Solfjärderräka/Bamburäka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cavelzini
    • October 2009
    • 318

    Solfjärderräka/Bamburäka

    Hade 2 st av dessa räkor i räkkaret tillsammans med körsbärsräkorna, tycker dom är ganska häftiga...idag när jag kollade karet så kunde jag bara hitta den ena av dem. har täckglas på natten fast det täcker inte helt pga sladdar till pump och värmare. Har sett att de gillar att sitta halvt uppe ur vattnet ibland. *se bild http://img26.imageshack.us/img26/5109/010pl.jpg
    så frågan är om nån har erfarenhet av att dessa räkor kryper ur karen? (om den har gjort det så har den nog blivit väldigt dyr kattmat för jag hittar den inte någonstans.)

    /Robban
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Hej! Kul att du oxå gillar dem!!
    Vad har du mer i karet förutom bamburäkorna och körsbärsräkor? Kan det finnas något som gör att de känner sig hotade?

    Har själv 4 st och det kommer lätt bli fler av dessa räkor . Ha täckglas på. De hoppar vid lek och vid rom och när honorna ska släppa ifrån sig romen så hoppar de ovanför vattenytan. Det var så jag förlorade min enda hona. Hittade henne död en morgon på golvet
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • cavelzini
      • October 2009
      • 318

      #3
      I nuläget så har jag bara den och körsbärsräkorna i karet, eventuellt någon amano inte riktigt säker men tycker de ser ut så får se när de växt till sig... så det ska inte finnas något som gör att de känner sig hotade, jag hade 3 st av dem men en bara tvärdog utanvidare, har inte fattat vad det berodde på men den låg död i karet en morgon för några veckor sen, inga andra räkor dog? ska eventuellt köra ner några äppelsnäckor eller nåt i karet om jag hittar några fina, och försöka få tag i några mer av solfjäderräkorna men de är inte så lätta att få tag på här? får köra med täckglas på helatiden då

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Ursprungligen postat av cavelzini
        I nuläget så har jag bara den och körsbärsräkorna i karet, eventuellt någon amano inte riktigt säker men tycker de ser ut så får se när de växt till sig... så det ska inte finnas något som gör att de känner sig hotade, jag hade 3 st av dem men en bara tvärdog utanvidare, har inte fattat vad det berodde på men den låg död i karet en morgon för några veckor sen, inga andra räkor dog? ska eventuellt köra ner några äppelsnäckor eller nåt i karet om jag hittar några fina, och försöka få tag i några mer av solfjäderräkorna men de är inte så lätta att få tag på här? får köra med täckglas på helatiden då
        Ska du ha äppelsnäckor i det karet så är ett täckglas ett måste där med De gillar att rymma när de ska lägga ägg.

        Jag hade oxå lite probleme med mina två första bamburäkor, en gick och dog och den andre, ja den lever än Varför den första dog vet jag inte, inga andra dog.

        Har dina ömsat skinn? Det är tecken på att de mår bra och så blir man lurad om skalet är hel, man tror att räkan är död.

        Jag var i Tyskland och fick se "Asiatiska bamburäkor" som var lätt över 15cm långa. Det var såå häftigt! De i butiken hade det problemet att räkorna gick och dog, de testade med ALLT, ändå dog dem.

        Vad fick du ge för dina räkor? Jag har gett mellan 70-100kr/st för mina.
        Inte kul när de går och dör när man betalat mkt pengar, men sånt är akvarielivet.
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • cavelzini
          • October 2009
          • 318

          #5
          Ursprungligen postat av Nubi
          Ska du ha äppelsnäckor i det karet så är ett täckglas ett måste där med De gillar att rymma när de ska lägga ägg.

          Jag hade oxå lite probleme med mina två första bamburäkor, en gick och dog och den andre, ja den lever än Varför den första dog vet jag inte, inga andra dog.

          Har dina ömsat skinn? Det är tecken på att de mår bra och så blir man lurad om skalet är hel, man tror att räkan är död.

          Jag var i Tyskland och fick se "Asiatiska bamburäkor" som var lätt över 15cm långa. Det var såå häftigt! De i butiken hade det problemet att räkorna gick och dog, de testade med ALLT, ändå dog dem.

          Vad fick du ge för dina räkor? Jag har gett mellan 70-100kr/st för mina.
          Inte kul när de går och dör när man betalat mkt pengar, men sånt är akvarielivet.

          Jo jag får fixa så att täckglaset passar måste skaffa skarvsladd så jag kan få ut kablarna på ett bätre sätt bara, för korta nu...skulle va kul med några snäckor i det. Jag har inte sett att de ömsat skinn faktiskt, körsbären är det ju fullt av gammla skinn hela tiden tycker jag, dock så är den som är kvar betydligt snyggare i färgen nu, börjar bli mer rödbrun så den verkar trivas tyckte de va rätt bleka i affären men så är det ju med de flesta firrar med.

          Wow 15 cm fräckt den som jag har kvar är väl ca: 6 cm nu skulle jag tro, ser ut som den har växt sen jag köpte den iaf tycker jag...fick ge 119kr st för de 3 jag köpte så man vill ju gärna att de ska klara sig

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Ursprungligen postat av cavelzini
            Jo jag får fixa så att täckglaset passar måste skaffa skarvsladd så jag kan få ut kablarna på ett bätre sätt bara, för korta nu...skulle va kul med några snäckor i det. Jag har inte sett att de ömsat skinn faktiskt, körsbären är det ju fullt av gammla skinn hela tiden tycker jag, dock så är den som är kvar betydligt snyggare i färgen nu, börjar bli mer rödbrun så den verkar trivas tyckte de va rätt bleka i affären men så är det ju med de flesta firrar med.

            Wow 15 cm fräckt den som jag har kvar är väl ca: 6 cm nu skulle jag tro, ser ut som den har växt sen jag köpte den iaf tycker jag...fick ge 119kr st för de 3 jag köpte så man vill ju gärna att de ska klara sig
            Ohj, de är inte billiga precis, men å andra sidan så är de inte så vanliga och de ska ha salt vatten/bräckt när larverna kläcks, jätte process. Inte konstigt att de då inte kostar 12kr st

            hur stort kar har du? du kanske kan gå ner till glasmästaren och fråga om de har glas som skulle passa till ditt kar som täckglas så kan de oxå göra ett snitt i glaset så att kablarna inte kläms
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • cavelzini
              • October 2009
              • 318

              #7
              Ursprungligen postat av Nubi
              Ohj, de är inte billiga precis, men å andra sidan så är de inte så vanliga och de ska ha salt vatten/bräckt när larverna kläcks, jätte process. Inte konstigt att de då inte kostar 12kr st

              hur stort kar har du? du kanske kan gå ner till glasmästaren och fråga om de har glas som skulle passa till ditt kar som täckglas så kan de oxå göra ett snitt i glaset så att kablarna inte kläms
              Det karet som räkorna går i är väl runt 35l. 6 kantigt kar, jag har ett täckglas men som det finns öppningar i men pga. jag inte kan få ut kablarna där jag vill så har jag inte använt det, testade ibörjan att lägga det ovanpå kablarna men då lossna värmaren varje natt så jag orka inte hålla på att krångla med det. så här ser såg karet ut när jag fick i räkorna, lite har växt till sig lite nu men har ingen nyare bild.

              bild* http://img704.imageshack.us/img704/912/102ys.jpg

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                trevligt! Det är ett krångel att få till ett schysst täckglas, men glasmätare kan säkert fixa fram något
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • cavelzini
                  • October 2009
                  • 318

                  #9
                  Tackar...Jo jag får kolla på det och försöka hitta en bra lösning

                  Kommentar

                  • Grottbert
                    • November 2009
                    • 340

                    #10
                    Nubi: Har du fått lek på dom räkorna i akvarium? Vad jag läst mig till behövs bräckvatten för att larverna ska utvecklas.

                    Har skaffat 1 och tycker dom är riktigt fina.

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #11
                      Ursprungligen postat av Grottbert
                      Nubi: Har du fått lek på dom räkorna i akvarium? Vad jag läst mig till behövs bräckvatten för att larverna ska utvecklas.

                      Har skaffat 1 och tycker dom är riktigt fina.
                      fick med mig en hona hem och hon hade rom!
                      Hon begick självmord, hoppade ut ur karet när hon skulle skjuta ifrån sig rommen
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Wunder
                        • September 2007
                        • 315

                        #12
                        Har man fullvuxna djur av båda könen brukar det inte dröja länge innan honan går med rom.
                        Däremot har jag fortfarande inte sett någon rapport om att någon skulle lyckats odla fram fullvuxna räkor. De antas ha liknande utveckling som amanoräkor:

                        Kommentar

                        • cavelzini
                          • October 2009
                          • 318

                          #13
                          Då har den sista bamburäkan också dött tyvärr, låg helt stendöd på botten när jag kom hem idag, alla körsbär är pigga och glada räklingarna växer bra...kollat vattnet nu och det är som det ska

                          Nu har alla 3 som jag köpte 7 april dött, den första efter 3 dagar i karet sen den som hoppade ur och blev kattmat och den sista nu idag då

                          Jäkligt fina och trevliga räkor men verkar hemskt känsliga. börjar fundera på om de inte klarade att få tag i tillräckligt med mat ur det lilla karet, för liten pump lr va det kan bero på? Har ju inte största pumpen i karet samt att jag kör med strumpa på för att klara räklingarna så det kanske inte vart tillräcklig cirkulation för dom.

                          Kommentar

                          • cavelzini
                            • October 2009
                            • 318

                            #14
                            Hittade idag den mysteriskt försvunna räkan...det som var kvar av den låg i 3 3 delar bakom bardisken ca: 3 m. från karet så det va som jaf misstänkte att den hade blivit offer för nån av katterna

                            Kommentar

                            Arbetssätt...