Räkor ihop med fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    Räkor ihop med fisk?

    Hur skulle det funka att ha ett gäng körsbärsräkor ihop med fisk?
    Jag har platy, neontetra och ancistrus. Är väldigt sugen på att prova med lite körsbärsräkor och se om några kan överleva åtminstone, men om det inte finns någon chans alls att de klarar sig så känns det ju onödigt. Jag har ett hörn i akvariet med en stor anubias och massor av vallisneriagräs som jag tänkte att de gärna kunde få hänga i
  • Riddaren
    • June 2009
    • 126

    #2
    Det är inga problem alls med de där fiskarna. Däremot så kommer fiskarna att äta upp räkornas yngel.
    ______________________________________________
    540 L + 540 L + 47 L
    Entusiastisk amatör

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Vi har våra räkor tillsammans med Guppy, Rosentetra och Otocinclus. Kanske går någon räkling åt ibland, tvivlar faktiskt, men räkpopulationen ökar stadigt. Fiskarna och räkorna samsas bra, det är inte så att räkorna håller sig undan. Tror de lär sig snabbt om fiskarna är något hot eller inte, vilket är bra för man vill ju se dem så mycket som möjligt.
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • Rockdoll
        • October 2009
        • 351

        #4
        Om det går åt lite räkyngel gör inte så mycket, hört att de kan föröka sig ganska så snabbt annars ^^ Men jag får väl skaffa mig några stycken och se hur det funkar då. De verkar roliga att ha iaf

        Är det svårt att få tag i gula körsbärsräkor? Och går det att ha både röda och gula ihop, eller korsar de sig så att färgerna blir fula då?

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Ursprungligen postat av Rockdoll
          Är det svårt att få tag i gula körsbärsräkor? Och går det att ha både röda och gula ihop, eller korsar de sig så att färgerna blir fula då?
          Det beror nog på var man bor. Vi fick tag i gula privat men djuraffärerna här har bara röda. Tyvärr fick vi bara honor av de gula, 6 stycken, och med tiden som de blivit gamla har de blivit färre och färre. När vi bara hade två kvar köpte vi ett gäng röda på vinst och förlust, fick inte tag i gula. De kan korsa sig och resultatet blir tydligen väldigt färglösa räkor så det är inte att rekomendera att göra så. (Men vi tyckte det var synd att hålla de gula gamla damerna ensamma i ett kar. Fast vi har ännu så länge bara fått röda ungar, vilket kanske är tur.) De är i alla fall jättefina båda varianterna.

          Klicka på bilden för större version

Namn: gulröd.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,0 KB
ID: 2123908
          Senast redigerad av Dexter; 08 May 2010, 17:46.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • Rockdoll
            • October 2009
            • 351

            #6
            Ursprungligen postat av Dexter
            Det beror nog på var man bor. Vi fick tag i gula privat men djuraffärerna här har bara röda. Tyvärr fick vi bara honor av de gula, 6 stycken, och med tiden som de blivit gamla har de blivit färre och färre. När vi bara hade två kvar köpte vi ett gäng röda på vinst och förlust, fick inte tag i gula. De kan korsa sig och resultatet blir tydligen väldigt färglösa räkor så det är inte att rekomendera att göra så. (Men vi tyckte det var synd att hålla de gula gamla damerna ensamma i ett kar. Fast vi har ännu så länge bara fått röda ungar, vilket kanske är tur.) De är i alla fall jättefina båda varianterna.

            [ATTACH]30357[/ATTACH]
            Ah okej. Känns som jag kommer försöka köpa privat oavsett eftersom de jag sett i djuraffärer ofta är väldigt dyra. Kan inte bestämma mig om jag vill ha gula eller röda bara! Har gul ancistrus och röda platy, måste ju vara en bra balans bland färgerna

            Åh, finns det inte blåa eller nåt förresten? Eller det är en annan typ av räkor?

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #7
              Ursprungligen postat av Rockdoll
              Ah okej. Känns som jag kommer försöka köpa privat oavsett eftersom de jag sett i djuraffärer ofta är väldigt dyra. Kan inte bestämma mig om jag vill ha gula eller röda bara! Har gul ancistrus och röda platy, måste ju vara en bra balans bland färgerna
              Varför inte gula dvärgräkor och Crystal Red? Då får du båda färgerna och det är ingen risk att de korsar sig. Vi har Crystal Red tillsammans med de andra. Dessa tror jag oftast man hittar mycket finare privat. I handeln är de som jag sett inga höjdare och dyra dessutom.
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • Rockdoll
                • October 2009
                • 351

                #8
                Ursprungligen postat av Dexter
                Varför inte gula dvärgräkor och Crystal Red? Då får du båda färgerna och det är ingen risk att de korsar sig. Vi har Crystal Red tillsammans med de andra. Dessa tror jag oftast man hittar mycket finare privat. I handeln är de som jag sett inga höjdare och dyra dessutom.
                Är inte crystal red de med vita streck på också? Tycker inte att de är lika fina som helfärgade. Hittade en annons på blocket nu med någon som säljer räkor, skall se vad hon har för sorter så får jag se vad det blir ^^

                Kommentar

                • Dexter
                  • December 2009
                  • 984

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rockdoll
                  Är inte crystal red de med vita streck på också? Tycker inte att de är lika fina som helfärgade. Hittade en annons på blocket nu med någon som säljer räkor, skall se vad hon har för sorter så får jag se vad det blir ^^
                  Jo, de har vita streck. Lycka till, skriv gärna här om det blir några räkor.
                  /Dexter

                  75 liter mix, 220 liter mix

                  Kommentar

                  • Rockdoll
                    • October 2009
                    • 351

                    #10
                    Ursprungligen postat av Dexter
                    Jo, de har vita streck. Lycka till, skriv gärna här om det blir några räkor.
                    Ska försöka komma ihåg att göra det. Tack för hjälpen iaf

                    Kommentar

                    • Gurky
                      • June 2009
                      • 43

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rockdoll
                      Åh, finns det inte blåa eller nåt förresten? Eller det är en annan typ av räkor?
                      Jodå det gör det:


                      Kommentar

                      • Rockdoll
                        • October 2009
                        • 351

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gurky
                        Jag är inte goldmedlem, så kan inte kolla de där länkarna, men jag kollade på redbee.se och hittade en som hette Blue Pearl och en som hette Blue Bee eller nåt sånt. Blue pearl var väl en blå variant av körsbärsräkan som jag förstod det medan Blue Bee tillhör samma släkte som Crystal-räkorna. Har dock aldrig sett någon som säljer några blå Har svårt att hitta nånstans de har gula också
                        Senast redigerad av Rockdoll; 09 May 2010, 14:13.

                        Kommentar

                        • FrökenHallonbåt
                          • December 2009
                          • 25

                          #13
                          Kolla annonserna på redbee, där finns det några som nu säljer gula körsbärsräkor.

                          Räkor är riktigt kul djur. Jag kör också på färgtema (eller färgbristtema). Svartvitrandiga Black Crystal tillsammans med albino och gråspräckliga pansarmalar.
                          Flygfän är läskiga saker. Tacka vet jag vattenlevande djur som man vet vart man har dem!

                          Kommentar

                          • Rockdoll
                            • October 2009
                            • 351

                            #14
                            Ursprungligen postat av FrökenHallonbåt
                            Kolla annonserna på redbee, där finns det några som nu säljer gula körsbärsräkor.

                            Räkor är riktigt kul djur. Jag kör också på färgtema (eller färgbristtema). Svartvitrandiga Black Crystal tillsammans med albino och gråspräckliga pansarmalar.
                            Mm, svartvitt funderade jag på att köra från början, men sen blev det inte så. Nu har jag rött, grönt, gult och blått istället ^^ Förutom en brun ancistrus, fast den ska jag försöka göra mig av med för den får inte plats riktigt.

                            Ska kolla lite mer på Redbee! Kollade lite snabbt igår, och hittade nån med gula räkor, fast i Gbg. Så då måste jag vänta tills jag ska dit nästa gång och det kan dröja ganska många veckor är jag rädd. Jag vill ju ha nuuu!

                            Kommentar

                            • MyrasHusse
                              • May 2010
                              • 1353

                              #15
                              Ursprungligen postat av Rockdoll
                              Mm, svartvitt funderade jag på att köra från början, men sen blev det inte så. Nu har jag rött, grönt, gult och blått istället ^^ Förutom en brun ancistrus, fast den ska jag försöka göra mig av med för den får inte plats riktigt.

                              Ska kolla lite mer på Redbee! Kollade lite snabbt igår, och hittade nån med gula räkor, fast i Gbg. Så då måste jag vänta tills jag ska dit nästa gång och det kan dröja ganska många veckor är jag rädd. Jag vill ju ha nuuu!

                              fråga den som har dom om dom finns kvar vill säga om dom kan skicka räkorna till dig. jag köpte räkor av en i gbg och han skickade dom via posten till mig och jag bor utanför östersund, dom mådde jätte bra när dom va framme
                              han skickade dom i petflaskor och där i hade han mossa och blöt bomull i botten, så kolla de om du inte kan ta dig till gbg
                              http://myraakita.blogspot.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...