Snäckor och odling...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krickan
    • May 2008
    • 72

    Snäckor och odling...

    Hur lätt är det att odla snäckor?
    Jag har malaysiska sandsnäckor, och de ökar ju lavinartat. Sedan har jag posthornsnäckor, hur vanligt är det att de ökar sig? Jag har haft mina i ca 1,5 månader, nu kryper det runt små sådana också på botten. Sedan äppelsnäckorna förökade sig till ca 300 st. Verkar som att snäckor i allmänhet förökar sig väldigt fort? Har jag fel? Vilka snäckor har ni? och hur lätt förökar de sig?
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    #2
    Jag har äppelsnäckor i flera olika färger, posthorn och sandsnäckor och de förökar sig duktigt. Har åxo elefantsnäckor som inte förökat sig ännu men inte haft dom så länge än-bara ett par månader och de är kanske av samma kön, men ja, jag tycker åxo snäckor förökar sig jättebra
    MammaMia

    Kommentar

    • Millancolin
      • July 2007
      • 52

      #3
      Om man har äppelsnäckor i olika färger parar sig dom då med varandra och vad händer då med färgen? Eller är det så att dom endast parar sig med ngn i samma färg?

      Kommentar

      • jubbe063
        • November 2007
        • 343

        #4
        Ursprungligen postat av Millancolin
        Om man har äppelsnäckor i olika färger parar sig dom då med varandra och vad händer då med färgen? Eller är det så att dom endast parar sig med ngn i samma färg?
        Det blir regnbågsbarn ha ha ha. Nej skämt å sido. Det parar sig friskt oavsett färg och barnen blir i lite olika färger beroende på vad föräldrarna har för färger och anlag. Så, snäckbarnen kommer att få alla de möjliga färger. Mer detaljerat vilka färger varje korsning ger går att räkna ut men inget jag orkar räkna upp här hela genetiken.

        Kommentar

        • Millancolin
          • July 2007
          • 52

          #5
          jubbe063: Jaha, men om man vill ha starka färger ska man då skippa att ha olika färger på snäckorna, jag menar, riskerar dom att "suddas" ut om man har olika? Så som man gallrar bort räkor pga svag färg?

          Kommentar

          • jubbe063
            • November 2007
            • 343

            #6
            Nej, färgerna suddas inte ut som på vissa räkor. Lite förenklat kan man säga så här (eller väldigt förenklat)

            - Finns bara randiga och helfärgade skal på äppelsnäckorna och finns bara ljus och mörk kropp.
            - Randiga är dominant över helfärgad
            - Mörka färger är dominant över ljusa färger

            Det var ytterst förenklat, är mer komplicerat egentligen.

            Men om du har en Pärlemor-färgad som parar sig med annan färg (dominant utan recesiva gener) blir majoriteten mer lik den andra färgen, några blir eventuellt något mellanting men ingen blir helt lik den pärlemorfärgade (liknande albino men inte riktigt)

            Har den andra färgen någon gen för ofärgat så ökar chansen att få pärlemor-färgade avkomma. Har den andra färgen dessutom ränder kommer all avkomma att få ränder. Helfärgade avkomma får man bara av två helfärgade föräldrar.

            Men ovanstående är igen ytterst förenklat.

            Min favorit är den jadefärgade som egentligen är en pärlemorfärgad skal med mörk kropp. Att den ser jadefärgad ut beror på att ljuset bryts på sådant sätt när kroppens färg lyser igenom det runna pärlemorskalet. Så någon jadegrön snäcka finns inte egentligen men de ser bara så ut. Och således är pärlemor inte någon färg egentligen utan mer avsaknad av färg där den ljusa kroppen lyser igenom det tunna skalet.

            Och generellt så är mörka skal mer tåliga och tjocka än ljusa som ofta tenderar att vara tunnare.

            Kommentar

            Arbetssätt...