Räkdöd..varför??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MinioMaxi
    • June 2007
    • 4

    Räkdöd..varför??

    köpte nyligen ett gäng körsbärsräkor till mitt nystartade 54l räkkar, men härom dagen så upptäckte jag hur många räkorna börjat bete sig konstigt. de simmar som vanligt för att sedan helt utan förvarning rycka till och falla ner till botten tillsynes livlösa. Väl nere på botten så ligger dom på rygg och sprattlar eller helt stilla och spelar döda, för att sedan efter några minuter rycka till igen och fortsätta som vanligt.
    Har aldrig tidigare hört talas om ett liknande beteende och hade tänkt att bara låta det vara tills jag idag upptäckte två döda räkor och ytterligare tre döda räklingar som nyss kläckts. Så uppenbarligen är det något som är fel i akvariet men kan bara inte förstå mig på vad..
    Temp. 21 grader C
    PH - 7
    Inget utslag på nitrit
    Växter i akvariet är än så länge cabomba, vallisneria och windelöv.

    Har tidigare haft körsbärsräkor utan några som helst problem men nu så är det ju tydligt att det är något som inte stämmer..Finns det någon som har några ideer på vad som kan vara felet och hur det kan lösas?
  • Grottbert
    • November 2009
    • 340

    #2
    Kan det vara ammoniak som inte har börjat brytas ner än? Lite spontant låter det som det då det är oerhört giftigt. Innan bakterierna som bryter ner ammoniak har kommit igång får du såklart inget nitritutslag då det inte finns än.
    Kan ju vara något skit i vattnet med som fiskar klarar av men inte räkor, koppar m.m tänker jag på då.
    Har du använt något vattenberedningsmedel vid uppstarten?

    Kommentar

    • MinioMaxi
      • June 2007
      • 4

      #3
      har använt både startkultur och 20% vatten från ett redan välfungerande akvarium.

      Kommentar

      • Grottbert
        • November 2009
        • 340

        #4
        Startkultur, är det sån som binder tungmetaller mm eller är det bara bakteriekultur?
        Jag har t.ex Sera nitrivec som bakteriekultur och aquatan som vattenberedningsmedel när jag byter till mina räkor. Kolla instruktionen för ditt medel vad det gör exakt.
        Är det bara bakteriekultur binder den ej upp kloraminer och koppar mm.

        Kommentar

        • MinioMaxi
          • June 2007
          • 4

          #5
          Nutrafin Cycle är märket och så här står det på flaskan:
          powerful biological supplementwhich rapidly matures new aquariums and filters,
          beneficial bacteria consume ammonia and nitrite to prevent fish loss. quickly repairs filters damaged by medication or other treatments.
          Ser däremot inget om att medlet binder metaller..men vad kommer då tungmetallerna från? har inte haft några problem av det tidigare. eller är det dom nya växterna jag köpt till karet som är besprutade med något giftigt?

          Kommentar

          • Grottbert
            • November 2009
            • 340

            #6
            Tungmetaller finns tyvärr i våra kära vattenrör, dock brukar väl det inte vara så höga halter att något dör.
            Nya växter kan vara besprutade med insektgift som är giftigt för räkor men som fiskar tolererar.
            Om det är insektsgift så behövs ett kraftigt vattenbyte för att få bort det, sen behöver du ta upp dom nya växterna och skölj av dom noggrant.
            Är inte helt hundra på vad det kan vara men troligast något av dom ovanstående. Speciellt om det började när du skaffade nya växter.

            Kommentar

            • MinioMaxi
              • June 2007
              • 4

              #7
              då ska jag nog prova med ett lite större vattenbyte och hålla tummarna för att räkorna börjar trivas igen.
              Tack för all din hjälp!

              Kommentar

              Arbetssätt...