st kvar. Crystal Red kan jag rekommendera att du kollar på blocket, brukar vara en kille i Uppsala som säljer sådana ibland. Jag har haft ute lite annonser under våren (GD, Arbetarbladet, Zoonen, Blocket). Men allt har gått åt. Har sålt närmare 300 snäckor och 600 räkor nu under våren. Kan rekommendera körsbärsräkorna, de förökar sig snabbt och så kan man få ihop lite pengar på dom. Jag la ner min odling nu i våras och sålde bara iväg dom för att satsa på ett nytt projekt. Äger nu själv bara 7 körsbärs, som blev kvar i akvariumet, 8 amano och 5 äppelsnäckor, så tyvärr kan jag inte sälja något. Men kan ta kontakt med tjejen i Hedemora som köpte mina räkor. Hon kan nog sälja några billigt. Hon köpte dom för 1:-/st av mig. Sedan finns det en till kille i Gävle som säljer körsbärs, men han håller på att flytta och håller på att lägga ner hela sin verksamhet. Han är väl lite oseriös dock kan jag tycka, men det är ju bara mina åsikter, finns nog andra som tycker annat. Men ska kolla upp deras mailadresser och tel nr så återkommer jag...

                Kommentar

                • Millancolin
                  • July 2007
                  • 52

                  #9
                  Då har dom nog gått åt äppelsnäckorna på Djurmagasinet. Men har fått lite PM här på zoopet så det ser ut att jag får tag i snäckor iallafall!
                  Åh, men du får hemskt jättegärna kolla med tjejen i hedemora om hon har några och sälja, jag skulle bli jätteglad! Främst letar jag nog körsbärs, men crystal red vore också trevligt.
                  Jag var in till Söders zoo för första gången på flera år i fredags, och herrejösses dit ska jag flera gånger! För det första var killen jag snackade med (en lite äldre) fruktansvärt trevlig, berättade jättemycket så jag lärde mig en hel del, sen vilket utbud dom har jämfört med exempelvis djurmagasinet tex!! Bara av mitt besök där blev jag sugen på att skaffa ett guppykar också, för dom hade ju så många fina guppys i alla färger och former!! Men jag blev tvungen att hejda mig med ett till akvarieköp just nu, för jag håller ju på med räk och snäckkaret just nu. Tänk vad ett sånt bra bemötande i en butik kan göra!!

                  Under vilka månader skickar folk räkor? Förstår att det är helt olika beroende på när det blir kallt givetvis, men tänkte på ett ungefär?

                  Som sagt, hör jättegärna av dig om du pratat med tjejen i hedemora!

                  Kommentar

                  • Zsara
                    • January 2009
                    • 49

                    #10
                    Ursprungligen postat av Krickan
                    Bor i Valbo.....Hade en tjej från Borlänge som var och köpte mina sista 300 körsbärsräkor för ett tag sedan (hon tyckte tyvärr att Borlänge hade ett dåligt utbud).
                    De lever och frodas!
                    Kul att se dig här på forumet!
                    1x180L, 9x96L______________________________

                    Kommentar

                    • Zsara
                      • January 2009
                      • 49

                      #11
                      Ursprungligen postat av Millancolin

                      Som sagt, hör jättegärna av dig om du pratat med tjejen i hedemora!
                      Här är jag!
                      1x180L, 9x96L______________________________

                      Kommentar

                      • Zsara
                        • January 2009
                        • 49

                        #12
                        Men för att svara på din ursprungsfråga.

                        För mig var det sk*tsvårt rent ut sagt att få tag på räkor och snäckor.
                        De enda djuraffärerna runt ikring har ett dåligt utbud på sådana, och det fanns bara amanoräkor att få tag på vid enstaka tillfällen. Samma lika med snäckor, då var det endast några få som fanns till salu. Sen har jag letat länge efter att försöka få tag på någon privatperson i närheten som kunde tänkas sälja (jag letade hela vintern, så det blev svårt att skicka dem). Närheten = <10 mils omkrets.

                        Sen när det blev lite varmare ute så fick jag hemskickade 10 CR. De verkar inte riktigt trivas tillräckligt för att vilja fortplanta sig.
                        Jag har även provat snäckor, men har insett att det är något med vattnet här på berget som gör att de inte trivs, kanske därför CR inte riktigt vill heller... (?).
                        Ja men sen ramlade jag av en slump över körsbärsräkorna, och har portionerat ut dem lite här och var i umgängeskretsen, man vill ju dela med sig av sin "skatt".
                        Nu går ett gäng damer med ägg, men jag har precis bytt kar så jag hoppas de inte droppar äggen. =)
                        1x180L, 9x96L______________________________

                        Kommentar

                        • Krickan
                          • May 2008
                          • 72

                          #13
                          Hej Zsara!

                          Jaså, du hittade hit .
                          Vad roligt att de frodas och mår bra. Fast vi gick igenom akvariumet efter fler (och vi kunde ju då inte hitta några, dök det dock upp 7 till). De var knappt synliga, men nu börjar de ta form. Jag skulle skicka ett mail tänkte jag då "Millancolin" sökte lite räkor. Men jobbat för fullt så har ej hunnit fixat det. Men nu kan ni pm varandra.

                          CR är svårare att föda upp vad jag förstått. Även Amano är lite svårare. Har ett gäng på 8 st nu, men inga som bär på rom än, vi får se vad som händer.

                          Fick du iväg kubakvariumet? Eller fixade du upp det?

                          Ha det/ Chrille

                          Kommentar

                          • Zsara
                            • January 2009
                            • 49

                            #14
                            Hehe kul att några överlevde fastän du hällde ur allt vatten och allt!
                            Jag råkade ha död på några stycken när jag skulle flytta dem till mamma och en kompis, sen blev jag tvungen att avliva en igår (fy fan, jag hatar sånt, det är det jag har min sambo till!) men annars verkar de må fint, det är några som bär på rom, jag hoppas få se några småttlingar snart.

                            Kubkaret, det var en karl som ville köpa det till skampris inkl bordet fastän jag bara satt ut själva karet på annons. 150 kr för karet tycker jag inte är att ta för mycket, men då ville han ha bordet också. Eftersom han var så jävla otrevlig så behöll jag grejerna, har tänkt göra ett försök att silicona om det...någon gång :P

                            Ändrar din sambo sig är det bara att höra av sig
                            1x180L, 9x96L______________________________

                            Kommentar

                            Arbetssätt...