Cr och grusbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mollsan
    • March 2010
    • 228

    Cr och grusbyte?

    Ska byta grus i mina akvarier, och tyvärr hann jag inte få gruset innan de nya Crystal Red räkorna kom.
    De förra dog ju och vi vet inte varför riktigt.

    Nu är frågan, hur länge bör jag vänta innan jag vågar byta grus i det karet?
    Vill inte att de nya räkorna dör också. Dessa verkar dock redan nu mer lovande!
    www.guppys.se
    Svenska GuppySällskapet
    Forum-Nybörjarinfo-Genetik
  • j@nne
    • September 2008
    • 71

    #2
    Tyvärr kör du lite fel ordning på det hela. Du börjar med att iordningställa karet och låter det gå in sig i ett par veckor med den nya grusen. Kör gärna ner ett gammalt filter som är i gång med bakterier redan. Ett gäng snäckor gör också att det hela kommer i gång snabbare.
    Hade jag varit dig hade jag startat ett kar till och sedan gjort som beskrivningen ovan. Risken finns att du stressar räkorna nu om du ska börja byta grus med.
    There be shrimp!
    www.shrimpzone.com

    Kommentar

    • mollsan
      • March 2010
      • 228

      #3
      Inser själv att jag inte kan byta gruset nu.
      Meningen var att jag skulle ha fått gruset innan räkorna. Men gruset var restat och plötsligt var räkorna på väg...
      Har inget litet annat kar att starta, vad är meningen med det? Köra in gruset innan jag byter i räkkaret?

      Jag får helt enkelt vänta med grusbytet, men frågan är hur länge jag behöver vänta så räkorna klarar att bli flyttade igen.
      www.guppys.se
      Svenska GuppySällskapet
      Forum-Nybörjarinfo-Genetik

      Kommentar

      Arbetssätt...