Snäckorna måste bort!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pokerface86
    • March 2007
    • 86

    Snäckorna måste bort!

    Skriver nu för 4:e gången...hoppas det fungerar nu och att denna tråd inte plockas bort igen...trodde denna fråga passade på ”övrigt”.



    Vill iaf bli av med alla snäckor (kanelbulle-typen). Har testat att minska på maten. När jag tittade in i akvariet efter att det varit släckt i ngr timmar fick jag en chock -det var snäckor överallt!!!!

    Undrar om ni tror att denna plan är bra??

    - Ska tvätta allt i akvariet.

    - Kan jag lägga alla fiskar (guppys, tetror, 2 st mini-scalarer & siamesiska algätare i en hink med syrepump och doppvärmaren?

    - Lägga allt grus i kokande/hett vatten

    - Tvätta alla växter under kranen.

    - Byta allt vatten till bara nytt kranvatten.

    - Har snäckor bakom bakgrunden i akvariet... Vill inte slita bort den. Någon idé hur jag ska göra där?

    Tror ni att fiskarna eller växterna kommer ta skada??

    Tack på förhand!

    /Pokerface
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Då svarar jag för andra gången, och svaret blir likadant även den här gången...

    Vad du än gör så gör inte vad du funderar över. Ett nystartat kar innebär en hel del saker som kan gå snett, och du kommer heller inte att bli av med snäckorna på det viset.
    Däremot är det inte fel att du fortsätter på den inslagna vägen med minskat foder, kanske skaffa snäckaätande snäckor (A.helena), snäckfälla osv....
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Säger som ansjo, det är riktigt dumt att starta om karet, du kommer få fler problem, inte färre.
      Snäckinvasion beror på övermatning, så dra ner ordentligt på maten.
      Pröva att lägga ett salladsblad i karet över natten, det kommer vara fullt av snäckor på morgonen.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Föllförfisk
        • April 2010
        • 620

        #4
        Salladsbladet plockar du ju då bort med alla snäckor på, det får man ju göra ett antal dagar i rad. Men ingen bra ide o göra som du föreslår.. Visst finns det typer av snäckfällor att köpa? Säkert att göra själv oxå, utöver salladsbladet.. Kommer säkert nån som haft samma problem själv.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Ju fler snäckor du har desto fortare tar de själva bort förutsättningarna för sin egen existens... mindre mat lär ju inte vara fel... ta även bort döda växtdelar.
          Sedan tycker jag att snäckor hör hemma i akvarium, de gör ju ändå ett jobb.
          Om du absolut måste bli av med snäckorna finns det även fiskar som tar snäckorna, som exempel har jag inte en enda snäcka bland mina regnbågar.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Pokerface86
            • March 2007
            • 86

            #6
            Men är det inte bra att "städa ur" akvariet en gång, åtminstone botten & gruset? Sedan kan jag ju kanske hälla tillbaka samma vatten, men då borde jag väl ha tagit död på många snäckor + fått renare akvarium?

            Föresten, har grus i akvariet (rätt grovt om man jämför med vissa affärer). Gör detta att snäckorna trivs mer?

            Kommentar

            • Andreas_Ace
              • April 2010
              • 78

              #7
              Har själv införskaffat mig "kannibal" snäckor. FÅr se om dem kan minska på biståndet.
              Gör dem där jävlar a äkter upp mina växter, eller det blri hål rakt igenom bladet och det sprötar ut massa fibertrådar där dem varit.

              Så prat om att dem kan vara dekorativa och gör nytta gillar jag inte.

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                #8
                Det enda jag VET som är garanterat har film bevis på det. det är att du köper 2-3 st Albino pansar mal och någon eldstjärt du blir av med alla snäckor rätt snabbt då.. då dom äter upp dom direkt.. garanterar dig det.

                Kommentar

                • Pokerface86
                  • March 2007
                  • 86

                  #9
                  Akvariet är på 112 liter, har guppys, 2st mini-Scalarer, siamesiska algätare & tetror. Tror ni en eldsjärt eller Abino pansarmal skulle trivas/fungera?
                  Tack Andreas föresten, dom är inte alls dekorativa!!

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Nej, en pansarmal trivs inte, de är stimfiskar och behöver vara minst 6 stycken. Har dock aldrig sett mina äta snäckor.
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • J.Milton
                      • January 2010
                      • 674

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pokerface86
                      Men är det inte bra att "städa ur" akvariet en gång, åtminstone botten & gruset? Sedan kan jag ju kanske hälla tillbaka samma vatten, men då borde jag väl ha tagit död på många snäckor + fått renare akvarium?
                      Jo då lär du fått renare kar, men inte mindre snäckor.
                      Räcker att det bara blir nån kvar(eller ägg) så är det kört direkt igen.
                      Och man ska inte "städa" ur karet som du säger, bara slamsuga botten nån gång ibland. Nästan alla bakterier som är bra för karet sitter i filtret och gruset .
                      Åtgärda inte symtomet utan åtgärda problemet.
                      Som ovan, Mindre mat, gärna nån snäcka eller fisk som gillar att käka "skräp" snäckor. Och tålamod att plocka ur snäckor ur karet. Då ordnar det sig till slut.


                      Har aldrig sett eller hört om pansarmalar som äter snäckor. Iaf gör inga av mina 4 sorter det.
                      Senast redigerad av J.Milton; 05 June 2010, 21:12.
                      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                      Blogg+Galleri

                      Kommentar

                      • Olivin
                        • July 2006
                        • 573

                        #12
                        Snäckor äter bara delar av växter som är på väg att tyna bort aldrig på växande delar. Har man många snäckor på växterna och hål i bladen etc så har man problem med förutsättningarna för växterna inte med snäckor.

                        Låt dom vara, det går ändå inte att utrota dom på något bra sätt. När akvariet har bra balans (inte övermatat men ändå tillräckligt med näring för växterna och ljus osv) så minskar snäckorna av sig självt.

                        Fundera också på varför du egentligen vill ha bort dom. Vad spelar det för roll att dom är framme mitt i natten och städar i burken?

                        Alla möjliga sorters fiskar äter en del snäckor om dom inte har annan mat, det varierar individuellt. Regnbågas, Påfågelgobys, Schistura cf balteata, Paradisfisk är exempel på fiskar jag sett med egna ögon suga i sig snäckor fast dom inte precis är kända för att jaga snäckor. Många botior är utpräglade snäckätare och verkar även smaska i sig av rommen. Men skaffa inte en fisk bara för att den ska hålla borta snäckor, en botia rensar en burk på någon dag, men vad ska man ha den för sen då ifall den inte passar in i akvariet i övrigt?
                        Medlem i VAAF www.vaaf.se

                        Kommentar

                        • Majki01
                          • May 2010
                          • 769

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          Nej, en pansarmal trivs inte, de är stimfiskar och behöver vara minst 6 stycken. Har dock aldrig sett mina äta snäckor.

                          Du kan absolut ha Pansar mal. Har 3 st i mitt 120 liters kar och dom trivs hur bra som helst.. Eldstjärt tex.. dom är "ensam"fiskar. Då man inte kan se kön på dom och hanar och honor ser likadana ut och dom inte kan va hanar tillsammans.

                          O jag kan ju säga som så när jag köpte karet begagnat så va det fullt med sniglar osv när jag starta upp det.. Slänge i pansar mal och eldstjärt och dom rensar verkligen allt.

                          Kommentar

                          • Olivin
                            • July 2006
                            • 573

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pokerface86
                            Föresten, har grus i akvariet (rätt grovt om man jämför med vissa affärer). Gör detta att snäckorna trivs mer?
                            Nej, grusets storlek har ingen betydelse.
                            Medlem i VAAF www.vaaf.se

                            Kommentar

                            • Pokerface86
                              • March 2007
                              • 86

                              #15
                              1. Med tanke på de fiskar jag har, vilken fisk eller stor snäcka skulle passa mig bäst?

                              2. Ska jag koka salladsbladen innan jag lägger i dem i akvariet?

                              3. Kan jag göra någon annan slags "fälla" oxå?


                              4. Sedan ang. botten: När man rör runt i gruset så kommer ju mycket smuts upp. Detta kan väl i längden inte vara bra för miljön i akvariet? Ska man inte t.ex. en gång om året ta bort allt och göra rent det? Annars blir det väl tillslut hur mycket som helst?!
                              (Annars är vattnet klart i akvariet och det är växter överallt som växer så det knakar)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...