Anentome helena - föda och allmän info

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

Anentome helena - föda och allmän info

Köpte ett par helenor för en månad sen för att ta hand om snäckorna i karet, vilket dom sakta men säkert sköter bra. Dock undrar jag vilken föda dom ska ha förutom snäckorna samt hur ofta.

Undrar även hur aktiva dom är, d.v.s. hur mycket dom rör på sig. Ett tag trodde jag bägge var döda då jag aldrig såg dom, men i förrgår hade båda kommit fram. Dom verkar dock inte vara dom mest aktiva djuren, i alla fall inte under dagen. Eller har jag fått dåliga exemplar?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

Du behöver inte mata dem något extra så länge de har snäckor att tillgå. Matar du andra fiskar så äter de även matrester från botten.
    Av vad jag har kunnat se så kan de gräva ner sig långa perioder för att sedan komma fram för att jaga när de är hungriga så tror nog inte att dina är sämre exemplar

Hur aktiva de är verkar variera väldigt eftersom de kan gräva ner sig och vila längre perioder för att sedan vara aktiva igen.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• Ouscazz
      • February 2009
      • 912

Köpte tre Anentome Helena i höstas, nu är ena karet förpestat av tusentals små Anenstome Helena... skitsnäckor.
      www.diskusforum.se
      www.loricariidae.se

Kommentar

• Nina82
        • January 2008
        • 6610

Ursprungligen postat av Ouscazz
        Köpte tre Anentome Helena i höstas, nu är ena karet förpestat av tusentals små Anenstome Helena... skitsnäckor.
        Sätt ut en annons så lär du nog bli av med dem snart...
        Vi har försökt odla dem i sällskapsakvarium något år nu och endast fått enstaka snäcklingar
        Startade igår ett litet odlingskar på 12L för att få tillökning så hemma hos oss är de inte speciellt produktiva
        Det krävs ju en av var kön för att det ska bli något och de lägger inte speciellt många ägg om man jämför med skräpsnäckor så risken för invasion är ganska liten även om det händer hos vissa
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• Estetfjortiz
          • March 2009
          • 365

Jag hade från början 6 st anentome helena som nu är över 20 st. de lägger sina små tepåse-ägg ÖVERALLT!
          HETER NU MERA UNDERVATTEN!

Kommentar

• Ouscazz
            • February 2009
            • 912

Allvarligt, jag tror att jag har minst ett tusental små 2mm Helenor i ena Diskuskaret. De bara fanns där en morgon för en vecka sedan... Funderar skarpt på att tömma hela karet och sanera...
            www.diskusforum.se
            www.loricariidae.se

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

Skaffa en snäckätande snäckatande snäcka....
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Marnat
                • November 2009
                • 2012

Allvarligt, jag tror att jag har minst ett tusental små 2mm Helenor i ena Diskuskaret. De bara fanns där en morgon för en vecka sedan... Funderar skarpt på att tömma hela karet och sanera...

ouscazz, hade jag bara bott närmre så hade jag kommit och hämtat en flock, har en uppsjö polare som vill ha sånna kan jag meddela :P

De borde ju inte vara svåra att göra av med just pga att de uppskattas som snäckjägare
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

Kommentar

• Sleaper
                  • September 2008
                  • 2894

En sån snäcka kostar väl ca. 20-25kr i zoo-affären, så det verkar ju kunna gå att göra business

Kommentar

• Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

Ja, vi betalade så mycket som 60-70;- för vår första så nog kan du göra business
                    Kan säga att "högst att betala-nivån" har sjunkit sedan dess
                    Men tror vi betalade ca. 40:- för de övriga
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

I Tyskland ligger de på runt 1 euro/st, och det är långt under inköpspriset för dessa, när affärer i Sverige handlar från grossisterna...
                      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• mollsan
                        • March 2010
                        • 228

Jag tycker de är väldigt snygga, men har inga problem med snäckor i mina akvarium.
                        Äter de något annat än snäckor? Eller bör jag helt enkelt inte skaffa några?
                        www.guppys.se
                        Svenska GuppySällskapet
                        Forum-Nybörjarinfo-Genetik

Kommentar

• Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

Ursprungligen postat av mollsan
                          Jag tycker de är väldigt snygga, men har inga problem med snäckor i mina akvarium.
                          Äter de något annat än snäckor? Eller bör jag helt enkelt inte skaffa några?
                          De äter allt annat oxå men föredrar nog snäckor. Vet dock inte hur de är på alger.
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• mollsan
                            • March 2010
                            • 228

Har några småkar till yngel-Guppylek. Vore bra att ha nåt som kan städa lite där...
                            Fått tips om posthorn, men dessa är ju så mycket snyggare!
                            www.guppys.se
                            Svenska GuppySällskapet
                            Forum-Nybörjarinfo-Genetik

Kommentar

• PiaJo
                              • August 2009
                              • 13001

Ja, de är så fina och mycket bra på att äta "skräpsnäckor", alla mina försvann på 2 veckor och jag hade måånga.

Jag har inte fått några bebisar än, det kanske bara är pojkar eller flickor har haft de sen i februari.
                              /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Kommentar

Arbetssätt...