Vad är detta för räka (från räkpåse)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion
    • October 2006
    • 680

Vad är detta för räka (från räkpåse)

Gjorde räkmix idag men det var med en lite ovanlig räka ungefär hälften så stor som de vanliga. Tidigare har jag fått diverse simpor och småfisk samt små havskräftor. Men jag har aldrig sett något som liknar denna innan, snygg färg hade den ju också.
    Bifogade filer
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Seriöst, hittade du den där i en påse frysta räkor?!

Jag tror det är en lophogastrid, en grupp av stora, djuphavslevande, släktingar till mysis. Jag har aldrig sett en. I sverige finns bara en art, Lophogaster typicus, och det är inte den du har, utan jag tror din är någon art ur släktet Gnathophausia. De finns närmast vid Norge, så det är gissningsvis där dina räkor är fångade.

I alla händelser ett mycket ovanligt djur.

Tyvärr vet jag ingen som jobbar med räkor i sverige, men du kan ju frysa in räkan igen och höra med evertebratavdelningen vid naturhistoriska riksmuseet om de vill ha den för att t.ex. ta DNA prov.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

Ursprungligen postat av Azur

Jag tror det är en lophogastrid, en grupp av stora, djuphavslevande, släktingar till mysis. Jag har aldrig sett en. I sverige finns bara en art, Lophogaster typicus, och det är inte den du har, utan jag tror din är någon art ur släktet Gnathophausia. De finns närmast vid Norge, så det är gissningsvis där dina räkor är fångade.

Tyvärr vet jag ingen som jobbar med räkor i sverige, men du kan ju frysa in räkan igen och höra med evertebratavdelningen vid naturhistoriska riksmuseet om de vill ha den för att t.ex. ta DNA prov.
      Värst vad det dyker upp djuphavsdjur senaste tiden!
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• endymion
        • October 2006
        • 680

Ursprungligen postat av Azur

Räkorna är fångade i Nordvästatlanten enligt påsen. Och den kom som sagt med i en påse frysta räkor.

Den ser ju ut att tillhöra samma art som denna

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Ursprungligen postat av VisualDarkness
          Värst vad det dyker upp djuphavsdjur senaste tiden!
          Ja, man frågar sig om de börjat tråla räka djupare än de gjort förr, om de blivit sämre på att sortera bort bifångst, eller om folk blivit uppmärksammare på konstigheter i räkpåsarna?

@endymion: Jag vet inte hur man ser skillnad på arterna i Gnathophausia, men det släktet är det nog som sagt.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• oaken
            • September 2006
            • 901

Kul fynd!

Kommentar

Arbetssätt...