Döda äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinka
    • February 2010
    • 63

    Döda äppelsnäckor

    Så helt plötsligt dog min ena äppelsnäcka. 2 dar senare dog en annan!
    Jag fattar noll.
    2 på så kort tid, varför??
  • undervatten
    • April 2010
    • 137

    #2
    Nitrit? För lite föda? Trasiga skal?

    Hur stort akvarium har du med vilka invånare?
    När startade du upp det?
    Vad gav du snäckorna för mat?
    Vilka vatternvärden har du?
    10 st med alla olika sorters fiskar.
    Jag kör med såna där pansarlimosiner!
    Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Äpplen kan vara riktigt, riktigt känsliga för nitrit.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • doppingen
        • April 2008
        • 1079

        #4
        Du vet den är död? luktar pyton? har snäckor som ibland ligger som döda i flera dagar, dvs locket stängt å rör sig inte alls, sen plötsligt är de i full gång igen. Undrar bara då jag vet en som slängde snäckor av misstag för hon trodde de var döda efter att inte rört sig på en hel dag, sen upptäckte hon de kröp iväg där hon slängt dom men de kan ju ha dött av nitrit åxo
        MammaMia

        Kommentar

        • Johan0201
          • June 2007
          • 708

          #5
          Har också varit med om snäckor som spelat döda. Men som tidigare användare skrivit så kan de ju vara väldigt känlisga för nitrit, så kolla värdet och se hur det ligger
          1* 540 liter med SA/CA ciklider
          9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

          www.tvspel.ifokus.se

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            Ett bra knep att kolla om snäckan verkligen lever eller ej...först luktar du på den. luktar den värre än lavemanggryta så är den död.
            Sen är det ju så att döda snäckor inte har nån muskel som håller "locket" på plats, försök lie lätt att dra i locket (vääldigt försiktigt) släpper locket efter så är snäckan död...

            Snäckor ska inte inte ligga en hel dag och spela döda... då är det nåt fel på dom, enligt min mening. Så såna skådespelare åker ut.
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • undervatten
              • April 2010
              • 137

              #7
              Precis som karrokaja säger så kan man dra lite i locket. Sen kan man även ta upp snäcka ur vattnet och låta den ligga en stund på land. Då brukar de komma ut ur skalet efter en stund och krypa iväg.
              10 st med alla olika sorters fiskar.
              Jag kör med såna där pansarlimosiner!
              Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #8
                dock har en snäcka jag har som legat "död" i 2 dagar nu gått upp och lägger ägg, har hänt förut med emellanåt å sen hur pigga som helst-lägger de ägg efter viloperiod så mår dom ju bra
                MammaMia

                Kommentar

                • Mrs Peel
                  • October 2009
                  • 115

                  #9
                  De kanske dog av ålderdom? Vet dock inte medellivslängden på en äppelsnigel...

                  Ibland vilar mina snäckor några timmar eller en stor del av dagen, men det brukar gå en tid emellan. Flera gånger har jag trott att det kanske är slutsnäckat för en del men så är de ute med sina antenner igen, man blir ju lite mammig Har läst att de kan gå i mini-ide ibland eller om de ligger och guppar vid ytan kan de ha råkat svälga lite för mycket luft så de flyter.

                  När en av mina äppelsnäckor till sist legat för länge och jag misstänkte att den var död men inte helt säker så blev jag säker när de andra snäckorna i karet började knapra på den och då åkte den ut! Då hade den legat inaktiv i två dagar.
                  240 l blubb blubb

                  Kommentar

                  Arbetssätt...