Sniglar....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Claes83
    • February 2010
    • 5

    Sniglar....

    Har ett relativt nystartat 250 liters kar. Köpte en massa nya växter som jag tyckte jag tvättade ganska väl men tydligen så har nån snigel lyckats komma med ner i akvariet ändå. Nu ser jag dagligen 4-5 sniglar som jag tar bort men jag inser ju att detta inte är en hållbar lösning... Nu undrar jag bara om dessa sniglar kan vara skadliga och man måste få bort dom med nått medel eller om man gör bäst i att låta dom vara kvar? kommer dom att fortsätta föröka sig i all oändlighet eller når dom nått stadie där mängden av dom stabiliseras? Kan dom vara skadliga för växterna?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Snäckor är bra att ha eftersom de äter matrester, ruttna växtdelar mm.. Dock kan de vara lite otrevliga att titta på om de blir för många vilket de lätt kan bli om man inte ansar.
    Men matar du bara precis vad som behövs så att inget landar på botten så hjälper det till att hålla snäckbeståndet nere.
    Du kan även skaffa ett par snäckätande snäckor som är lite finare att titta på och äter skräpsnäckorna
    De förökar sig inte lika snabbt som skräpsnäckor eftersom de behöver en av vart kön för att föröka sig.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Lellel2
      • September 2009
      • 199

      #3
      I ett 250 liters kommer dom nästan föröka sig till oändligheten (vi snackar många sniglar), i sig är sniglar absolut inget att oroa sig för, tvärt om äter dom upp matrester och döda saker på botten, jag har satt in sniglar i båda mina kar.

      Blir dom för många så du ser det som ett problem är det ganska vanligt att man lägger i lite sallad på kvällen, på morgonen så tar man den och slänger när massa sniglar tagit sig dit och börjat äta och håller populationen i schack på det sättet. Annars funkar det med maltablett i petflaska också. Praktbotier är något många rekomenderar, problemet med dessa är att dom snabbt blir ganska stora.

      Det finns snigelmedel men jag är otroligt restriktiv med medel i mina burkar. Sniglar kan äta lite på växter ibland men generellt brukar inte det vara något problem, jag personligen skulle låta dom vara kvar och någon gång i veckan köra i ett salladsblad för att hålla nere populationen.
      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
      Work smart, not hard

      Kommentar

      • Claes83
        • February 2010
        • 5

        #4
        Tusen tack för bra tips=) Kommer nog att låta dom vara kvar då.... Vad finns det för snäckätande sniglar att få tag på i handeln?

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Claes83
          Tusen tack för bra tips=) Kommer nog att låta dom vara kvar då.... Vad finns det för snäckätande sniglar att få tag på i handeln?
          De går under namnet anentome helena där stavningen kan vara lite olika. Vissa skriver 'anetome' eller 'anatome' oxå men det är en och samma snäcka

          Ser ut såhär:
          Bifogade filer
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          Arbetssätt...