Lättodlade snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Lättodlade snäckor

    Jag blir så trött på mina snäckor. Har haft äppelsnäckor och de la så fina klasar men det blev aldrig några snäckor. Nu har jag inga äppelsnäckor kvar för de har dött och ha ringen riktig plats för dem eftersom de behöver en luftspalt.

    Posthornssnäckor har jag oxå men de vill inte heller riktigt föröka sig. Ändå matar jag med gurka, morot, ärtor och vanlig fiskfoder samt frysmat blandat. Alla andra fiskar mår bra i alla akvarierna men inte snäckorna.

    Finns det någon annan lättodlad snäcka?
  • undervatten
    • April 2010
    • 137

    #2
    Kanske du skulle testa med Elefantsnäcka, tylomelania sp. De förökar sig inte så fort, de får 1 bebis åt gången. Men de är roliga och lite annorlunda och om du har en hona och en hane så blir det garanterat bebisar.

    Annars finns ju Asolene Spixi också.
    10 st med alla olika sorters fiskar.
    Jag kör med såna där pansarlimosiner!
    Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      #3
      Är elefantsnäckan samma som sandsnäckor. Jag glömde skriva att jag har gråa snäckor som lever i sanden/gruset och de förökar sig som bara den. Jag har dock aldrig tagit reda på vad de heter. Var svårt att hitta någon fakta om Elefantsnäckan. Skulle du vilja berätta mer om dem? Är sandsnäckan och elefantsnäckan lika stora?

      Skulle du vilja berätta lite mer om Asolene Spixi? Den lät väldigt intressant. Den påminner ju mycket om äppelsnäckan men lägger sina ägg i vattnet så då behöver man väl inte ha den dä luftspalten? Hur stor är den? Har den några andra krav jämfört med äppelsnäckan?

      Kommentar

      • doppingen
        • April 2008
        • 1079

        #4

        här har du en av mina elefantsnäckor, jag har 2 st en gul som på bilden och en grön. De är ca 5 cm dvs större än sandsnäckor, helroliga där de hasar fram. Du kan åxo googla på Tylomelania sp så finner du information å bilder
        Senast redigerad av doppingen; 11 May 2010, 17:47.
        MammaMia

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Elefantsnäckan är jättesöt! Men ganska dyr i inköp, så du kanske borde fnula på vad det är som inte fungerar med de andra snäckorna innan du 'slänger pengarna i sjön' så att säga. ^^
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #6
            Ja jag köpte mina för 75 kr styck(men då var de stora på ca 5-6 cm) å de ska visst vara ganska känsliga men mina har överlevt å verkar trivas men så har jag åxo ett ph som ligger på 8-9 å de vill ju ha högt värde men som sagt dyra är dom men ack så häftigaMen äppelsnäckor behöver inte jättestor luftspalt, jag har ca 5-6 cm å det räcker för de ska hämta luft och lägga många äggklasar. Det utrymmet finns väl i många kar,lite svårt att ha vatten ända upp i täckglaset ju. Sen i de kar som har täckande ramp så går de upp och lägger äggen i rampen och då spelar ju vattennivån ingen roll, funkar jättebra
            Senast redigerad av doppingen; 12 May 2010, 09:27.
            MammaMia

            Kommentar

            • undervatten
              • April 2010
              • 137

              #7
              jag köpte mina 2 elefantsnäckor för 29 kr styck, de är svarta med gult huvud. Den ena är 7 cm och den andra 4 cm. Och då fick jag med en bebis på köpet!
              10 st med alla olika sorters fiskar.
              Jag kör med såna där pansarlimosiner!
              Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

              Kommentar

              • cillan
                • February 2007
                • 562

                #8
                Jo fast vi har aluminiumram på karen och då är det inte så mycket luftspalt kvar och inte så snyggt att se vattenkanten. Jag hade ju äppelsnäckor som la jättemånga klasar men det blev aldrig några fler snäckor.

                Sandsnäckor förökar sig hela tiden. Posthornsnäckorna är det värre med, där blir det inte heller några bebisar.

                Hur är det med Asolene Spixi då?

                Kommentar

                • doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

                  #9

                  du kan ju googla på den, går nog hitta många sidor, har inte just den men posthornen tycker jag förökar sig mycket, blir alldeles för många ibland tycker jag jag harhögt ph på 8-9 och 22-25 grader och det är stor förökning emellanåt, sen är snäckor känsliga om vattenkvaliten inte är på topp, de tål nog inte nitrit så bra
                  Senast redigerad av doppingen; 13 May 2010, 09:03.
                  MammaMia

                  Kommentar

                  • cillan
                    • February 2007
                    • 562

                    #10
                    Vattenkvaliteten är det inget fel på då vi testar vattnet regelbundet och gör delvattenbyte en gång per vecka.

                    Jag menar att jag skulle vilja att någon berättade om Asolene Spixi som har erfarenhet av dem. Har googlat på dem men det finns inte så mycket om dem.

                    Kommentar

                    • undervatten
                      • April 2010
                      • 137

                      #11
                      Liknar små äppelsnäckor, dock lägger dessa ägg under vatten till skillnad från äpplen. Lätta att föröka. finns bra info om dem på applesnail.net
                      10 st med alla olika sorters fiskar.
                      Jag kör med såna där pansarlimosiner!
                      Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

                      Kommentar

                      • cillan
                        • February 2007
                        • 562

                        #12
                        Äter de mycket på växterna då?

                        Vart får jag tag i dem? Finns det någon i Sverige som säljer dem?

                        Kommentar

                        • nameless
                          • October 2010
                          • 19

                          #13
                          med risk för att ta upp gamla ämnen,
                          jag har två gula elefant snäckor, någon skrev att h*n köpte sina för 75:- / st, jag gav 20:-/st för mina

                          jag undrar om dom är lätta att odla ? dom är enligt mej galet häftiga och de skulle vara roligt att kunna odla dom om man köper några fler

                          Kommentar

                          • doppingen
                            • April 2008
                            • 1079

                            #14
                            bli ju inte massor precis då de får bara en snäckbäbis åt gången , hur ofta vet jag inte! Visst är dom häftiga men som sagt bara en i taget
                            MammaMia

                            Kommentar

                            Arbetssätt...