Ska vi få räkbäbisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trixie63
    • February 2009
    • 41

    Ska vi få räkbäbisar?

    Vi har ett litet akvarium, 54 liter med bl a 3 räkor. Jag vet inte vad sorten heter men de är 2-3 cm långa och relativt genomskinliga. Nu har två av dem rom, eller i alla fall tror jag att det är det för de har något som sitter fast på underkroppen och de ser väldigt tunga ut.
    Hur fungerar det för räkor? Lägger de ägg som de sedan vaktare? Finns det någon chans att några kommer att överleva?
    Förutom dessa räkor har vi 3 slöjguppis och 5 neontetror.
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Låter som Amanoräkor.
    Om så är fallet kommer du tyvärr inte få några räklingar i det karet.
    Dom måste ha bräckt vatten för att deras larver ska utvecklas.
    Info om amano

    Ser den ut något som denna ? För i så fall är det kört me räklingar, om du inte fixar ett bräckt kar, och det brukar vara svårt att få ett vettigt sånt kar om man inte är erfaren.

    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • Trixie63
      • February 2009
      • 41

      #3
      jag kan inte se något på din andra länk, på den första finns en räka som är lite rödrandig och det är mina inte. Snarare grå. Tycker att de ser ut som "vanliga" räkor som man äter typ. Fast jag är å andra sidan så långt i från en räkexpert som man kan komma.

      Ska se om jag kan lyckas få en att fastna på bild.

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        #4
        Här är en Amano:

        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • Trixie63
          • February 2009
          • 41

          #5
          Då är det helt säkert en sån. Men hur klarar de sig själva i sött vatten? De lever ju uppenbarligen men mår det bra av det? Vill ju inte vara någon djurplågare.

          Kommentar

          • myslas
            • February 2008
            • 672

            #6
            Ursprungligen postat av Trixie63
            Då är det helt säkert en sån. Men hur klarar de sig själva i sött vatten? De lever ju uppenbarligen men mår det bra av det? Vill ju inte vara någon djurplågare.
            Det har med hur de lever i naturen att göra. Vuxendjuren lever i sötvatten men larverna sköljs ut i havet när de kläckts. Sedan genomgår de en hel massa olika stadier innan de når vuxenstadiet och simmar tillbaka till sötvattnet.

            Kommentar

            Arbetssätt...